• Hoi allemaal,

    Ik heb geen idee of dit het juiste subforum hiervoor is, maar ik zit de laatste tijd nogal met het probleem, dat ik weinig tot geen inspiratie heb. :S Ik hou al van verhalen schrijven / vertellen, sinds ik een peuter / kleuter was en vroeger deed ik het heel veel en kwamen er eigenlijk dagelijks spontane ideeën in me op, maar de laatste tijd gaat dat echt heel moeilijk! Ik wil heel graag weer verhalen schrijven, maar ik heb gewoon geen inspiratie en als ik ergens aan begin, krijg ik al na het eerste of tweede hoofdstuk een gigantische writersblock en kom ik niet verder! Ook een blog beginnen en geld verdienen met schrijven, staan hoog op mijn wenslijst, maar ik ben bang dat ik dan weer zo'n writersblock krijg! Ik ben nu 17 jaar, ik zit in het examenjaar van de middelbare school en heb daarnaast, sinds een paar maanden, dagelijks last van chronische pijn door mijn lichamelijke handicap. Het zou dus door stress en drukte kunnen komen, dat ik geen inspiratie heb, maar juist omdat ik door een moeilijke tijd ga, zou ik graag weer willen schrijven! Ik heb nu al maanden niet meer geschreven en het was altijd een soort uitlaatklep voor mij! Volgens mij heb ik het al eens eerder gevraagd, maar denken jullie dat mijn inspiratie ooit terug zal komen en weten jullie hoe ik zelf meer inspiratie / ideeën op zou kunnen doen? ;)

    Heel erg bedankt!

    X

    [ bericht aangepast op 24 feb 2016 - 18:27 ]


    Everything happens for a reason, live it, love it, learn from it! <3

    Bij mij lag het wel echt aan de stress waardoor ik maanden niet geschreven heb. Het zorgde ervoor dat ik niet meer goed kon nadenken en dus ook geen leuke verhalen meet kon verzinnen.

    Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar misschien kun je zoiets al joga proberen om je hoofd leeg te maken?

    Inspiratie komt altijd terug. Op de vreemdste en onaangenaamste momenten kan er van alles te binnen schieten, de vraag is alleen wanneer. Stress en drukte zijn waarschijnlijk de belangrijkste reden. (In mijn examenjaar had ik de beste ideeën maar that's it, verder kwam ik niet. Ik kon het gewoon niet uitwerken). Zoek naar andere dingen die je ontspannen, dat was mijn idee, waardoor het vervolgens steeds beter ging om plotten uit te schrijven en de puntjes op de i te zetten. Soms moet je er gewoon op een andere manier komen dan rechtdoor. Rechtdoor is wat iedereen wilt, makkelijk, maar soms is een bocht een stuk effectiever.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik heb eigenlijk altijd wel inspiratie, tijd is bij mij de grote boosdoener waardoor ik minder schrijf dan ik zou willen. Ik merk wel dat enkele dingen mijn nog meer schrijfzin en inspiratie geven. Dat zijn leuke reacties/berichten/etc. Als ik die krijg dan rolt het er vaak nog veel sneller uit. Ik maak dan ook vaak screenshots van positieve berichtjes etc. en kijk daar nog even naar, zodat ik met een heerlijk gevoel voor mijn laptop zit. Verder krijg ik vreemd genoeg door Harry Potter lezen echt onwijs veel inspiratie voor OP verhalen -dus niet eens verhalen gebaseerd op HP- en zin om daaraan te werken. Misschien is het de drive om mijn grote voorbeeld, J.K. Rowling, te volgen. Verder helpt bij mij rustig in een trein voor mij uit zitten staren zonder verder iets aan mijn hoofd, lekker douchen of wandelen met de hond ook altijd. Dan laat ik mijn fantasie lekker de vrije loop, noteer ik ideeën en als ik dan schrijftijd heb, heb ik weer zat te schrijven. Ik moet ook zeggen dat ik altijd weet waar ik naartoe werk in verhalen. Daardoor kan ik ook eigenlijk niet echt vastlopen.
    Ik heb echter dus nog nooit een writersblock gehad of een tekort aan inspiratie, ik kamp juist met het probleem van veel teveel inspiratie. Ik moet mijzelf dwingen een lijst af te werken ipv aan twintig verhalen tegelijkertijd te schrijven. Ik heb dus geen idee of al deze voorbeelden bij jou zouden werken.


    Happy Birthday my Potter!

