Oh, hier heb ik laatst nog wat onderzoek naar gedaan, want ik loop vaak een beetje vast bij vechtscènes, haha.
Alles wat hierboven staat is al heel waardevol, maar iets wat er voor mij vooral uitsprong bij ander advies, was dat je je schrijfstijl het beste zo direct en helder mogelijk kunt houden. Ik wijk daar zelf soms nogal gemakkelijk van af als ik normaal schrijf, maar in een gevecht wil je echt de spanning en vaart goed erin houden, want anders leest een scène een beetje alsof je een hele Lord of the Rings oorlog in slow motion zou meemaken. Sommige mensen zullen dat alsnog heel fascinerend vinden, maar voor het grootste deel van je publiek zal het te traag gaan. Je wilt je lezers graag in het verhaal houden. Show don't tell is daarvoor heel handig, wat Natascha al noemde.
Hier zijn wat concrete dingen om juist te ontwijken:
> Passieve zinnen - Ik werd door hem benaderd. --> Hij benaderde me. (actief)
> Uitgebreide beeldspraak of metaforen - Dit kan heel mooi zijn en als je veel bloemrijke taal gebruikt in je standaard schrijfstijl moet je dat natuurlijk niet plotseling volkomen uitzetten, maar het zorgt wel voor afstand van de actie, omdat je er op een bepaalde manier omheen praat.
> Lange beschrijvingen - Je zult altijd beschrijvingen nodig hebben, want anders wordt je verhaal ongelofelijk verwarrend, maar een gevecht is niet het moment om even te pauzeren voor een heel blok wordbuilding. Als je merkt dat je opeens een gigantische alinea uitleg over iets hebt getypt, kijk dan of je dat niet eerder of later in het verhaal kunt verwerken. Misschien kun je het zelfs gewoon in stukjes hakken in de huidige scène zodat het niet allemaal in één keer komt.
> Woorden zoals "heel", "erg" of "zeer" - Hij was heel boos. --> Hij was woedend. Dit is sowieso iets om in je hele verhaal in de gaten te houden, maar hier is het extra belangrijk.
> Filterwoorden, zoals "ik vond", "ik dacht" of "het leek mij" - Ik vond hem er angstaanjagend uitzien. --> Hij zag er angstaanjagend uit. Dit klinkt meer rechtstreeks. De gebeurtenissen worden niet "gefilterd" en via het pov van je hoofdpersoon naar de lezer gebracht, maar zo direct mogelijk.
> Stap voor stap beschrijvingen van een lang gevecht - Op een bepaald punt verzandt dit heel snel in A sloeg B, dus B sloeg A en toen sloeg A weer terug. Dat kán, maar het is niet heel boeiend. Als je echt wilt dat twee personages elkaar een hele tijd klappen blijven verkopen, probeer dat (na de eerste paar) dan samen te vatten in plaats van iedere aanval en reactie afzonderlijk te beschrijven.
Overigens is het natuurlijk niet zo dat je deze dingen helemaal niet mag gebruiken. Het is meer dat het verstandig is om er scherp op te zijn dat ze niet te veel voorkomen. Zorg dat je bewust de keuze maakt om het in je verhaal te verwerken als je het toch doet. Uiteindelijk kun je sowieso doen wat je wilt, want het is jouw verhaal, maar ik denk dat het wel nuttig kan zijn om hierop te letten, zeker als het voelt alsof je tekst er op een of andere manier niet goed uit komt. ^^
[ bericht aangepast op 22 juli 2016 - 16:04 ]
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan