• Hi!

    Schrijven is moeilijk. Dat ervaart iedere beginnende schrijver. Saaie personages, zinnen die niet lekker lopen, plotten die niet kloppen; heel vervelend allemaal.

    Maar nu is er hulp! En wel van mijn kant. Om jullie als (onervaren) schrijver een handreiking te bieden, heb ik een website opgezet met enkele tips & tricks. Mocht ik nog aanvullingen bedenken, dan wordt de website natuurlijk bijgewerkt. Heb jij nog tips die je graag op de website terug ziet komen? Heb je vragen? Wil je dat ik even kritisch naar je creatie kijk? Mail me, of laat een reactie achter in dit topic.

    Ik hoop dat ik je hiermee een stapje verder heb geholpen! De website vind je hier.

    Lieve groetjes,
    Scandicy/Nikki

    [ bericht aangepast op 30 mei 2016 - 13:15 ]


    Slightly drunk.

    MT. Dit is interessant. (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Handig!


    Queer zijn is gewoon alles

    Mooie site! ^^


    What would Emma do?

    Nice! Ik ben het niet overal mee eens, maar dat hoeft ook niet, haha. Denk dat velen er wel mee geholpen zijn. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Piranha schreef:
    Nice! Ik ben het niet overal mee eens, maar dat hoeft ook niet, haha. Denk dat velen er wel mee geholpen zijn. ^^

    Ik sta open voor een kritische blik, vertel (als je wilt)?


    Slightly drunk.

    Piranha schreef:
    Nice! Ik ben het niet overal mee eens, maar dat hoeft ook niet, haha. Denk dat velen er wel mee geholpen zijn. ^^


    Same, haha. Vooral met de liedjes tips. Ik heb echt instrumentale muziek nodig de laatste tijd, omdat ik anders vanzelf mee ga zingen en uit de schrijfflow raak. En ik werk beter met een "doel" ook binnen het schrijven, juist. Misschien dat het schrijven zelf dan geen doel is, maar het heeft wel een doel. Sort off, ik zou er in ieder geval niet bij gebaat zijn het doel los te laten, want dan heb ik minder motivatie om iets af te maken en schrijf ik lukraak telkens stukjes aan verschillende verhalen en schrijf ik wel veel, maar komt er nooit iets af.


    Happy Birthday my Potter!

    Peccata schreef:
    (...)
    Ik sta open voor een kritische blik, vertel (als je wilt)?

    Lang niet alle schrijvers plotten van tevoren hun verhaal uit of maken (lange) beschrijvingen van hun personages (structurerend proces). Er zijn heel veel schrijvers die gewoon gaan schrijven en het verhaal zichzelf laten vertellen, als het ware (organisch proces) Voor sommigen werkt dat fijner dan dat ze 'vastzitten' aan een bepaald stappenplan. En daarnaast zijn er ook heel veel schrijvers die beide combineren en het verhaal bijvoorbeeld alleen in hele grote lijnen uitwerken, zoals ik bijvoorbeeld doe.

    Zelf ben ik ook niet zo een voorstander van personages helemaal uitdenken van tevoren. Uiteindelijk gaan ze toch hun eigen leven leiden, doen ze dingen die zelfs mij verbazen of blijken ze toch anders in elkaar te zitten dan ik dacht. Ze worden echt en daarom soms ook onvoorspelbaar, waardoor het jammer zou zijn als je die vrijheid indamt 'doordat het niet in zijn gedragspaspoort staat'. Ik vind het ook wel grappig dat je afraadt om als eerste een naam te kiezen, ik doe dat eigenlijk altijd (gekoppeld aan één overheersende eigenschap) en in combinatie met een foto. Voor mij werkt dat echt super.

    Ik wil overigens niet zeggen dat je tips niet goed zijn, hoor! Want dit is zeker een goede manier. Het is alleen wel zo dat het ook voor heel veel schrijvers níet werkt en door de manier waarop je het soms formuleert lijkt het niet alsof dit de enige manier is en dat is juist niet zo. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Piranha schreef:
    (...)
    Lang niet alle schrijvers plotten van tevoren hun verhaal uit of maken (lange) beschrijvingen van hun personages (structurerend proces). Er zijn heel veel schrijvers die gewoon gaan schrijven en het verhaal zichzelf laten vertellen, als het ware (organisch proces) Voor sommigen werkt dat fijner dan dat ze 'vastzitten' aan een bepaald stappenplan. En daarnaast zijn er ook heel veel schrijvers die beide combineren en het verhaal bijvoorbeeld alleen in hele grote lijnen uitwerken, zoals ik bijvoorbeeld doe.

    Zelf ben ik ook niet zo een voorstander van personages helemaal uitdenken van tevoren. Uiteindelijk gaan ze toch hun eigen leven leiden, doen ze dingen die zelfs mij verbazen of blijken ze toch anders in elkaar te zitten dan ik dacht. Ze worden echt en daarom soms ook onvoorspelbaar, waardoor het jammer zou zijn als je die vrijheid indamt 'doordat het niet in zijn gedragspaspoort staat'. Ik vind het ook wel grappig dat je afraadt om als eerste een naam te kiezen, ik doe dat eigenlijk altijd (gekoppeld aan één overheersende eigenschap) en in combinatie met een foto. Voor mij werkt dat echt super.

    Ik wil overigens niet zeggen dat je tips niet goed zijn, hoor! Want dit is zeker een goede manier. Het is alleen wel zo dat het ook voor heel veel schrijvers níet werkt en door de manier waarop je het soms formuleert lijkt het niet alsof dit de enige manier is en dat is juist niet zo. (:

    Je hebt zeker wel gelijk, hoor. Je personage ontwikkelt zich door het verhaal heen en ik merk zelf ook dat mijn personages soms eigenschappen hebben die ik nog niet kende. Daarom vermeldde ik ook dat de personages een verandering doormaken in het boek, en vandaar dat het personage aan het eind van het boek, niet meer zo lijkt als het personage in het begin van het boek.
    Ik zal zo eens kijken of ik die tekst nog een beetje kan verbeteren zodat jouw punt ook een beetje naar voren komt. Bedankt voor de feedback!

    + Ik heb je feedback erin verwerkt!

    [ bericht aangepast op 5 april 2016 - 12:24 ]


    Slightly drunk.

    Handig, hier gaan sommige schrijvers zeker wat aan hebben. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Hij laad nu niet helaas. Ga straks even kijken (:


    It's never gonna happen, Guys.

    Wow je site ziet er echt goed uit, ik schrijf zelf al sinds ik een pen vast kan houden, maar alle tips zijn altijd welkom. Complimenten!


    I was an angel living in the garden of evil

    Gibbs schreef:
    MT. Dit is interessant. (:


    26 - 02 - '16

    Handig!


    What do I stand for? What do I stand for? Most the nights... I don't no!

    Wat ontzettend cool!!

    Misschien kan je sommige technieken nog uitlwggwn? Of de "gouden top tien" van tips die jou erg geholpen hebben?


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    ProngsPotter schreef:
    Wat ontzettend cool!!

    Misschien kan je sommige technieken nog uitlwggwn? Of de "gouden top tien" van tips die jou erg geholpen hebben?

    Dat is zeker het overwegen waard, ga ik even over nadenken!


    Slightly drunk.