• Ik ben in de war en ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

    Ik denk dat meerderen het wel hebben; Geen idee wat je wilt gaan bereiken in je toekomst. Nou, ik had dat wél. Hád, want ik ben de draad kwijt. Het begint er al een tijdje aan te komen, maar ik denk dat ik vandaag officieel mijn padje verloren ben.

    Al sinds mijn 10e speel ik accordeon en wil ik uitvoerend musicus worden. Helemaal prima, iedereen juichte het toe, blablabla. Maar tsja, zoals jullie ongetwijfeld wel weten zijn er de laatste paar jaar behoorlijk wat dramagedoe geweest rondom mijn studie. Hierdoor heb ik alleen mijn TL diploma. Ik heb nog altijd wel accordeonles in Apeldoorn van de beste docent die ik momenteel vinden kon (heb ook even van conservatoriumdocent les gehad, maar daar ben ik gillend bij weggerend. Aangezien ik hém les ging geven, like wtf...) en daar ben ik blij mee, maar toch. Ik ben straat muzikant van beroep en het wil maar niet lukken. Ook omdat er wat factoren bij zijn gekomen die het me bemoeilijken: Ik vind het dood, en dood eng om de auto in te stappen en weg te rijden. Voornamelijk in mijn eentje. Dat ik dit jaar naar Natascha wil gaan is dan ook écht een big deal voor me.
    Verder vind ik het doodeng om op mijn plek in de stad te gaan staan. Wanneer ik eenmaal sta te spelen is het weer helemaal goed, maar ik ben in het begin veelste bang weggestuurd te worden.

    Nu het op straat spelen niet zo goed gaat en ik niet veel wordt ingehuurd om accordeon te spelen op feestjes, zie je 'm vast wel aankomen: Ik begin de mensen die in de dramatische periode zeiden dat het me allemaal toch niet zou lukken, te geloven. Ik begin erin te geloven dat ik gedoemd ben te falen en dat er voor mij geen goede toekomst is. Ik begin te geloven dat ik het allemaal niet redden zal.

    Ik heb erover nagedacht om toch naar een MBO te gaan. Echter, niets lijkt me leuk. Accordeon spelen is wat ik leuk vind. Tegenwoordig fotograferen ook, maar ik ben een lucky shooter, om het maar zo te benoemen, en natuurlijk is fotografie óók een beroep waar niet per se veel geld in te verdienen is.

    Mijn docent heeft me al aangeboden om me te leren lesgeven, maar bedenk eens goed; Hoeveel mensen willen er in deze tijd nu accordeon les? Volgens mij kan ik ook dáár maar vrij weinig van verwachten. En mijn docent is helaas op dit gebied ook niet de snelste met het me leren lesgeven, ik wacht er namelijk nog steeds op. Maar als het goed is gaan we maandag om de tafel zitten om alles goed te bespreken.

    Toch is lesgeven niet echt wat ik voor ogen had dat ik zou gaan doen. Ik heb het nooit leuk gevonden, maar goed. Ik moet toch wat eh.


    Het lijkt nu allemaal misschien wel koek en ei, maar in mijn hoofd is het een rommeltje en ben ik de weg kwijt. Ben ik verloren wat ik voor ogen had precies te willen. Ben ik zoekgeraakt hoe ik weer terug op mijn pad moet geraken. Ik weet het allemaal niet meer.

    Applaus als je deze lap tekst hebt gelezen. Het moest er even uit.
    *huggles!*


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Op je profiel staat dat je 19 bent en je hebt alleen nog een vmbo-diploma. Dan ben je 'vroegtijdig schoolverlater', dus je zou contact op kunnen nemen met je gemeente voor vervolgstappen. Die gaan dan met je rond de tafel om te kijken wat voor jou het beste is. Dan hoef je het niet alleen te doen en heb je ook veel minder kans dat je een wanhopige keuze maakt die verkeerd uitpakt.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Khal schreef:
    Op je profiel staat dat je 19 bent en je hebt alleen nog een vmbo-diploma. Dan ben je 'vroegtijdig schoolverlater', dus je zou contact op kunnen nemen met je gemeente voor vervolgstappen. Die gaan dan met je rond de tafel om te kijken wat voor jou het beste is. Dan hoef je het niet alleen te doen en heb je ook veel minder kans dat je een wanhopige keuze maakt die verkeerd uitpakt.


    Daar is al veel trammelant mee geweest en die zegt: ''Willekeurige MBO, boeit ons niet welke.'' :/


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Animato schreef:
    (...)

    Daar is al veel trammelant mee geweest en die zegt: ''Willekeurige MBO, boeit ons niet welke.'' :/


    Wow, serieus? Dat is balen. Ik heb dat zelf ook gedaan en ik heb enorm veel steun aan ze gehad. Wat jammer dat het bij jou niet zo is ): Is algemeen muziekdocente dan misschien niet iets? Op een basisschool, bijvoorbeeld? Er zijn ook wel andere muziekopleidingen, maar ik heb dan weer geen idee hoe het zin met baankansen en of je daar makkelijk binnenkomt.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Khal schreef:
    (...)

    Wow, serieus? Dat is balen. Ik heb dat zelf ook gedaan en ik heb enorm veel steun aan ze gehad. Wat jammer dat het bij jou niet zo is ): Is algemeen muziekdocente dan misschien niet iets? Op een basisschool, bijvoorbeeld? Er zijn ook wel andere muziekopleidingen, maar ik heb dan weer geen idee hoe het zin met baankansen en of je daar makkelijk binnenkomt.


    In principe met een jaartje aan mijn theorie werken kom ik met gemak het conservatorium binnen. Alleen, wat heb ik aan zo'n papiertje? Dan kan ik docent worden op de muziekschool of op het conservatorium. Maar docent kan ik al worden zonder papiertje, want iedereen (met of zonder kennis) mag een eigen privé muziekschool openen. Dat is momenteel dan ook de planning.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    *huggle terug*
    Ik weet eerlijk gezecht niet heel goed hoe en of ik je kan helpen... Mij heeft het altijd geholpen om er met mensen hardop over te praten (hiervoor moest ik wel even slikken, want ik kwam ook de mensen tegen die mijn situatie geheel en al niet begrepen en zwaar over mij heen liepen).
    Ook heeft het mij geholpen om in een woorden mijn toekomst op te schrijven. Ik weet ondanks dat nog steeds niet wat ik wil, maar mijn hoofd voelt een stuk leger. mijn bord staat nu vol woorden; dieren, wolf, bomen, glimlach, etc.
    Er staat zelfs kind - dit is nou eenmaal ook wat ik graag zou willen in mijn toekomst.

    En misschien is tips wel niet eens iets wat je wil maar een luisterend oor :')

    In ieder geval, vind het wel vervelend voor je, wou dat ik je kon helpen maar dat idee heb ik niet... Maar uuh, he, misschien heb je wat aan dit berichtje...? :'D

    Nog iets wat ik altijd heel belangrijk vind; een goed betaalde baan moet geen uitgangspunt zijn! Lol hebben in je werk en vodoende verdienen om in je eigen huissie te blijven wonen samen met je 7 katten? Lijkt er meer op ;')
    (mijn mening hoor, ik wil niemand tegen de haren instrijken op dit punt! Sorry als ik dat heb gedaan...!)


    I can't stop 'til the whole world knows my name

    @Altrados
    Dat opschrijven is misschien wel een idee, maakt het wat overzichtelijker voor me. Maar verder is het ook helemaal niet mijn bedoeling om veel te verdienen, als ik zo overkom. Maar ik kan momenteel niet eens rondkomen, en dat is wat me zorgen baart.
    Zeven katten klinkt overigens ook awesome ;D

    En dunno, ik weet niet precies of ik een luisterend oor wil of tips. Ik weet wel dat ik hiermee niet durf aan te komen bij mijn ouders die zoveel voor me betekend hebben. Ik weet dat ze het wel zullen begrijpen, maar het voelt toch als falen. Plus ik wil toch de muziek in blijven zolang als dat het kan. Áls het kan. Dankjewel though. <3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik blijf het zeggen, is het ook niet een beetje eindejaarsstress?
    Wat je in ieder geval niet moet doen is die mensen geloven! Laat die negatieve gedachten alsjeblieft uit je hoofd, meid. Dat brengt alleen maar meer stress. Inderdaad is opschrijven een goed begin. En dat lesgeven zou je kunnen doen totdat je alles wel een beetje op een rijtje hebt. Verdien je nog wat mee en je doet wat je leuk vind, niet helemaal hoe je het in gedachten had, maar toch geeft het je misschien tijd om er achter te komen wat je wel wil. Je bent nog maar 19, je hebt je hele leven nog voor je. Ik weet ook nog niet wat ik allemaal wil in het leven, maar dat komt allemaal vast wel op z'n pootjes terecht. Ik denk dat wat jij nodig hebt is even rust, vakantie of tijd voor jezelf. Heb je yoga wel eens overwogen? zelfs een paar oefeningen thuis kan je hoofd even leeg maken, misschien dat het daarna weer netjes opbouwt.

    Ik denk echt wel dat je eruit komt. ^^ Ik heb absoluut geen ervaring op dit gebied, en ik ken je ook niet echt, dus dan is het allemaal lastig in te schatten. Ik zou niet weten wat ik kan doen om je te helpen, dus ik hoop dat wat moed inspreken ook helpt ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Pfoe Yo... tbh ik heb mij altijd afgevraagd hoe jij het precies voor je zag zo zonder diploma's e.d. enkel als straatmuzikant, maar ik ben dan ook iemand die altijd plant en altijd een plan B of C wil hebben, ondanks dat ik véél liever gewoon lekker zou schrijven. Ik heb echt in mijn laatste twee jaar middelbaar als een gek gezocht naar een opleiding waar ik niet kwam en dacht "meh" wat er uiteindelijk van ALLE studies (want ik heb natuurlijk naar alle niveaus gekeken) 3 waren, haha. En ergens vind ik die zekerheid toch wel fijn, ondanks dat ik af en toe gefrustreerd aan de studie zit omdat ik al veel te lang niet geschreven heb en hoewel het allemaal wel leuk en interessant is, het grootste deel niet aansluit bij mijn echte passie. Want ja, ik wil ook eigenlijk gewoon schrijven maar ja. Ik moet straks wel voor mijzelf kunnen zorgen en dan kan je beter een stok achter de deur hebben die ervoor zorgt dat je kan eten elke avond. Ik ben dus opzoek gegaan naar een soort ballans en ja ik werk mijzelf soms kapot om mijn studie te doen en dan weer bizarre woordsprints te maken, maar dat is een keuze en mijn wil om straks een geweldige cv te hebben, een mooi diploma en ervaring met schrijven. En ik doe mijn best mijn studie zoveel mogelijk uit te buiten door al mijn onderzoeken toch zoveel mogelijk aan te laten sluiten op het schrijven en zo.

    Dus ja, ik denk dat je opzoek moet gaan naar jouw stok achter de deur, jouw plan B wat je kan combineren met het accordeonspelen en dat gaat sowieso niet enkel leuk zijn, want het is niet volledig je passie, maar het zorgt er wel voor dat je met een goed en veilig gevoel ook kan doen wat wel je passie is. Ik zou echt gewoon nog eens alle mogelijkheden, alle opleidingen (en dan ook echt álles, want het kan soms heel onverwacht uitpakken, dat was bij mij iig zo) afwegen en uitzoeken welk plan of welke opleiding jou het prettigst aanvoelt. En je hebt echt nog tijd zat voor die zoektocht want zoals iedereen zegt, je bent nog maar 19. Het komt écht wel goed en het is hierdoor ook geen uitzichtloze situatie of zo, gezien je altijd nog je verstand en je talent hebt en dus ook nog zat tijd.


    Happy Birthday my Potter!

