• Ik zit in de laatste paar weken van mijn schooljaar (examenjaar), dus ik heb vrijwel iedere dag één of meerdere toetsen.
    Nu heb ik a.s. woensdag een grote toets waar ik niet eerder voor heb kunnen leren i.v.m. 5 andere toetsen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf vandaag tot en met woensdagochtend vrij ben.

    Nu vroeg ik mij af hoe jullie altijd leren? Ik moet namelijk een heel boek in mijn hoofd "stampen."
    De lesstof die in het boek wordt behandeld is niet "nieuw", deze is andere jaren ook al deels besproken. Maar ik zoek nu een snelle en effectieve manier om door de lesstof heen te gaan. Ik maak vrijwel altijd samenvattingen (zowel typen als schrijven), maar dit is gewoon teveel lesstof om snel en effectief samen te kunnen vatten.

    Dus ja.... Iemand nuttige tips?

    [ bericht aangepast op 18 maart 2016 - 13:19 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Pfoeh.. Ik maak altijd samenvattingen in eigen woorden en ga die hardop aan mezelf voorlezen.


    26 - 02 - '16

    Met héél veel kleurtjes en samenvattingen. :')


    What would Emma do?

    Hoe ik het zou aanpakken: is de leerstof doorlopende tekst? Dan zou ik zijn van niets aan te doen, laat ik maar goed doorwerken, alles doornemen en vluchtig in schema/puntjes zetten, als je daar geen tijd voor hebt gewoon fluostift pakken, belangrijkste aanduiden en vanuit je boek van buiten leren. Niets samenvatten. Puur memoriseren. Mijn ervaring met 'doorlopende tekst cursussen' is dat die bijna niet voorkomen in het middelbaar en dat die meer voorop de universiteit zijn. Ik maakte bijna nooit samenvattingen in het middelbaar, daar kroop gewoon te veel extra tijd in. Ik memoriseerde gewoon alles van buiten rechtstreeks uit mijn boek. Gewoon een kladje pakken om iets neer te krabbelen vluchtig als het nodig is en verder gewoon luidop een paar keer herhalen, tot het er in zit, en dan overgaan naar het volgende en als een hoofdstuk onderdeel klaar is, alles nog eens herhalen, doornemen en dan naar het volgende hoofdstuk overgaan. Dat was een goede techniek. Ik ben niet echt aan samenvattingen want er kruipt enorm veel tijd in en uiteindelijk heb je het nog niet van buiten geleerd.

    [ bericht aangepast op 18 maart 2016 - 13:20 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik duid dingen aan in mijn boeken en zet me ergens gemakkelijk. Ik zorg ook dat er routine in mijn dagen zit. Ik zou gewoon echt aandacht beginnen met lezen en aanduiden wat je nog weet en wat niet (werk met kleurcodes, post-its, ...). Zo krijg je een overzicht waar je langer en minder lang tijd aan moet spenderen.


    The soul needs autumn.

    Ik had examentraining boeken waar ik dan oefenexamens uit maakte om te controleren welke delen van de stof ik nog niet goed beheerste en die ging ik dan extra stampen. Also, elke dag een stuk opnieuw lezen en checken of ik alles uit die stukken begrepen heb en nog weet. Ik ben niet heel erg van het samenvatten.

    Nu heb ik geen examentraining boeken meer op de uni, maar loop ik alle weken door, de hoorcolleges en de aantekeningen die ik daarbij gemaakt heb. Als ik dan merk dat ik van die week eigenlijk zo'n beetje alles nog weet ga ik niet alles opnieuw lezen, maar als ik merk dat bepaalde weekonderwerpen er nog niet helemaal inzitten ga ik dat herhalen tot ik het wel perfect weet en zo loop ik alle stof van het blok door. Bij filmgeschiedenis ga ik wel een tijdlijn/samenvatting maken though, want anders gaat het niet goedkomen. Ik ben heel slecht met jaartallen :')


    Happy Birthday my Potter!

    Meestal schreef ik op wat mij het belangrijkste leek en ging dat dan herhalen tot het er helemaal in zat.

    Wat ik zelf ook wel fijn vond, om iemand de tekst te laten lezen en die persoon dan vragen aan mij laten stellen (die over de tekst gingen). Voor mij hielp dit, omdat ik graag alle vragen goed wilde beantwoorden en daardoor als het ware ook de tekst herhaalde. Daarbij is het een soort van oefentest vanwege dat iemand jou vragen stelt, net zoals op de toets.


    Physics is awesome

    Ik maak altijd samenvattingen... En meestal kost dat ook ontzettend veel tijd, maar dat is meestal ook omdat ik een concentratiespanne van niks heb en constant afgeleid ben door alles (en daar heb ik op de toets ook last van, en als ik me dan weer wil concentreren schiet ik in de stress en weet ik niks meer en krijg ik m'n toets niet af :'D)

    Maar samenvattingen helpen wel heel goed voor mij. Voor geschiedenis bijvoorbeeld maak ik alleen maar samenvattingen. Meestal lees ik die niet eens meer door, doordat ik alles in chronologische volgorde heb gezet en alles duidelijk op een rijtje heb, weet ik genoeg. Voor de toetsen heb ik dan ook altijd een 8 of hoger :')

    Verder: als ik een vak niet snap of een onderdeel niet begrijp (bij bijvoorbeeld aardrijkskunde of economie) dan zoek ik op youtube filmpjes over dat onderwerp. Meestal lukt het me dan wel.

    Verder: markeren. Ik moet m'n boeken gewoon weer inleveren aan het einde van het schooljaar, dus in mijn boeken markeer ik niet, maar mijn samenvattingen wel.

    Ook moest ik ooit dingen onthouden van een fonetisch alfabet. Toen had ik memorykaartjes gemaakt, werkte perfect! Ik weet niet wat voor toets je hebt, over welk onderwerp, maar ik zou gewoon de manier die het beste voor jou werkt kiezen. Heb je veel aan mindmaps? Maak een mindmap. Werk je liever met schema's? Maak een schema. Maak korte aantekeningen van dingen die het belangrijkst zijn. Probeer een paragraaf in 2 zinnen samen te vatten (oefenen wij altijd bij aardrijkskunde). Maak oude toetsen/proeftoetsen/voorbeeldopgaven/testjezelfs/whatever en kijk wat je al weet en wat je nog moet leren.


    Heel veel succes!

    Ik ga nu ook weer verder met leren, toetsweek, ugh. Dit is gelijk ook een MT, omdat ik voor sommige vakken echt geen goede leerstrategie heb (sowieso is twee tot een dag van te voren beginnen met leren niet praktisch, oeps), en misschien kom ik nog wel op ideeën dankzij dit topic.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Herhalen en mindmaps maken.


    wees jezelf dan ben je al mooi genoeg

    Als je samenvattingen maakt; schrijven. Uit onderzoek is gebleven dat al schrijvend leren beter is dan typen, omdat je dan actiever met de stof bezig bent en je meer opneemt.


    Mhm?

    Ik vat de belangrijkste dingen samen om het op te schrijven, vervolgens kijk ik daar niet meer naar en leer ik vanuit de boeken. Dingen die ik niet kan onthouden ga ik gedetailleerd opschrijven.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik heb een vrij aparte leerstijl, maar meestal lees ik alles gewoon door, of dat nu doorlopende teksten zijn of niet. Dan probeer ik het herop te zeggen en de dingen die niet lukken, lees ik nog eens en dan ga ik over naar het volgende deel. Ik blijf dat herhalen tot het erin gestampt zit. (: Maar met een heel boek is dat misschien wat lastiger, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried