Ken je dat moment waarop de leerkracht groepjes gaat maken en je denkt: niet die persoon, niet die persoon, niet die persoon, iedereen, behalve die persoon! Maar, uiteindelijk, zit je toch opgescheept met die persoon als partner? Jep, dat heb ik dus aan de hand.
Voor Latijn moeten we een soort van 'lesgeven'. We moeten een gedicht bespreken en ervoor zorgen dat onze klasgenoten het grammaticaal en inhoudelijk begrijpen en het kunnen vertalen. Er hangt ook een creatieve opdracht aan vast, die op meetelt voor bijna de helft van de punten. Allemaal geen probleem, maar het punt is: ik zit vast aan een partner waar ik totaal niet mee overweg kan. Ik ben sowieso al iemand die liever alleen werkt, zeker als we iets creatiefs moeten doen, maar meestal weet ik me er wel door te worstelen. Nu dus niet.
We hebben al twee lesuren verspild aan het verzinnen van een creatief iets om in de opdracht te verwerken en we hebben nog steeds niets. Morgen mogen we nog een halve les aan de opdracht werken en dan moeten we klaar zijn. Ik heb al verschillende dingen voorgesteld: een poster maken, een collage, een heel vlotte vertaling maken in dichtvorm, een soort van 'trailer' voor het gedicht, een modern gedicht over hetzelfde thema vergelijken met ons gedicht, een liedje aan het gedicht linken... Maar nope.
Helaas zijn we nog steeds geen stap verder en bij ieder ding dat ik voorstel, zegt hij: 'Ja, dat kunnen we doen.' Maar uiteindelijk neemt niemand het initiatief om er ook echt aan te beginnen.
Ik ben echt bang dat we heel die opdracht gaan verpesten en het is zelfs zo erg dat ik met tegenzin naar de les Latijn gaan omdat ik weet dat we er in de les aan mogen werken. Niet alleen kan ik totaal niet met mijn groepspartner overweg, maar ook doet die gast echt twee keer niks en beslist hij ruim vijf minuten voordat de les gedaan is om al zijn spullen op te ruimen en ermee te stoppen. (En ik ben van mening dat je in vijf minuten tijd nog vrij veel kunt doen.)
Dus, nog iemand die een hekel heeft aan groepswerken - en vooral de groepspartners? Ik had deze opdracht echt liever alleen gemaakt *zucht*
Bedankt om mijn gezeur aan te horen
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.