• Snap echt helemaal niks meer van de herkansing van NL. Ik snap het serieus gewoon niet. Staat ook gewoon niet in de examenbundel of alle filmpjes die alle leraren maken? Ik dacht is gewoon een strik antwoord die ik meteen weg kon strepen.



    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Hij staat ook niet tussen de 16 meest voorkomende drogredenen die ik moest leren voor mijn tentamen Argumentatieleer...


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Nou, ik snap het eerlijk gezegd ergens wel. Een drogreden is reden/redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt. En is overdrijven nu echt wel een reden/waarheid? Of snap ik de bedoeling van dit topic niet zo?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Als iets een drogreden is, betekent dat gewoon dat de redenering enigszins geloofwaardig klinkt, maar uiteindelijk niet klopt, toch? Daar kan van alles en nog wat onder vallen, dus dan zou het overdrijven van bepaalde dingen daar ook bij kunnen horen.
    Denk ik. Het is twee jaar geleden dat ik eindexamen deed en eigenlijk ben ik het wel met je eens dat dit klinkt als dat ene antwoord dat sowieso niet zal kloppen. (krul)

    Veel succes hiermee, in ieder geval, want dit zijn altijd van die vragen waar je gedachten moet kunnen lezen om overal het antwoord te geven dat ze graag willen hebben, voor mijn gevoel. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik heb drogredenen moeten leren voor mijn examen Nederlands (in België, het is dus geen centraal eindexamen), maar ik ben het al een beetje weer vergeten, haha. Ik denk dat overdrijven onder de drogreden "hellend vlak" gecategoriseerd wordt (een hellend vlak is zoiets als "ik ben mijn balpen vergeten, dus kan ik mijn cursus niet invullen, dus ga ik het niet kunnen leren en ga ik falen op mijn test, waardoor ik mijn jaar ga moeten overzitten en vroegtijdig stoppen met school, waardoor ik nooit een goede baan ga inden"). Ik kan een kijken in mijn boek Nederlands, als je wilt.
    Langs de andere kant snap ik het ook wel - zoals Inge zegt, overdrijven betekent dat je iets dramatiseert zodat het erger wordt dan het eigenlijk is. Als je iets erger voordoet dan het is, is het geen goed argument/geen goede reden meer om voor of tegen iets te zijn en bijgevolg een drogreden. Denk ik. Veel succes, in elk geval!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried