• Hallo,

    Ik kom maar meteen terzake: ik zit momenteel in het tweede middelbaar en moet nog steeds 90% halen. Zo niet, moet ik met de Kerstexamens naar de studie en mijn gsm etc. worden afgepakt :c
    Ik snap mijn ouders wel, want ik doe niet al te veel voor school, maar 90% vind ik nog steeds heel veel. En mijn broertje, die in het 6de zit, moet 80% halen. (Ik weet dat hij minder goed kan leren, maar ik zou graag willen dat mijn minimumpercentage ook 80 was.)


    Dit zijn momenteel mijn punten...

    Vak
    Grieks
    aardrijkskunde
    Nederlands
    wiskunde
    Engels
    natuurwetenschappen
    godsdienst
    Latijn
    Frans
    geschiedenis
    Punten (op 80!)
    64,5
    68
    66,5
    65,5
    77
    67
    76
    53! (telt mee voor 4 uur)
    77
    65


    Wat vinden jullie?


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Ik snap niet veel van de puntentelling, maar volgens mij is alles, behalve Latijn, voldoende?
    Als dat zo is doe je het gewoon goed in mijn ogen.

    [ bericht aangepast op 23 okt 2016 - 12:08 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Wow, wacht, wat? Ik snap geen vliegende fuck van jullie schoolsysteem, dus alvast sorry als ik hier verkeerde conclusies uit trek, maar 90%, is dat niet echt belachelijk veel? Ik weet niet precies hoe jullie cijfers berekenen en ik weet dus ook niet helemaal hoe jouw puntenlijst eruit zou zien in het Nederlandse schoolsysteem, maar als ik het bereken met het keer 9 plus 1 systeem, is zelfs je laagste cijfer nog echt pittig hoog. Ik weet niet waar je ouders nou eigenlijk zo over zeuren, als ik eerlijk ben.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Wow, wacht, wat? Ik snap geen vliegende fuck van jullie schoolsysteem, dus alvast sorry als ik hier verkeerde conclusies uit trek, maar 90%, is dat niet echt belachelijk veel? Ik weet niet precies hoe jullie cijfers berekenen en ik weet dus ook niet helemaal hoe jouw puntenlijst eruit zou zien in het Nederlandse schoolsysteem, maar als ik het bereken met het keer 9 plus 1 systeem, is zelfs je laagste cijfer nog echt pittig hoog. Ik weet niet waar je ouders nou eigenlijk zo over zeuren, als ik eerlijk ben.

    In Nederland is het maximum wat je kan halen voor een toets, 100 punten (een 10). Een 6 is 60% (even kort door de bocht). In Vlaanderen kan dat per toets verschillend zijn. Het maximum is 80 of bijvoorbeeld 130.
    70 op 80 is veel (87,5%), 70 op 130 is weinig (53,8%).

    Glasglow, weet je ook waarom jij 90% moet halen en je broer 80%? Weet je ook of hij in het tweede jaar ook 90% moest halen?

    [ bericht aangepast op 23 okt 2016 - 12:25 ]

    Wauw, dat is echt wel veel te hoog, dat is niet realistisch en leefbaar. Vooral omdat je wel eens een vak op school kan zitten waarbij het niveau stukken hoger ligt of waar je gewoon een slechte leerkracht hebt. Ik vind als de leerkracht niet gemakkelijk punten geeft en het klasgemiddelde laag ligt, je ouders echt niet kunnen verwachten dat je 90% haalt, dat is echt niet mogelijk. Volgens mij moet je ze echt eens duidelijk maken, dat het niet realistisch is wat ze verlangen van jou. In de 80% hebben is echt wel prima.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik begrijp jullie puntensysteem niet, maar ik vind het altijd vervelend als ouders eisen aan hun kinderen stellen qua cijfers. Het lijkt me eerder demotiverend dan motiverend. Waarom stellen je ouders minimumpercentages? Deed je het daarvoor niet zo goed op school? Als je het gewoon gemiddeld tot goed deed, lijkt mij zo'n percentage echt overbodig. Zo'n systeem zou mij eerlijk gezegd stress geven, waardoor ik het weer slechter zou doen.
    Edit: als je trouwens een vak hebt waar je minder goed in bent, dan kun je toch sowieso niet zo'n hoog percentage halen?

