• Dus, ik heb donderdag een betoog voor Nederlands.
    Ik ben heel slecht in betogen.

    Ik dacht aan een stelling over etnisch profileren, omdat dat de laatste tijd heel vaak in het nieuws is en er bij onder andere maatschappijleer heel erg veel tijd aan besteed is. Ik zou dan zeggen van: "Etnisch profileren door de politie moet harder aangepakt worden" oid, maar dat klinkt als een zwakke stelling vind ik + ik ben niet zeker of ik nu voor of tegen ben, ik wissel steeds van opinie.

    Ook heb ik argumenten nodig. Natuurlijk heb ik al wel een aantal argumenten, maar ik moet tussen de 8 en 15 minuten kunnen vullen en dat kan ik niet met de argumenten die ik nu heb.

    Kunnen jullie mij misschien helpen met het formuleren van een juiste stelling en argumenten? Ik zie door de bomen en de stress het bos niet meer, zozegmaar. Ik weet dat ik eerder had moeten beginnen, maar misschien hebben jullie ook ideeën?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    U zou kunnen betogen over de schadelijke middelen in schoonmaakproducten en pleiten voor enkel biologisch afbreekbare producten.

    De meeste schoonmaakmiddelen bevatten namelijk conserveermiddelen, geur en kleurstoffen, die de hormoonhuishouding kunnen verstoren, de huid verouderen en ademhalingsproblemen veroorzaken

    Schoonmaakploeg schreef:
    U zou kunnen betogen over de schadelijke middelen in schoonmaakproducten en pleiten voor enkel biologisch afbreekbare producten.

    De meeste schoonmaakmiddelen bevatten namelijk conserveermiddelen, geur en kleurstoffen, die de hormoonhuishouding kunnen verstoren, de huid verouderen en ademhalingsproblemen veroorzaken


    Goed punt, maar dat heeft niets met etnisch profileren te maken. Of is het ook discriminatie dat ik groene zeepdruppeltjes als minderwaardig beschouw?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Goed punt, maar dat heeft niets met etnisch profileren te maken. Of is het ook discriminatie dat ik groene zeepdruppeltjes als minderwaardig beschouw?


    Of misschien dat de ene persoon wel een hoogvaardigproduct als Dreft kan veroorloven en de ander niet.
    Zo kunt u de inkomstenverschillen hiermee in verband trekken met milieuproblemen.
    Daarbij zijn ook de ecologische producten naast Dreft vaak duurder, maar zijn dan de mensen die dit niet kunnen betalen de ''milieuvervuilers'''?

    Ik heb geleerd bij debattrainingen dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt of je zelf voor of tegen bent om een standpunt heel goed te kunnen verdedigen. Dus misschien is het slimmer om te kijken vanuit welke kant je het makkelijker vindt om te verdedigen in plaats van wat je nou daadwerkelijk vindt? Dat is vaak makkelijker dan bepalen wat je nou zelf precies vindt en kan een oplossing bieden c:

    "Etnisch profileren door de politie moet harder aangepakt worden."

    Op zich vind ik de stelling zelf niet verkeerd. Men zou kunnen struikelen over "harder" want wat is dat dan precies? Misschien kan je hem radicaler en daardoor duidelijker maken:

    "Politieagenten die etnisch profileren zouden uit hun functie moeten worden gezet"

    Of juist "Etnisch profileren door de politie zou de standaard moeten worden"

    Welke argumenten had je tot nu toe? c:


    Happy Birthday my Potter!

    Sorry, ik begrijp etnisch niet helemaal, maar bedoel je daarmee discrimineren op grond van ras, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat? Want, als je dat doet, kijk hier dan even naar. ^^ Het is gewoon strafbaar om te discrimineren, en op een paar uitzonderingen na heb je ook gelijk als je vind dat je gediscrimineerd wordt.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan ^^


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    GredWeasley schreef:
    Ik heb geleerd bij debattrainingen dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt of je zelf voor of tegen bent om een standpunt heel goed te kunnen verdedigen. Dus misschien is het slimmer om te kijken vanuit welke kant je het makkelijker vindt om te verdedigen in plaats van wat je nou daadwerkelijk vindt? Dat is vaak makkelijker dan bepalen wat je nou zelf precies vindt en kan een oplossing bieden c:

    "Etnisch profileren door de politie moet harder aangepakt worden."

    Op zich vind ik de stelling zelf niet verkeerd. Men zou kunnen struikelen over "harder" want wat is dat dan precies? Misschien kan je hem radicaler en daardoor duidelijker maken:

    "Politieagenten die etnisch profileren zouden uit hun functie moeten worden gezet"

    Of juist "Etnisch profileren door de politie zou de standaard moeten worden"

    Welke argumenten had je tot nu toe? c:


    Ik had bij een soort van meeloopdag een soort van mediatraining gekregen over etnisch profileren, en er werd inderdaad gezegd dat mensen struikelen over dat soort woorden, maar ook soms moeite hebben met het 'woord' etnisch profileren, dat het verstaan of opgevat kan worden als 'etnisch profiteren'. Je mocht bijvoorbeeld ook bij het rollenspel als politiewoordvoerder niet zeggen van: "Ja, het is vervelend, maar het gebeurt" en dat soort dingen. Dus dat soort dingen moet ik ook niet zeggen. Net als 'autochtoon' en 'allochtoon', want vaak hebben die mensen net als de 'autochtoon' gewoon een Nederlands paspoort.

    De argumenten die ik had (ff kort omschreven):
    - Uit onderzoek van het ministerie van Justitie is gebleken dat laagopgeleide jonge mannen met een migratieachtergrond statistisch gezien meer kans hebben om in de criminaliteit te belanden. Dit zijn meestal mensen met een andere (culturele) achtergrond dan de westerse etniciteit. Doordat dit bekend is, worden zij sneller staande gehouden dan een persoon met de westerse etniciteit, om onveilige situaties te voorkomen.
    - Etnisch profileren is een vorm van racisme doordat er op basis van huidskleur onderscheid gemaakt wordt en in de grondwet staat dat dat niet mag. (niet zo'n sterk argument)
    - Politieagenten kunnen last hebben van eigen ervaringen met jongeren met een andere achtergrond en op basis daarvan sneller optreden bij een persoon met de andere etniciteit dan de westerse. Hierdoor kunnen ze bevooroordeeld zijn. (en dan heb ik ook nog een lulverhaaltje over hoe dat opgelost kan worden).
    - Etnisch profileren komt niet vaak voor volgens de statistieken (maar je hoort er nu de laatste tijd veel over dat het wel vaak gebeurt, ook niet zo'n sterk argument)

    M'n andere argument kan ik op dit moment even niet vinden, maar ik heb zoals je ziet nog niet genoeg argumenten.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    ProngsPotter schreef:
    Sorry, ik begrijp etnisch niet helemaal, maar bedoel je daarmee discrimineren op grond van ras, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat? Want, als je dat doet, kijk hier dan even naar. ^^ Het is gewoon strafbaar om te discrimineren, en op een paar uitzonderingen na heb je ook gelijk als je vind dat je gediscrimineerd wordt.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan ^^


    Het is basically een beetje wat de laatste tijd heel erg in het nieuws is, met bijvoorbeeld de rapper Typhoon die staande is gehouden door de politie op basis van z'n huidskleur. Het staande houden van burgers op grond van hun zichtbare etnische achtergrond en/of huidskleur, zonder dat daar een objectieve en redelijke rechtvaardigheid voor bestaat, heet etnisch profileren.

    Trouwens, heel erg bedankt voor je linkje naar de grondwet! Had ik nog niet eens aan gedacht!

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 21:29 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik denk dat ik tegen etnisch profileren ben, op basis van een bron die ooit een prijs heeft gewonnen voor beste artikel nogwattes. Er staat redelijk wat bruikbare informatie in. Dus nu moet ik even een goede stelling formuleren.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Ik denk dat ik tegen etnisch profileren ben, op basis van een bron die ooit een prijs heeft gewonnen voor beste artikel nogwattes. Er staat redelijk wat bruikbare informatie in. Dus nu moet ik even een goede stelling formuleren.


    Ah chill. Bronnen kunnen vaak heel goed helpen inderdaad. Over je argumenten: wat mij altijd helpt is ze net zo lang weerleggen tot dat niet meer lukt. Dus er iets tegenin brengen en dan kijken hoe je daar weer iets tegenin kunt brengen. En dan je eerste argument uitbreiden, zodat het in één keer bijna onweerlegbaar is. Zo kan je ze sterker, duidelijker en uitgebreider maken en is het makkelijker die tijd op te vullen ^^


    Happy Birthday my Potter!

    GredWeasley schreef:
    (...)

    Ah chill. Bronnen kunnen vaak heel goed helpen inderdaad. Over je argumenten: wat mij altijd helpt is ze net zo lang weerleggen tot dat niet meer lukt. Dus er iets tegenin brengen en dan kijken hoe je daar weer iets tegenin kunt brengen. En dan je eerste argument uitbreiden, zodat het in één keer bijna onweerlegbaar is. Zo kan je ze sterker, duidelijker en uitgebreider maken en is het makkelijker die tijd op te vullen ^^


    Ah thanks voor de tip!

    Sowieso denk ik dat ik met de 'inleiding' al wel 3 minuten aan het woord ben, en met het slot ook zo'n 2 minuten, dus dan moet ik nog tussen de 3 tot 10 minuten op zien te vullen aan de kern, maar met deze tip lukt dat wel denk ik.

    Zou het okay zijn als ik in de inleiding het incident van rapper Typhoon vergelijk met als bijvoorbeeld Max Verstappen in dezelfde auto rond zou rijden? En dan zoek ik wat statistieken van het CBS op en dan zeg ik 'ja Typhoon zou tegen de tijd dat Max 1x aangehouden wordt, zovaak aangehouden zijn' (als dat lukt met de statistieken), of kan ik dat beter niet doen?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Ah thanks voor de tip!

    Sowieso denk ik dat ik met de 'inleiding' al wel 3 minuten aan het woord ben, en met het slot ook zo'n 2 minuten, dus dan moet ik nog tussen de 3 tot 10 minuten op zien te vullen aan de kern, maar met deze tip lukt dat wel denk ik.

    Zou het okay zijn als ik in de inleiding het incident van rapper Typhoon vergelijk met als bijvoorbeeld Max Verstappen in dezelfde auto rond zou rijden? En dan zoek ik wat statistieken van het CBS op en dan zeg ik 'ja Typhoon zou tegen de tijd dat Max 1x aangehouden wordt, zovaak aangehouden zijn' (als dat lukt met de statistieken), of kan ik dat beter niet doen?


    Ik vind dat een hele leuke inleiding. Lekker actueel ook en een leuke goede vergelijking c: Ik denk dat je daar goed de aandacht mee trekt en het heeft goed met het onderwerp te maken. Vooral als je daadwerkelijke statistieken gebruikt ^^


    Happy Birthday my Potter!

    Derks schreef:
    (...)

    Het is basically een beetje wat de laatste tijd heel erg in het nieuws is, met bijvoorbeeld de rapper Typhoon die staande is gehouden door de politie op basis van z'n huidskleur. Het staande houden van burgers op grond van hun zichtbare etnische achtergrond en/of huidskleur, zonder dat daar een objectieve en redelijke rechtvaardigheid voor bestaat, heet etnisch profileren.

    Trouwens, heel erg bedankt voor je linkje naar de grondwet! Had ik nog niet eens aan gedacht!


    Alsjeblieft ^^


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    GredWeasley schreef:
    (...)

    Ik vind dat een hele leuke inleiding. Lekker actueel ook en een leuke goede vergelijking c: Ik denk dat je daar goed de aandacht mee trekt en het heeft goed met het onderwerp te maken. Vooral als je daadwerkelijke statistieken gebruikt ^^


    Oh, yay. Ik dacht dat het misschien wat te ver zou gaan, maar idk.

    Nu nog een stelling formuleren.

    "Het staande houden van mensen met een niet-westers uiterlijk door de politie moet aangepakt worden"
    "Er moet een straf komen op etnisch profileren"
    "Etnisch profileren moet aangepakt worden"

    Idk. Ik weet gewoon niet goed de stelling te formuleren


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Oh, yay. Ik dacht dat het misschien wat te ver zou gaan, maar idk.

    Nu nog een stelling formuleren.

    "Het staande houden van mensen met een niet-westers uiterlijk door de politie moet aangepakt worden"
    "Er moet een straf komen op etnisch profileren"
    "Etnisch profileren moet aangepakt worden"

    Idk. Ik weet gewoon niet goed de stelling te formuleren


    Ik denk dat de middelste van deze drie dan het beste is.

    "Het staande houden van mensen met een niet-westers uiterlijk door de politie moet aangepakt worden"
    Deze is foutief, want ze mogen ze best staande houden als ze een andere reden hebben natuurlijk.

    "Etnisch profileren moet aangepakt worden"

    "moet worden aangepakt" vind ik minder sterk en vager over komen dan "er moet een straf op komen" c:

    Die middelste vind ik best goed.


    Happy Birthday my Potter!

    GredWeasley schreef:
    (...)

    Ik denk dat de middelste van deze drie dan het beste is.

    "Het staande houden van mensen met een niet-westers uiterlijk door de politie moet aangepakt worden"
    Deze is foutief, want ze mogen ze best staande houden als ze een andere reden hebben natuurlijk.

    "Etnisch profileren moet aangepakt worden"

    "moet worden aangepakt" vind ik minder sterk en vager over komen dan "er moet een straf op komen" c:

    Die middelste vind ik best goed.


    Mee eens ^^


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.