    KyloRen schreef:
    Bij mij lag het wel echt aan de stress waardoor ik maanden niet geschreven heb. Het zorgde ervoor dat ik niet meer goed kon nadenken en dus ook geen leuke verhalen meet kon verzinnen.

    Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar misschien kun je zoiets al joga proberen om je hoofd leeg te maken?


    Precies dit! (:


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Heel lang douchen! Dat is echt magisch voor inspiratie! :')


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik zou je geen zorgen maken. Ik heb altijd periodes waarin mijn inspiratie foetsie is, maar meestal komt het na een paar maanden wel terug goed^^ Maar in ieder geval: je kunt inspiratie niet 'afdwingen'. Je moet er niet krampachtig naar op zoek gaan, want dan wordt het net nog moeilijker om een nieuw idee te krijgen. Veel lezen geeft mij altijd inspiratie (omdat ik dan gewoon zin krijg om te schrijven), voor de rest heb ik geen echte tips.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb het op dit moment ook een beetje, maar het begint weer minder te worden. Het irritante is dat ik dan een heel vaag idee heb, of eerder een gevoel maar er geen verhaal van kan maken.
    Zelf ben ik gaan tekenen en gewoon alle gedachtes gaan opschrijven die me te binnen schoten en dat hielp. Ook ben ik gewoon oude (Echt oude) verhalen gaan opzoeken en verbeteren. Dat helpt.


    obsessive rage

    Bij mij helpt het altijd om een beetje meer dingen te doen in m'n leven. Afspreken met vriendinnen, uitgaan, wandelen etc. zulke dingen, gewoon dingen doen.
    En ook altijd HP en turksfruit lezen inspireert me altijd heel erg om te schrijven.

    Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties & sorry dat ik zo laat reageer! Ik ben nogal druk de laatste tijd met dingen met examenvoorbereidingen & daarnaast therapieën, om hopelijk van mijn chronische pijnklachten af te komen. Ik heb zelf ook echt het idee dat ik amper aan ontspanning toe kom, waarschijnlijk is het ook daarom dat ik zo weinig inspiratie heb.

    Yoga kan ik door mijn lichamelijke beperking niet echt doen, maar ik heb wel een aantal ontspanningsoefeningen meegekregen van mijn psychologe, die me af & toe wel helpen om te ontspannen. Het probleem is juist dat waar ik met mijn verhalen naartoe wil, juist datgene is wat ik niet weet. Douchen helpt soms idd wel, maar ik geef mezelf daar niet altijd uitgebreid de tijd voor en ivm de begeleiding die ik erbij nodig heb, is echt lang douchen ook lang niet altijd mogelijk. Tijd aan mijn hobby's besteden & veel lezen helpen mij meestal wel goed, maar momenteel heb ik daar niet heel veel tijd voor, dus ik denk dat ik eventjes geduld moet hebben & moet wachten tot er een rustigere periode in mijn leven aanbreekt.

    Ik heb het laatst ook met mijn moeder besproken & zij kwam nog met het idee, om elke dag een klein stukje te schrijven over wat ik heb gedaan / beleefd / gedacht die dag, een soort dagboekstukje zeg maar. Ik heb eigenlijk nooit een dagboek bijgehouden, maar ik denk wel dat ik dat binnenkort ga proberen; misschien dat me dat wat inspiratie oplevert.

    Ik denk ook dat mijn oude docent van Nederlands me eerlijk gezegd een beetje gedemotiveerd heeft, om te schrijven. Hij werkt inmiddels niet meer als docent op mijn school, maar ik heb hem tot vorig jaar echt jarenlang gehad voor Nederlands en hij en ik lagen elkaar totaal niet. Hij gaf me vaak negatief commentaar, terwijl mijn vriendinnen, mijn moeder en zelfs andere docenten zeiden dat ik het echt wel kon en positievere commentaren of een hoger cijfer verdiende. Ik heb nu sinds dit schooljaar een nieuwe docent voor Nederlands, die mijn schrijfstijl wel heel erg waardeert, maar alsnog ben ik nu een stuk minder 'vrij' in het schrijven; ik durf minder naar mijn ideeën te luisteren en ben onzekerder als ik nu bijvoorbeeld een opstel in moet leveren. Dus ja, die ervaring met mijn oude docent heeft me niet echt goed gedaan en ik hoop dat ik het vertrouwen ooit weer meer terugkrijg! Liefs!


    Everything happens for a reason, live it, love it, learn from it! <3