Eens. Al denk ik dat je het nog breder kunt trekken dan dat. Ik denk niet dat het alleen in die gevallen gaat over automutilatie, depressie en zelfmoord niet accuraat en nauwkeurig neerzetten. Eerder dat in die gevallen, die schrijvers, in het algemeen weinig aandacht besteden aan het detaillistisch noteren van de gedachtenwereld en de gevoelswereld van het personage. Mensen gaan er soms te veel met de grove borstel over en staan niet genoeg bij de details stil. Ik heb ooit eens iets gelezen waarin een impulsief meisje een one - night stand had gehad, en de schaamte die ze over alles voelde, meteen nadien was zo tot in de puntjes juist opgetekend, dat ik het me nog altijd herinner. Terwijl in vele gevallen (op voorwaarde dat het personage in kwestie zich daar dan wel toe leent), er niet bij stil zou worden gestaan. Of bij een verkrachting: gewoon nieuwe dag, ik ga verder met mijn leven en heb plezier met mijn vriendinnen.' Soms gaan mensen met de grove borstel over hun emotionele beschrijvingen in het algemeen. Meestal omdat ze er simpelweg niet bij stil staan/het geen aandachtspunt is. Ik denk dat iedereen zowat zijn eigen toplist heeft met zaken die hij/zij belangrijk vindt.
Sommige mensen zijn meer bezig met lyrische zinnen te produceren, anderen met realistische dialogen schrijven, anderen met een plot uit te denken, weer anderen met spanning en lezers erin zuigen, en nog anderen met sfeer en decor tot leven te roepen... Dus ja: zeker en vast moeten mensen meer research doen over de emoties die ze moeten schrijven, maar mensen die het wel goed neerzetten moeten dan sowieso ook meer letten op: een verhaallijn erin hebben zitten, hun personage meer facetten geven, mooiere zinnen produceren, zorgen dat er spanning inzit, realistischere dialogen neerzetten... Je kunt nooit op alles 100% letten.
[ bericht aangepast op 3 april 2016 - 9:18 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.