• /

    [ bericht aangepast op 13 april 2016 - 16:03 ]


    Slightly drunk.

    Ik neem een mt. Heb precies hetzelfde. Al ben ik wss niet echt een goede schrijver en heb ik daarom niet meer abo's, kudo's en reacties.

    Sommige mensen die maken heel erg veel reclame voor hun story en daardoor krijgen ze heel veel abo's. Het maakt dan niet uit of je goed of slecht schrijft. Ook krijgen "populairdere" Q'ers veel meer abo's, omdat veel meer mensen hun kennen. Het ligt er gewoon aan hoeveel aandacht je verhaal krijgt, en niet hoe goed je schrijft, heb ik het idee.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Hm dit blijft lastig. Ik schrijf vrijwel uitsluitend in het Engels, daardoor leest echt vrijwel niemand mijn verhalen hier op Q. Eerst vond ik dat ontzettend jammer, want ik denk echt dat het een verhaal is wat goed past bij een groot deel van de lezers hier op Q. Toen bedacht ik me, maar wacht even: Ik ben begonnen met schrijven voor mezelf. Schrijven is een media, media moet naar mijn idee gratis zijn, en mensen mogen het wel of niet lezen net zoals zij dat willen. Daarna werd het al een stuk makkelijker. Ik promoot nog steeds maar neem er genoegen mee dat ik nog nooit kudo's heb gehad en al in geen maanden meer een nieuwe abbonnee. Klinkt stom, maar zodra je het je niet meer zoveel aantrekt zal het ook makkelijker zijn om mensen enthousiast te maken. Het is nu eenmaal zo dat in de zee van goede verhalen soms een aantal niet zo goed opvallen. Blijven geloven in jezelf en blijven promoten, met genoeg doorzettingsvermogen kom je er vanzelf. En er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze boeken gepubliceerd hebben, daar mag je echt trots op zijn!


    The truth is out there.

    Hmmmm, ik denk dat je beter vast kan houden aan de lol van het schrijven dan aan de populariteit. Ik heb afgelopen jaar SOTY gewonnen, maar volgens mij heb ik voornamelijk stemmen gekregen voor het feit dat ik in één week de laatste 30K oid geschreven heb, op de laatste dag 14K, omdat anders SOTY maar 1 deelnemer had en geen wedstrijd meer zou zijn. Niet omdat het verhaal nou zo populair was. Echter had ik daar wel enkele (3/4) ontzettend lieve leuke lezers van wiens reacties ik altijd super vrolijk werd en die mij trouw zijn blijven steunen in de bizarre afrondingsperiode van het verhaal.
    Ik ga zeker niet ontkennen dat de top niet ongelooflijk geweldig is, dat ik niet genoten heb van die 24 kudos met mijn Jily kerst shot (en hoop dat mijn jily/starbucks summer short net zo populair gaat worden), maar het is toch vooral het schrijven op zichzelf wat het voor mij doet. Dát is waar ik dol op ben. En als je dan verhalen af gaat ronden van veel K's en toch maar meedoet aan SOTY, want het heeft het goede genre en nooit geschoten is altijd mis, komt redelijke bekendheid wel vanzelf. Ik ben duidelijk geen Inge of Natas en ik heb geen idee of ik daadwerkelijk nou echt goed schrijf, maar ik schrijf met liefde en plezier en zolang ik dat blijf doen, is dat genoeg. En bekendheid heeft tijd nodig. Ik heb even in je Schrijvers ID gekeken om te zien hoelang je stories al lopen op Q en geloof dat de langste 3 weken online staat en je nog geen afgeronde stories hebt? Geef het tijd en geniet vooral van het schrijven zelf.


    Happy Birthday my Potter!

    Ben ik dan te veeleisend? Voor mezelf, voor anderen? Moet ik gewoon geduld hebben en mijn best blijven doen, en wachten tot men me beter kent?
    En ik vind het zo rot dat ik die bevestiging nodig heb. Ik wéét dat ik kan schrijven en nóg voel ik me een loser als ik geen reacties krijg. Ik wou dat ik gewoon plezier in het schrijven kon hebben zonder iemand nodig te hebben die zei dat ik het goed kon. Damn, ik ben hier ook echt niet trots op, maar het zit me wel dwars.

    [ bericht aangepast op 13 april 2016 - 9:55 ]


    Slightly drunk.

    Ik wil toch even toevoegen omdat ik hier over Natas lees, ik weet nog verhalen waarin ze minder beroemd was en dat ze ook redelijk had moeten knokken. Ik vind nog steeds dat ze enorm under rated is vergeleken met sommige story's but yeah.. Ik denk dat je je sws niet zorgen moet maken over abbo's enzo. Je schrijft uiteindelijk voor jezelf en natuurlijk is het leuk om dingen met andere te delen, maar je moet ook gemotiveerd zijn voor je zelf vind ik want die lezers schrijven het verhaal niet voor je.

    [ bericht aangepast op 13 april 2016 - 9:59 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Peccata schreef:
    Ben ik dan te veeleisend? Voor mezelf, voor anderen? Moet ik gewoon geduld hebben en mijn best blijven doen, en wachten tot men me beter kent?


    Dat denk ik wel ja. Ik straf mijzelf ook wel eens af als het aantal abo's en reacties bizar ver uit elkaar ligt (ze zullen het wel niet meer leuk vinden maar hun abo niet durven verwijderen, oh ze vinden het vast prut, ze reageren alleen nog maar als ze mij kunnen verbeteren, dat soort dingen), maar dan bedenk ik mij dat er toch één/twee/drie reacties staan van mensen die het zeker weten leuk vinden en dat ík het ook gewoon leuk vind, dus who cares. Het gaat super goed voelen als je die mega story oid afrond, dus waarom zorgen maken om populariteit?


    Happy Birthday my Potter!

    Philip schreef:
    Ik wil toch even toevoegen omdat ik hier over Natas lees, ik weet nog verhalen waarin ze minder beroemd was en dat ze ook redelijk had moeten knokken. Ik vind nog steeds dat ze enorm under rated is vergeleken met sommige story's but yeah.. Ik denk dat je je sws niet zorgen moet maken over abbo's enzo. Je schrijft uiteindelijk voor jezelf en natuurlijk is het leuk om dingen met andere te delen, maar je moet ook gemotiveerd zijn voor je zelf vind ik want die lezers schrijven het verhaal niet voor je.


    Ik geloof dat Natas inderdaad al vanaf haar 19e oid actief afrond, ze heeft dus al zo'n 6 jaar haar achterban hier gevormd en toen een boek uitgegeven. Haar populariteit is een opbouw van 6 jaar en soms reageren nog steeds maar bar weinig mensen, terwijl ze echt geweldig schrijft.

    Edit: Op Q overigens minder lang geloof ik, maar toch al zeker ruim 2 jaar.

    [ bericht aangepast op 13 april 2016 - 10:04 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Maar weet je wat ook zo raar is?

    Ik schrijf zowel op Q als in privé, en het boek wat ik dus in het echte leven wil publiceren plaats ik vanzelfsprekend niet online. Het gekke is dat ik zó veel plezier heb in dat boek, terwijl niemand weet dat ik dat aan het schrijven ben. Ik weet, bij dat boek, waar ik het voor doe, namelijk voor mezelf.
    En op Q voelt het toch anders. Ik heb het gevoel dat ik de verhalen op Q niet voor mezelf schrijf, maar voor anderen. En als die anderen niet reageren, waarom doe ik er dan nog mijn best voor? Snap je?


    Slightly drunk.

    Peccata schreef:
    Maar weet je wat ook zo raar is?

    Ik schrijf zowel op Q als in privé, en het boek wat ik dus in het echte leven wil publiceren plaats ik vanzelfsprekend niet online. Het gekke is dat ik zó veel plezier heb in dat boek, terwijl niemand weet dat ik dat aan het schrijven ben. Ik weet, bij dat boek, waar ik het voor doe, namelijk voor mezelf.
    En op Q voelt het toch anders. Ik heb het gevoel dat ik de verhalen op Q niet voor mezelf schrijf, maar voor anderen. En als die anderen niet reageren, waarom doe ik er dan nog mijn best voor? Snap je?


    Maybe is het een idee voor je om off line te schrijven (dus story niet meteen te activeren) tot je je verhaal af heb en dan kijken hoeveel vissen je vangt. Wie weet. (: en dna heb je ook die druk minder want het verhaal heb je al


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Peccata schreef:
    Maar weet je wat ook zo raar is?

    Ik schrijf zowel op Q als in privé, en het boek wat ik dus in het echte leven wil publiceren plaats ik vanzelfsprekend niet online. Het gekke is dat ik zó veel plezier heb in dat boek, terwijl niemand weet dat ik dat aan het schrijven ben. Ik weet, bij dat boek, waar ik het voor doe, namelijk voor mezelf.
    En op Q voelt het toch anders. Ik heb het gevoel dat ik de verhalen op Q niet voor mezelf schrijf, maar voor anderen. En als die anderen niet reageren, waarom doe ik er dan nog mijn best voor? Snap je?


    Hmmm dat vind ik persoonlijk de verkeerde instelling. Ik schrijf op Q om te oefenen, te perfectioneren, te peilen, dingen uit te proberen, mijn fanfics ergens kwijt te kunnen (hoewel ik engelse ook op fanfiction.net plaats), te kunnen schrijven zonder dat het meteen een perfect boek moet worden, gewoon ergens bezig te kunnen zijn met schrijven waar meer mensen dat doen, etc. Oh en een achterban creëren met de tijd is natuurlijk ook heel handig voor als ik mijzelf klaar voel voor het uitgeven van hét perfecte boek. Dat anderen het dan toevallig leuk vinden (al is het er maar één) is in mijn ogen altijd echt een geschenk, iets bijzonders. Niet iets waar ik bijvoorbaat vanuit ga, tenzij het een vervolg is en ik weet dat er mensen wachten op het vervolg. Dan ga ik er wel vanuit dat die mensen het lezen, maar dan schrijf ik alsnog voornamelijk om uit te testen of ik daadwerkelijk een góéd vervolg neer zou kunnen zetten waar ik dan ook echt tevreden over ben als schrijver. Zoals je merkt zie ik Q echt als een kans om jezelf te perfectioneren, haha. Om dingen uit te proberen.


    Happy Birthday my Potter!

    RT. Ik heb ook echt de drang naar perectie en orginaliteit in mijn verhalen. Ik vraag ook condtants of mensen het willen controleren en ben panisch als ik niet genoeg reacties krijg omdat ik bang ben dat het te saai wordt, terwijl dat volgens veel lezers niet het geval is. En dan kijk ik bij andere stories en denk ik, wat mis ik toch? Waarom hebben zin 400 abo's en blijf ik steken op mijn aantal?;
    Die onzekerheid is zo verscjrikkelijk, want ik ben zo perfevties op dat gebied dat ik niet aam een boek wil neginnen tot ik zeker wret dat ik "de perfecte scjrijvster ben) en dat zal ik toch nooit worden. Ik ben op Q bezig om beter te worden, maar voor mijn gevoel is dat nooit genoeg als je ziet hoe andere goed kunnen schrijven..
    Dat gevoel blijft altijd terug keren, soms even niet, maar uiteindleijk worst ik er weer aan herinnerd. Dus ik snap precies waar je het over hebt hoor...


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Hmmm dat vind ik persoonlijk de verkeerde instelling. Ik schrijf op Q om te oefenen, te perfectioneren, te peilen, dingen uit te proberen,

    Ik wéét dat het niet de goede instelling is. Ik weet dat ik voor mezelf zou moeten schrijven, en daarom heb ik ook De Zes gestart, puur om te kijken of ik horror-like stuff aankon. Dat is voor mij een verhaal om mezelf te ontwikkelen.
    Maar dat blijkt een uitzondering. Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik misschien de verkeerde verhalen schrijf. Misschien schrijf ik verhalen waarvan ik denk dat men ze van me verwacht. Waarvan ik denk "oh, misschien vinden ze dat wel leuk". Ik denk dat ik te veel hang op de reacties die ik (niet) krijg, en dat ik me te druk maak om wat anderen van mij en mijn verhalen vinden. Ik ben sowieso iemand die snel de mening van anderen overneemt en niet in haar eigen schoenen durft te blijven staan (ook al is dat geen Nederlandse uitdrukking, you know what I mean). En ik wil plezier hebben in het schrijven, absoluut, maar ik wil ook die achterban opbouwen, en daarvan verwacht ik dat ik die alleen maar opbouw als ik verhalen schrijf die anderen leuk vinden - ongeacht of ik ze leuk vind.


    Slightly drunk.

    ik ben het persoonlijk ook met Dumbledory. Ik denk dat schrijven voor anderen sowieso niet echt de beste instelling is wanneer je iets schrijft. En dat het misschien beter is om je nog meer te focussen op plezier in plaats van populariteit. Wat echt naar is, natuurlijk.
    Op het moment zit ik heel erg in de 'kunstwereld' (god, wat klinkt dat stom) en ik zie vaak mensen ploegen voor één goede recensie, terwijl een ander zonder echte moeite gedaan te hebben, uitgenodigd wordt op een festival, etc.
    Ik weet niet of het helpt, maar ik hoop dat je je snel wat beter voelt!

    Een klein dingetje: het is niet heel aardig om 'simpele 1D shit' te zeggen, de schrijvers van 'simpele 1D shit' doen daar ook hun best voor en zijn ook nog aan het leren.


    Tijd voor koffie.

    Peccata schreef:
    (...)
    Ik wéét dat het niet de goede instelling is. Ik weet dat ik voor mezelf zou moeten schrijven, en daarom heb ik ook De Zes gestart, puur om te kijken of ik horror-like stuff aankon. Dat is voor mij een verhaal om mezelf te ontwikkelen.
    Maar dat blijkt een uitzondering. Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik misschien de verkeerde verhalen schrijf. Misschien schrijf ik verhalen waarvan ik denk dat men ze van me verwacht. Waarvan ik denk "oh, misschien vinden ze dat wel leuk". Ik denk dat ik te veel hang op de reacties die ik (niet) krijg, en dat ik me te druk maak om wat anderen van mij en mijn verhalen vinden. Ik ben sowieso iemand die snel de mening van anderen overneemt en niet in haar eigen schoenen durft te blijven staan (ook al is dat geen Nederlandse uitdrukking, you know what I mean). En ik wil plezier hebben in het schrijven, absoluut, maar ik wil ook die achterban opbouwen, en daarvan verwacht ik dat ik die alleen maar opbouw als ik verhalen schrijf die anderen leuk vinden - ongeacht of ik ze leuk vind.


    In dat geval zou mijn advies zijn: Ga bij jezelf na wat jij zou willen verbeteren aan jezelf, wat jij zou willen uittesten zonder dat dit meteen uitgegeven moet worden, juist omdat je het nog wil proberen. En ga dat doen. Niet wat anderen van je verwachten, maar waar jij plezier aan beleefd. Wat jij wil schrijven. Dat merken mensen vanzelf, als het iets is waar jij passie voor hebt, wat jij wil oefenen, zal dat veel leuker/beter worden dan iets wat je enkel schrijft om aan de massa te voldoen. Ik denk dat je dan een veel trouwere achterban zou krijgen met de jaren, dan wanneer je aan de massa probeert te voldoen. Ik geloof dat J.K. Rowling ook gewoon haar eigen plan heeft getrokken en extreem vaak is afgewezen. Oh en Martin trekt al helemaal zijn eigen plan, als je ziet wie hij allemaal vermoord. Hij doet duidelijk lekker waar hij zelf zin in heeft :Y) Dus waarom wij niet?

    [ bericht aangepast op 13 april 2016 - 10:32 ]


    Happy Birthday my Potter!