    [ bericht aangepast op 23 okt 2016 - 12:29 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Ik dacht eerst dat die punten in % waren uitgedrukt en wilde zeggen dat je het eigenlijk niet zo goed deed, maar op 80 is het natuurlijk wel heel goed! Zelfs Latijn is niet eens zo slecht. 90% vind ik trouwens echt wel veel te hoog. In het tweede is het misschien nog wel mogelijk, maar moeilijk. Ikzelf zweefde in het tweede ongeveer rond de 80% en ik zit in mijn laatste jaar Latijn-wiskunde en mijn punten zijn nog steeds oké. Anyway, je ouders eisen gewoon te veel. Je hebt ook nog een leven. School is niet alles - zeker niet nu, dit is het moment waarop je nog plezier kunt maken.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    What the actual fuck. Vertel je ouders anders eens dat ik in mijn tweede jaar (ik deed toen Latijn) op mijn jaartotaal 66% had, dat ik ondertussen zonder te blijven zitten in het zesde middelbaar zit en dat mijn toekomstvooruitzichten er echt niet minder op geworden zijn. Misschien is hen vragen of zij altijd negentig hadden ook een idee? Ik betwijfel het namelijk ten zeerste. Negentig is een extreem hoog, onhaalbaar cijfer. Like, weet je, je punten in het middelbaar doen er echt geen zak toe. Zolang je er door bent met een redelijke marge, gaat niemand je later ooit vragen "en, nou, hoeveel had je nou precies in het tweede middelbaar voor Latijn"? Ik vind het overdreven van je ouders. Mijn ouders hebben mij nooit een cijfer opgelegd en ik ben er echt niet slechter uit gekomen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Krullie schreef:
    (...)
    In Nederland is het maximum wat je kan halen voor een toets, 100 punten (een 10). Een 6 is 60% (even kort door de bocht). In Vlaanderen kan dat per toets verschillend zijn. Het maximum is 80 of bijvoorbeeld 130.
    70 op 80 is veel (87,5%), 70 op 130 is weinig (53,8%).

    Glasglow, weet je ook waarom jij 90% moet halen en je broer 80%? Weet je ook of hij in het tweede jaar ook 90% moest halen?


    Mijn broertje zit in het zesde leerjaar. Sorry, dat was niet duidelijk.
    Mijn broertje kan zich niet concentreren, is heel vergeetachtig, etc.. Mijn moeder moet er ook elke avond bij gaan zitten, anders kan hij het niet. Hij haalt nog steeds 80% met alle hulp die hij krijgt, daarom is 90% zeker niet haalbaar voor hem.
    Ikzelf haalde in het lager 90% zonder iets te doen, dus nu verwachten ze dat ik 90% haal als ik wél iets doe. Maar dat is dus niet het geval.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    GIasgow schreef:
    (...)

    Mijn broertje zit in het zesde leerjaar. Sorry, dat was niet duidelijk.
    Mijn broertje kan zich niet concentreren, is heel vergeetachtig, etc.. Mijn moeder moet er ook elke avond bij gaan zitten, anders kan hij het niet. Hij haalt nog steeds 80% met alle hulp die hij krijgt, daarom is 90% zeker niet haalbaar voor hem.
    Ikzelf haalde in het lager 90% zonder iets te doen, dus nu verwachten ze dat ik 90% haal als ik wél iets doe. Maar dat is dus niet het geval.

    Maar hoeveel % moest hij halen toen hij in het tweede leerjaar zat, vier jaar geleden?

    En als je nu eens wel veel gaat doen, en dan zo dat zij dat ook zien? Als je dan nog geen 90% haalt, moeten ze hun verwachtingen toch bijstellen?
    Ik denk dat je ze er nu niet van kan overtuigen dat 90% te veel is, als duidelijk is dat je op dit moment niet alles uit de kast haalt. Nu denken ze dat je 90% best kan halen.

    Krullie schreef:
    (...)
    Maar hoeveel % moest hij halen toen hij in het tweede leerjaar zat, vier jaar geleden?

    En als je nu eens wel veel gaat doen, en dan zo dat zij dat ook zien? Als je dan nog geen 90% haalt, moeten ze hun verwachtingen toch bijstellen?
    Ik denk dat je ze er nu niet van kan overtuigen dat 90% te veel is, als duidelijk is dat je op dit moment niet alles uit de kast haalt. Nu denken ze dat je 90% best kan halen.


