Oncilla schreef:
Ze moeten gewoon vuurwerk voor particulieren verbieden en gewoon op een aantal plekken vuurwerkshows geven.
Dit. Ik heb begin januari met een paar mensen een discussie erover gevoerd via WhatsApp (liep uiteindelijk wel jammer genoeg uit de hand), en daardoor heb ik een aantal argumenten paraat.
Ten eerste is vuurwerk natuurlijk gevaarlijk en schadelijk. Er vallen door vuurwerk niet alleen gewonden en zelfs enkele doden, de materiële schade is ieder jaar ook verschrikkelijk groot.
Dan kom je meteen bij het volgende punt, namelijk geld. Het vuurwerk zelf kost al extreem veel (om na het schitteren waardeloos prul te zijn waar je niks meer mee kan), en de schade die ervan komt is ook belachelijk duur. Als je al dat particuliere vuurwerk afschaft, bespaar je een heleboel geld, waarvan een deel dus gewoon in vuurwerkshows gestoken kan worden.
Als derde punt staat er natuurlijk de milieu-/straatvervuiling. Er komt een heleboel rotzooi op de straten te liggen, die mensen zouden moeten opruimen, maar dat doet lang niet iedereen. Dan kan je wel gaan zeuren van "maar wij doen dat wel in onze straat", ja sorry maar op de grote schaal doet niet iedereen dat en ja daar heb jij vervolgens problemen van als er daarom een verbod komt. Deal with it, zo werkt het leven sowieso wel.
Door een verbod op al het particuliere vuurwerk te plaatsen, kan je makkelijker het illegale vuurwerk (want het is dan natuurlijk allemaal illegaal) opmerken, en dat probleem ook meteen voor een groot deel verhelpen.
Misschien vind je de grote vuurwerkshows onzinnig, maar daarmee wordt wel de traditie een beetje houden en dat is wat een groot deel van Nederland wil.
Verder vind ik zelf vuurwerk ook wel mooi en interessant als het er is, maar in plaats van te kiezen voor mijn eigen kleine stukje genot ervan en dat van veel andere burgers, kies ik veel liever voor the greater good. De nadelen zijn groter dan de voordelen.
[ bericht aangepast op 28 feb 2016 - 10:52 ]
Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…