• Hallo beste Q'ers,

    Zoals de titel al zegt ben ik nieuwsgierig naar wat voor jullie het belangrijkste is in een boek: de personages of het plot. Daarmee bedoel ik concreet: zou jij eerder een boek lezen met een nogal mager plot, maar geweldig uitgedachte personages, of een boek met een geweldig origineel plot, maar personages die niet erg goed uitgedacht zijn? Natuurlijk weet ik dat beide elementen belangrijk zijn in een goed boek en dat er mensen zijn die een boek niet zouden lezen als de personages of het plot niet goed zijn, maar stel je voor dat het een hypothetische situatie is. Je hebt twee boeken voor je: eentje met geweldige personages, maar een minder goed plot, en eentje met een ijzersterk plot, maar minder goed uitgewerkte personages. Je mag een van de twee gratis meenemen, voor welke zou je dan gaan?

    Klik hier voor de poll c:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik zou voor het plot gaan.

    Plot. Goed voorbeeld vind ik de Hunger Games. Ik vind het slappe tot middelmatige personages, maar er zit een goed verhaal omheen. Een goed personage is wel leuk, maar als hij/zij niets meemaakt of alles wat hij/zij doet harstikke voorspelbaar is en er is gewoon geen goed plot, dan leest het voor geen meter.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    De personages dan. Het kan nog zo'n goed plot zijn, maar als de personages niet kloppen, zal het al snel ophouden. Daar ga ik me ook alleen aan ergeren, als het niet klopt.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Goede vraag. Ik denk dat ik dan toch zou gaan voor de personages, want dat is uiteindelijk wel waar ik me aan hecht bij het lezen van een verhaal. Als ik me voortdurend aan de hoofdpersoon (of -personen) erger, kom ik niet ver, terwijl ik een ongeloofwaardig/doorzichtig/extreem cliché plot best een keer door de vingers kan zien als de mensen me boeien. :Y)

    Maar het liefst heb ik toch allebei, haha. Ergens denk ik ook dat ze heel veel met elkaar te maken hebben, aangezien een goed personage meestal het beste naar voren komt in een goed plot en andersom. Bovendien zíjn personages vaak ook een groot deel van het plot, met hun eigenschappen en dingen die zij doen in bepaalde situaties enzovoort.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Met de goede personages, als de personages niet goed uitgewerkt zijn, kunnen de personages misschien irritant zijn. Natuurlijk is het plot ook belangrijk. Personages maken het plot.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Voor mij de personages, sowieso. Het plot kan nog zo goed zijn, als het echte 'flat' characters zijn, of ongeloofwaardig, dan kan ik niet door een boek heenkomen.
    Ik hou van goed uitgewerkte personages met diepgang en ontwikkeling en kan niet echt genieten van boeken met een goed plot maar slechte personages.


    I was an angel living in the garden of evil

    Swampert schreef:
    De personages dan. Het kan nog zo'n goed plot zijn, maar als de personages niet kloppen, zal het al snel ophouden. Daar ga ik me ook alleen aan ergeren, als het niet klopt.

    + Ik vind dat de personages het plot maken.

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 17:09 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    De personages, want het is veel fijner lezen als je bepaalde personen wel mag omdat je iets herkent en andere personen niet mag, doordat je karaktertrekken herkent die je niet fijn vind. Een goed plot is belangrijk, maar zonder goede personages kom je niet ver en kan het plot niet geloofwaardig overkomen.

    Maar het is een samenwerking tussen personages en het plot. Ze kunnen niet zonder elkaar.


    Physics is awesome

    Sowieso personages. Het kan een goed verhaal hebben, maar als de personages me niet boeien geef ik er echt niks om. :')


    Caution first, always.

    Zonder twijfel het plot, ik kan wel leven met een niet goed uitgedacht personage.


    I wanna be a wizard!

    Personages, for sure. Ik vind namelijk dat personages met ontzettend veel diepgang zelfs een cliché / saai plot nog enigszins interessant kan maken, omdat je je zo in kunt leven. Ik vind een verhaal snel oppervlakkig worden als de personages mager uit zijn gewerkt.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Personages, sowieso. Als de personages me echt op m'n zenuwen werken, dan stop ik met lezen. Of je het beste plot hebt of niet.

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 17:36 ]


    Ex astris, sciencia

    Ik vind toch de personages. Die dragen toch zeker tot op zeker hoogte bij aan het plot.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Personages, want je volgt het verhaal via hen en als ze allemaal onuitgewerkt zijn en irritant, dan vind ik het boek al snel niet meer leuk. Tenzij het boek een echt héél goed plot heeft. Maar als het maar één of twee personages zijn, dan vind ik het niet erg, in elk verhaal zitten wel personages waar je je aan irriteert.

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 17:44 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Square schreef:
    Goede vraag. Ik denk dat ik dan toch zou gaan voor de personages, want dat is uiteindelijk wel waar ik me aan hecht bij het lezen van een verhaal. Als ik me voortdurend aan de hoofdpersoon (of -personen) erger, kom ik niet ver, terwijl ik een ongeloofwaardig/doorzichtig/extreem cliché plot best een keer door de vingers kan zien als de mensen me boeien. :Y)

    Maar het liefst heb ik toch allebei, haha. Ergens denk ik ook dat ze heel veel met elkaar te maken hebben, aangezien een goed personage meestal het beste naar voren komt in een goed plot en andersom. Bovendien zíjn personages vaak ook een groot deel van het plot, met hun eigenschappen en dingen die zij doen in bepaalde situaties enzovoort.


    Ik ga met Inge mee


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.