    Ze is ouder dan hem, niet jonger. Haar broertje zit in het zesde jaar van de basisschool en zij in het tweede van het middelbaar. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Krullie schreef:
    (...)
    Maar hoeveel % moest hij halen toen hij in het tweede leerjaar zat, vier jaar geleden?

    En als je nu eens wel veel gaat doen, en dan zo dat zij dat ook zien? Als je dan nog geen 90% haalt, moeten ze hun verwachtingen toch bijstellen?
    Ik denk dat je ze er nu niet van kan overtuigen dat 90% te veel is, als duidelijk is dat je op dit moment niet alles uit de kast haalt. Nu denken ze dat je 90% best kan halen.


    Ik ben ouder dan mijn broer.

    Ik vrees dat dat dan voor het volgende trimester gaat zijn. Eerst zeiden ze dat ze zich er niet mee zouden bemoeien - maar na mijn buis op Latijn moest ik toch 90% halen. Ja, ik heb het een beetje kunnen ophalen, maar 90% lukt natuurlijk niet meer. Ik word dus sowieso gestraft. Ik vind het niet eerlijk dat ze die regel hebben opgesteld terwijl ze wisten dat ik het niet ging halen. "Een goede les," zoals mijn moeder het zei.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Misschien is die 90% alleen om je even een beetje wakker te schudden, zeg maar? Je zegt zelf dat je niet zoveel doet voor school. Je kan dus beter. Misschien willen ze je zo 'stimuleren' om wél harder te werken, omdat er anders gevolgen zijn. En misschien zijn ze bang dat als ze 80% zeggen dat je dan dus ook minder hard gaat werken, want je hoeft minder punten van ze te halen. Eerlijk is het niet, maar wel begrijpelijk. Als je nu echt keihard werkt en studeert en het alsnog niet haalt zien ze dat ook en misschien 'straffen' ze je dan niet. Want dan heb je in ieder geval meer gedaan dan je nu doet.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    JDM schreef:
    Misschien is die 90% alleen om je even een beetje wakker te schudden, zeg maar? Je zegt zelf dat je niet zoveel doet voor school. Je kan dus beter. Misschien willen ze je zo 'stimuleren' om wél harder te werken, omdat er anders gevolgen zijn. En misschien zijn ze bang dat als ze 80% zeggen dat je dan dus ook minder hard gaat werken, want je hoeft minder punten van ze te halen. Eerlijk is het niet, maar wel begrijpelijk. Als je nu echt keihard werkt en studeert en het alsnog niet haalt zien ze dat ook en misschien 'straffen' ze je dan niet. Want dan heb je in ieder geval meer gedaan dan je nu doet.


    Mijn excuses, maar negentig procent haal je niet zonder dat je hele leven rond school draait. Het is surreëel hoog en praktisch gewoon niet haalbaar.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    @ JDM, Dat is waar. Misschien is de studie dan niet zo slecht, dan moet ik wel leren. Ik zal volgend trimester mijn best moeten doen en laten zien dat 90% overdreven is. Verder kan ik eigenlijk niet veel doen.

    Dank jullie voor de tips en meningen, dan mag hier een slotje op.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Firgun schreef:
    (...)

    Mijn excuses, maar negentig procent haal je niet zonder dat je hele leven rond school draait. Het is surreëel hoog en praktisch gewoon niet haalbaar.


    Nee, dat is waar, maar ik zeg ook niet dat het eerlijk of realistisch is. Misschien gewoon een wake-up call en blijkt straks dat ze enkel willen dat Glasgow gewoon wat harder werkt. Als mijn ouders tegen mij zeiden van 'je moet een 8 halen' dan werkte ik daarvoor. Maar als ze zeiden 'we zijn ook blij met een voldoende' dan ging ik echt niet blokken. Meer zoiets, snap je? En dan het verhaal met de gsm als een soort stok achter de deur. Zo kan het misschien ook zijn.
    Maar als het écht zo is dat ze 90% moet halen anders volgt die straf, dan is dat inderdaad niet realistisch en ligt die lat veel te hoog. Ik probeer er alleen even wat anders tegenaan te kijken (:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen