Innerlijk :
"It's not because I want to, it's because I need to."
Pathologisch liegen, iets wat hij doet, een deel van zichzelf. Hij kan absoluut niet eerlijk zijn als iets hem niet aanstaat en liegt er zijn weg dan ook maar door. Hij is zich welbewust van zijn 'probleem' maar doet geen moeite om er iets aan te doen, of geeft zelfs de gedachte om het weg te werken geen kans. Het ding eraan is ook dat hij elke leugen perfect kan plaatsen en zijn web van leugens blijft dan ook steeds intact met elke leugen die hij erin verweeft. Hij schrikt ook niet als mensen een oudere leugen van hem weer terug voorschotelen, hij weet nog van elke leugen, alsof zijn staaldraden web gevuld is met filmfragmenten van elk moment dat hij iemand voorwendde. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij constant liegt, hij kan het gewoon niet tegenhouden als het wel gebeurd, maar zelf besteed hij er weinig aandacht aan of hij nu liegt, of de waarheid spreekt. Lopend op de lijn van waarheid en leugen kan het hem niet echt schelen, voor hem is de uitkomst toch altijd hetzelfde.
"What do you mean, hurt her? I'm not that bad."
Ondanks zijn duidelijk slechte bedoelingen, kan hij heel gemakkelijk een spel spelen en dus zich, met behulp van zijn zachte looks, onschuldig opstellen. Hij doet niet liever dan er mindgames mee spelen. Velen zullen zijn schuld al lang gezien hebben, maar als hij zijn puppy ogen opzet, is dit voor de meesten een moment waarop ze twijfelen. Net als met zijn moorpoging, toen hij zich opstelde als het slachtoffer. Het domme kind van 15, dat is niet wist wat een aansteker was, maar eigenlijk maar al te bewust van zijn daden. Hij speelt dus gemakkelijk het stuk van 'onschuldige Nikolaj' en het slachtoffer zoals zijn Oscar-winnaar het zou kunnen in het echte leven. Dit is deels ook weer verbonden met de dunne grens waar hij zich bevindt, in momenten zoals deze beseft hij ook dat hij het moet geloven om het waar te maken, waardoor hij het vaak in zijn hoofd ook een waarheid wordt.
"No. You should start using your ears."
Nikolaj is extreem koppig en nee zal bij hem ook altijd nee blijven. Hem proberen te overtuigen is iets wat eigenlijk zinloos is, al wordt het nu en dan nog wel eens geprobeerd. Het kan voor hem verschrikkelijk storend zijn als mensen zich er niet bij neerleggen, en het heeft ook vaak het omgekeerde effect, maar de dag dat hij van gedacht veranderd is nog niet geboren en is ook nog niet te zien in de nabije toekomst. Toch laat hij de meesten gewoon hun gang gaan, aangezien hij volgens zichzelf niets te maken heeft met hoe andere mensen hun tijd willen verspillen. En niemand, maar dan ook niemand zal hem van zijn 'heilige' rituelen kunnen afhouden. Zijn ontbijt, zijn dagelijkse horoscoop, en zo verder. Ook hier speelt zijn koppigheid een rol, aangezien hij te koppig is om er, voor eender wat, van af te wijken.
"People without pride lack personality."
Zijn trots is alom bekend in de groep, bij beide geslachten. Het is iets wat hij nooit zou loslaten, al zat hij bijna aan de grond. Het maakt hem tot de statige persoonlijkheid die hij is en de aura die hij uitstraalt erdoor is een ongeplaatst iets, maar het kan mensen nogal ongemakkelijk doen voelen. De duidelijke aanwezigheid van dit gegeven, lijkt ook druk te leggen op anderen, die denken het te moeten opnemen tegen hem, dit gebeurd wel vaker bij mensen die hij niet kent, en zo durven er al wel eens gevechten uitbarsten. Met slechte gevolgen, voor de uitdager...
"Mercy has its limits, so I reckon it useless."
Hij kent absoluut geen medelijden als hij eenmaal overgaat op zijn ware verdorven zelf. Smeken, zielig gedrag en aanklampen doen hem helemaal niets. Integendeel, het effect is het omgekeerde. Alsof hij de prikkels krijgt en omzet naar datgene wat hij wil horen, of gewoon het omgekeerde van wat de persoon wil. Hij kan zo mensen hun persoonlijke hel creëren door gewoon naar hun smeekbedes te luisteren. Hij pas hetzelfde principe toe als een politieagent in theorie: 'Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden in de rechtbank'. Maar hij gebruikt het zoals hij het wil, naar zijn regels. Alles wat ze zeggen, lokt hun nog meer in een val, hij laat ze als het ware hun eigen graf graven en als hij denkt genoeg te hebben, hapt hij genadeloos toe. Elk gegeven zal dan gebruikt worden in zijn spelletjes, waarin hij niets voelt dan het plezier in wat hij doet.
"Stupidity will be the end of mankind."
Nikolaj is een uitzonderlijk intelligent man, zowel op vlak van ervaring als op vlak van kennis. Hij is dan ook heel geïnteresseerd in de duistere en lugubere kant van de geschiedenis en hij zit dus ook wel vaker met zijn neus in de boeken of te surfen ook het internet naar macabere feiten doorheen de geschiedenis. Ook biologie kan hem interesseren, en dan vooral anatomie, zo komt het wel eens voor dat hij één van de meisjes gewoon gebruikt als 'pop' om haar lichaam te analyseren. Daarnaast is hij erg inventief en strategisch ingesteld, maar hij kan absoluut geen idiotie uitstaan. Hij vindt mensen die niet eens de basiskennis hebben zijn aandacht het grote deel van de tijd gewoon niet waard. Ook mensen die zich onnozel gedragen om zich dan als makkelijker doelwit op te stellen vindt hij uiterst hinderlijk en daarbovenop ook nog eens verschrikkelijk kinderachtig. Hij heeft dan ook wel problemen met kleine kinderen, daar kan hij absoluut niet mee om en hij heeft er zelfs een hekel aan. Hij heeft ook wel een lichte vrees voor dementie door dit gegeven, aangezien hij zijn kennis niet verloren wil zien gaan.
"My emotions are in my complete control, for me to rule."
Nikolaj heeft een perfecte grip op zijn emoties en kan er mee spelen zoals hij wil, hij kan laten zien wat hij wil en omdat hij in zijn leven al wel heel wat dingen gevoeld heeft, is zijn arsenaal zeker compleet om niet uit de boot te vallen. Integendeel, hij speelt de rol van 'normaal' veel te goed en kan perfect blenden in een maatschappij,wat die ook mogen zijn. Iets pijnlijk is ook iets wat hij beste kan voordoen, omdat de helft van zijn leven uit niets anders dan pijn heeft bestaan. Of hij deze dingen dan ook echt nog voelt is ook de vraag. Al is hij niet gevoelloos voor alles, aangezien hij nog plezier heeft in zijn 'praktijken' en hij is nog in staat om gevoelens te tonen aan bepaalde mensen, wel, zou dat zijn als zijn moeder nog zou leven. Hij heeft op dit moment niet echt een persoon waar hij een diepgaand gesprek mee zou voeren over zijn gevoelens, al is het voor hem niet onmogelijk om nog iets te voelen. Wat hij wel mist is empathie, het kan hem niets meer schelen hoeveel leed mensen hebben, aangezien hij vaak ook zijn eigen leed gelijkstelt aan dat van anderen, waardoor het volgens hem nietig is, hij is er ook boven komen te staan. Hieruit kun je ook afleiden dat als hij 'slecht' is dat hij geen onderscheid maakt in hoeveel leed een persoon doormaakt, maar hij gewoon doet waar hij zelf zin in heeft. Niet dat hij doorheeft dat hij hierdoor meer op zijn vader lijkt dan hij zou willen.
"Zone is a superlative of regular concentration and focus."
Zone, of gewoon de staat waarin een persoon de optimale concentratie en focus bezit. Nikolaj, kan zichzelf naar zoiets dwingen, of glijdt er gewoon vanzelf in, afhankelijk van de situatie. Het is een situatie waarin hij alles ziet en hoort, maar tegelijk ook de onnodige gedachten kan wegduwen, iets wat hij ook gebruikt tijdens het studeren en het piano spelen. in deze situaties kiest hij er zelf voor om in deze toestand te verkeren, maar in een gevecht kan het hem gewoon overkomen, gewoon zomaar, en is hij niet meer te stoppen. De trigger voor het eerste is gewoon pure wilskracht, omdat hij mentaal sterk is kan hij in deze staat raken. In het tweede geval is de oorzaak niet bekend.
"I'll kill you, no matter who you are."
Zoals in zijn geschiedenis beschreven staat is hij niet vuil van een moord hier en daar, en zal hij er ook niet van terugdeinzen om het zelf te doen. Een persoon meer of minder doet hem niets, ook al zijn het zijn eigen handen die onder het bloed zitten. Bovendien kan hij er ook nog eens van genieten op de meest wrede manieren. Hij zoekt altijd methodes die pijnlijker zijn, of doet iemand anders een trauma aan door ze te laten kijken, of gewoon door ze het mentaal zo moeilijk te maken dat ze er van breken. Hierboven werd ook al gezegd dat hij door het gebrek aan genade en schuldgevoel nergens problemen mee heeft en er zelfs plezier in beleefd, iets wat een normaal persoon normaal te boven gaat. Het hoeft voor hem ook niet altijd bloed zijn, of toch geen bloed waar hij zelf de aanzet voor heeft gegeven. Het meest geweldige vindt hij wel als ze zichzelf gaan pijn doen uit pure frustratie, onmacht en wanhoop, dit geeft hem de ultieme satisfactie.
"Found it."
Als er iets is waar hij ook goed in is, is het wel gevoelens oproepen bij anderen. Hierin 'leest' hij eerst de persoon in kwestie en observeert hij die ook voordat hij iets wil uitvoeren. Het is daarom één van zijn moeilijkste 'vaardigheden' die hij bezit. Als hij iemand wil observeren en de gevoelens van die persoon wil manipuleren, vergt dit vaak ook wat onderzoek en dit bij elke nieuwe poging. Er is ook een verschil van persoon in kwestie. Is de persoon makkelijker te kneden, dan zal het ook makkelijker zijn voor hem om die gevoelens op te roepen, terwijl het bij iemand met een sterke wil veel moeilijker zal zijn en het heeft meer onderzoek nodig.
"Almost there, just another 100 lightyears to go."
Nikolaj is extreem sarcastisch, als hij zich gewoon gedraagt zal hij vaak schertsende en sarcastische opmerkingen maken, of in zijn zinnen is er vaak wel een zweem van in te vinden. Het feit dat zijn sarcasme kwetst of kan kwetsen, is ook een drive om het meer te gebruiken op andere mensen om het effect te zien. Hij weet ook maar al te goed hoe pijnlijk zo'n opmerking kan zijn aan het ontvangende einde, maar eigenlijk geeft hij geen fuck en zal hij gewoon zijn schouders ophalen moest het toch te hard aankomen. Sarcasme is ook de enige voor van humor die hij kent en hij is in combinatie met dat kenmerk ook nog best cynisch, wat hem een heel donker en luguber gevoel voor humor geeft, iets wat bij sommigen toch wel het petje te boven gaat.
"You're not the foot, neither the ground, you're the dirt inbetween."
Nikolaj is zeker tegen vrouwen. Zijn uitspraken gaan vaak nog verder dan het normale seksisme van de doorsnee man. Hij is er dan ook steevast van overtuigd dat de meeste vrouwen gemaakt zijn als fokdieren en hij heeft veel moeite met het tonen van respect naar vrouwen toe in zijn gewone doen. Ze moeten zichzelf meestal ook tegenover hem bewijzen, iets wat tot nu toen niemand heeft kunnen waarmaken van de groep, maar hij vindt ze al dom genoeg om in hun val te lopen. Het zou hem ook de minste moeite kosten om een vrouw te vermoorden, hoe hard deze ook smeekt of haar charmes in de strijd gooit. En het zou zelfs zijn dat het lijk niet aan zijn toorn kan ontsnappen.
Daarnaast heeft hij ook nog eens last van grootheidswaanzin, hij voelt zich dus beter dan de rest. Meestal speelt die niet echt zoveel mee, aangezien het een deel is dat hij wel vaker weg liegt, maar soms vang je toch een glimp op van hoe erg hij eigenlijk wel niet zou zijn als hij zichzelf nog hoger zou inschatten en nog beter zou voordoen.
|
"I am absolute."
"I play the game that creates paranoia."
"You shall not look down on me, nor on my family."
"I'll show you my ways of teaching."
"Ash comes in and the ball just starts to roll on its own."
"If you want to bring a message, believe in it first."
"When you want to become my equal, you have to feel like the best and live up to that image."
"Control is the first pedestal in life."
"It's not my bussiness anyway."
"Fool someone else with your idle talk."
|