    @Laleah
    Dankjewel. Misschien heb je ook wel gelijk. <3

    @Anna
    Nouja, het was de bedoeling dat ik naar het conservatorium zou gaan. Maar dat is allemaal verkeerd gegaan en nu ben ik straatmuzikant. Pa en ma hebben wel aangeboden dat ik er alsnog heen ga voor een jaartje, maar wat heb ik daar aan? Alleen contacturen met andere mensen 11 uur in de week. En een studieschuld die ik opbouw. Terwijl ik nu van een goede docent les heb en geen studieschuld opbouw.

    Stel nou dat ik naar een school ga is het óf een conservatorium, óf een mbo hier in Emmen óf de Vavo. Qua MBO lijkt dierenverzorger me dan opzich wel leuk, maar ik weet niet. Conservatorium lijkt me het leukste maar moneys en ik weet niet eens of ik nog wel naar school wíl. Ik weet gewoon helemaal niets op het moment.

    But thank you as well. <3 hoop om over na te denken in ieder geval, haha.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Animato schreef:
    @Anna
    Nouja, het was de bedoeling dat ik naar het conservatorium zou gaan. Maar dat is allemaal verkeerd gegaan en nu ben ik straatmuzikant. Pa en ma hebben wel aangeboden dat ik er alsnog heen ga voor een jaartje, maar wat heb ik daar aan? Alleen contacturen met andere mensen 11 uur in de week. En een studieschuld die ik opbouw. Terwijl ik nu van een goede docent les heb en geen studieschuld opbouw.

    Stel nou dat ik naar een school ga is het óf een conservatorium, óf een mbo hier in Emmen óf de Vavo. Qua MBO lijkt dierenverzorger me dan opzich wel leuk, maar ik weet niet. Conservatorium lijkt me het leukste maar moneys en ik weet niet eens of ik nog wel naar school wíl. Ik weet gewoon helemaal niets op het moment.

    But thank you as well. <3 hoop om over na te denken in ieder geval, haha.


    Heb je de pro's en con's van die opties (conservatorium, dierenverzorger en Vavo) al eens goed voor jezelf op een rijtje gezet? En ik denk dat we allemaal school wel eens helemaal zat zijn en eraan denken te stoppen en het gewoon niet meer te doen, maar dat is ook een kwestie van eigen doorzettingsvermogen om de zekerheid te krijgen die fijn is om een zelfstandig leven op te bouwen. Dat is echt iets wat iedereen zelf zal moeten doen en waar iedereen zich wel eens doorheen moet vechten. En het leren lesgeven is overigens ook nog een optie natuurlijk overigens. Je moet weer opzoek naar het vuur, een doel. Je wil blijven accordeonspelen? Vecht ervoor! Zorg ervoor dat je een mogelijkheid vindt dat te kunnen blijven doen én voor jezelf te zorgen. Bewijs aan al die sukkels die zeggen dat dat niet kan, dat jij dat wel kan! Laat zien aan iedereen die je uitlacht dat je gewoon én succesvol met de accordeon én zelfstandig kan zijn! Je gaat ze toch niet echt daadwerkelijk gelijk geven hè? Hupsakee! Jij kan dat! Dat weet ik zeker! Krijg dat doel weer voor ogen en doe het! En als accordeons niet populair genoeg zijn, bewijs dan hoe leuk ze zijn, laat zien wat je er allemaal mee kan! Alleen jij kan die knop omdraaien, dat kan verder niemand!


    Happy Birthday my Potter!

    Ik ben het in ieder geval eens met Anna, maar ik snap je frustraties zeer zeker. Hier op Quizlet zitten veel creatieve mensen in jou schuitje Yo.^^


    You were born original, don't die as a copy.

    Wow, ik ga heel eerlijk zeggen: ik kan me niet verplaatsen in jouw situatie, moest ik zelfs moeten stoppen met mijn opleiding, en mijn alternatief gaat ook niet, heb ik ook nog een plan C om te werken bij mijn huidige bijbaan.
    Het lijkt mij echt ontzettend vervelend om helemaal niet te weten wat je in je leven wilt doen. *hugs* Sorry dat ik je geen advies kan geven.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt