• Hoihoi,

    Ik ben gisteren naar een schoolreünie geweest van mijn lagere school, zoals sommigen weten, geen gewone school maar Buitengewoon onderwijs. Ik heb hier heel erg veel aan gehad, mede dankzij deze school kan ik nu goed mee in het TSO en haal ik een gemiddelde van 85%. Dus ik ben deze school ontzettend dankbaar en vind het goed dat zo'n instituten bestaan.
    Nu, onze geweldige regering, heeft enkele maanden een wetvoorstel goedgekeurd. Het M-decreet, en helaas heeft dit niets met professor Omber te maken maar is het pure realiteit.
    Dankzij dit geweldige decreet moeten kinderen met leerproblemen/achterstand zolang mogelijk in het gewone onderwijs blijven en moeten ze tot het uiterste gaan om daar te slagen wat eigenlijk onmogelijk is. Enkel in de ergste gevallen mogen ze naar een buitengewone school.
    Een ware kutregeling waarbij ik toen dacht aan een te vroege 1-april grap. Nu blijken de gevolgen zichtbaar te worden. Leerlingen blokkeren, krijgen stress,... in het gewone onderwijs en voor mijn lagere school betekend het een pak minder inschrijvingen en zelfs een viertal ontslagen wegens een tekort.
    Het M-decreet gaat puur over besparen, maar uiteindelijk verliest echt iedereen, ook de regering. Want ze zullen toch moeten investeren in ondersteuning als ze uiteindelijk moeten toegeven wat voor een kutmaatregel ze hebben ingevoerd. Maar voor nu vooral een hoop miserie waar vooral die jonge leerlingen het slachtoffer van zijn.

    Sorry, waarschijnlijk snapt niemand dit, maar dit moest ik echt even kwijt.

    Groetjes,
    Jarne


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Waarvoor hebben we dan ook N-VA? Ik ben niet iemand die dit snel zegt, maar ik krijg het gevoel dat het onze regering geen zak kan schelen wat er gebeurt met haar mensen, zo lang zij maar besparen. Je kunt je ook kapot besparen, he?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb er ook van gehoord en mij maakt het best kwaad maar zo'n soort regel is er al redelijk lang.

    Ik ben ook naar een speciale basisschool geweest voor mijn spraakstoornis. Als ik een jaar later naar die school was gegaan hadden zij niet mogen aannemen omdat ik geen leerachterstand had, ik kon alleen niet zo goed articuleren. Met andere woorden: ik had eerst een leerachterstand moeten opbouwen en dan pas zou ik daar heen gemogen hebben. Ik ben blij dat ik die ellende voor ben geweest.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Mijn broertje zit op een school met buitengewoon onderwijs omdat hij een leerachterstand heeft en ik snap je helemaal. Ik vind het ook gewoon niet kunnen dat leerlingen die eigenlijk een ander soort onderwijs nodig hebben dan het normale onderwijs zich toch moeten gaan uitsloven voor iets wat ze (meestal) niet aankunnen. Ik zie ook gewoon dat het veel beter ging met mijn broertje toen hij naar die 'speciale' school ging; minder stress, minder prestatiedruk, betere leerlingenbegeleiding, onderwijs op zijn niveau...
    Ik had hier ook al een paar dingen over opgevangen en dit geeft mij eigenlijk echt zin om de regering even in elkaar te gaan meppen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Onze school is ook beïnvloed door het M-decreet. Vanaf dit schooljaar is onze tijd die we krijgen voor examens verlengd met dertig minuten voor elke blok om de leerlingen met een leerachterstand of dyslexie een kans te geven heel hun examen te kunnen invullen (wat ze vroeger 'niet konden' omdat ze niet genoeg tijd kregen). Wat betekent dat dus concreet? :'D Dat ik in plaats van tweehonderd minuten, tweehonderdzestig minuten per dag in de examenzaal zit, waarvan ik nu meer dan de helft met mijn vingers zit te draaien. :]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Zoiets is in Nederland ook en daar heet het 'Passend Onderwijs'.


    26 - 02 - '16