Wat een interessante vraag. ^^ Ik vind het wel erg lastig om daar een goed antwoord op te geven, want ik weet niet of ik echt een beste vriendin heb of ooit heb gehad, eigenlijk. Ik zou mijn zusje noemen als ik een naam moest geven, maar ik weet niet of dat onder valsspelen valt omdat we familie zijn. :'D
In mijn ervaring is het ook niet zo nuttig om mensen op een schaal te zetten van "beste vriend(in)" naar "meer een soort vage kennis", of zo. Niet iedere vriendschap is hetzelfde en dat verwacht ik er ook niet van. Ik heb vrienden met wie ik vooral over gedeelde hobby's of interesses praat, vrienden waar ik bijna alleen contact mee heb omdat we toevallig een gedeelde schoolgeschiedenis hebben en vrienden met wie ik juist vrijwel geen interesses of achtergrond deel, maar wel prima gesprekken mee kan voeren over dingen die ons bezighouden. Er zijn mensen waar ik bijna dagelijks mee praat en mensen waar ik soms een aantal weken geen contact mee heb zonder dat dat afbreuk doet aan hoe gezellig het kan zijn. Dat is allemaal prima en werkt allemaal op zijn eigen manier, en ik begin het de laatste tijd steeds vreemder te vinden dat het cultureel zo bij ons zit ingebakken dat je één beste iets moet hebben, of zelfs dat een vriendschap niet werkt als je niet op alle vlakken hetzelfde over dingen denkt en precies dezelfde dingen leuk vindt. Dat lijkt me eigenlijk een erg ongezonde instelling, want dan ben je voortdurend op zoek naar iets wat je misschien (of zelfs waarschijnlijk) gewoon niet zult vinden en dat legt heel veel onnodige druk op zowel jezelf als de andere persoon. Je hoeft geen soulmates te zijn om een voor beide personen prettige vriendschap te kunnen hebben.
Ik denk dat uiteindelijk respect misschien het belangrijkste is voor mij. Vertrouwen en eerlijkheid, zoals hierboven vaak wordt gezegd, zijn inderdaad belangrijk, maar dat valt daar naar mijn mening uiteindelijk ook onder. Je moet de ander voldoende respecteren om eerlijk te kunnen zijn over wat je denkt, maar ook om geen groot probleem te maken van (menigs)verschillen, om ook steun te bieden als iemand iets anders aanpakt of ervaart dan jijzelf en om de ander met delen van jezelf te vertrouwen, wat voor delen dat in die specifieke relatie ook mogen zijn.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan