Audino schreef:
(...)
Dtrue dthadt (im sorry )
Ik snap nu niet of het 'mijn keel brand' of 'mijn keel brandt' moet zijn...
Helaas krijg ik op deze opleiding 'geen' Nederlands.
Negeer dit ongevraagde advies als je er niet op zat te wachten, maar een redelijk simpele test om erachter te komen of je ergens een -dt of -d moet schrijven, is "lopen" invullen op de plek van het werkwoord! ^^
Het wordt hier dan "mijn keel loopt". Qua inhoud is dat natuurlijk onzin, maar daar gaat het niet om. Wel belangrijk is dat je duidelijk de -t aan het einde kunt horen, en dat betekent dat andere werkwoorden op die plek (zoals branden) ook op een -t moeten eindigen, en dat het dus "mijn keel brandt" moet zijn, met -dt (want die d hoort immers sowieso al bij het werkwoord). Dit werkt in principe altijd:
"jij word(t) straks geknuffeld" > "jij loopt straks geknuffeld" > hoorbare t aan het einde, dus dt > "jij wordt straks geknuffeld"
"word(t) jij ook zo bang van onverwachte geluiden? > "loop jij ook zo bang van onverwachte geluiden?" > geen hoorbare t aan het einde, dus alleen een d > "word jij ook zo bang van onverwachte geluiden?"
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan