• De stelling van deze week luidt:
    Stories over depressies moeten worden afgeschaft: ze zijn niet alleen een trigger, maar ook cliché

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Als het niet alleen over depressie gaat en de depressie erin goed is uitgewerkt (dus niet: "het is klote vandaag." en dat het dan de volgende dag weer prima gaat) zie ik het probleem niet

    Bovendien zou je alles dan wel kunnen afschaffen. Overal is dan wel wat mis aan.

    [ bericht aangepast op 21 feb 2016 - 14:03 ]


    obsessive rage

    KyloRen schreef:
    Niet mee eens.
    Ten eerste; cliché? Nee hoor. Het ligt eraan hoe je het brengt.
    Ten tweede; waarom zou je een onderwerp gaan afschaffen zodat niemand er meer over mag schrijven? Ik vind dat je als schrijver alle vrijheid moet hebben, want dat is immers waar het voor bedoelt is? Als je zelfs in je eigen verhalen niet meer mag beslissen waar je over schrijft, dan mag je wel donders goed oppassen zeg. Uiteindelijk ben je als lezer zelf verantwoordelijk voor wat je leest. Als je niet van horror houdt, ga je toch ook geen horrorboek lenen in de bieb om hem vervolgens te gaan lezen? Als je weet dat bepaalde onderwerpen veel invloed op je hebben, moet je het gewoon niet gaan lezen, simpel. En mocht je dit van tevoren niet weten en er gaandeweg achter komen, dan stop je maar met lezen en heb je een wijze les geleerd voor de toekomst.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik vind dit een vreemde stelling, omdat er twee totaal verschillende eigenschappen worden genoemd die op 'depressies' zouden slaan. Ik vind dat je die twee niet kunt vergelijken, dus geen mening.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Oneens.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Dumbledore schreef:
    Ik vind dit een vreemde stelling, omdat er twee totaal verschillende eigenschappen worden genoemd die op 'depressies' zouden slaan. Ik vind dat je die twee niet kunt vergelijken, dus geen mening.


    Dit was ook mijn gedachten. Ik vind het geen goede stelling.


    "Ignite, my love. Ignite."

    cherish schreef:
    Ik heb het gevoel dat veel verhalen (maar ik heb er lang geen meer gelezen) een depressie behandelen alsof de persoon het leven gewoon enkele dagen niet meer ziet zitten. Een depressie is veel meer dan dat en heeft een veel grotere impact op iemands leven. De meeste depressies zijn niet goed uitgewerkt en helpen het plot niet eens vooruit. Ze zijn er gewoon omdat de schrijver een 'dramatic touch' aan het verhaal wilt toevoegen. Daarnaast is het vaak ook allemaal nogal snel opgelost en lijkt de persoon bijna nooit te hervallen.
    Als een depressie echter goed is uitgewerkt en er een goede rode draad in het verhaal zit, dan zie ik geen enkel probleem. (:

    Precies wat ik denk.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oneens, om bovengenoemde redenen.

    Maar als cliché-heid de reden is om deze story's af te schaffen?
    Verwijder dan ook alle One Direction, HP, LOTR, Teen Wolf, Vampire Diaries, Twilight... Moet ik nog doorgaan?


    • Soms wordt het idee om van een hoge flat omlaag te flikkeren wel erg verleidelijk •

    Oneens. Stories over dingen waar veel jonge mensen mee worstelen, zoals bijvoorbeeld depressie, kunnen in mijn ogen zeer waardevol zijn - als ze tenminste goed aan worden gepakt. Ik vind wel dat je geen stories over "depressie" moet maken uit sensatiebelustheid, zonder research te doen of zonder het onderwerp met zorg te behandelen. Aangeven dat een bepaalde story kan triggeren vind ik ook belangrijk. Eigenlijk is dat niet meer dan een kwestie van respect voor al wie zich onprettig voelt bij dergelijke stories. En cliché? Je story en je personage zijn sowieso meer dan die depressie alleen, dus kan je altijd voor een verfrissende setting of insteek zorgen.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Oneens, schrijven is een uitlaatklep ongeacht het thema. Waar de een doet schrijven voor amusement, wilt de andere schrijven om zichzelf te uiten.
    Alle vormen en thema's omtrent het schrijven worden gewaardeerd en dit hoort er ook bij.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Dan wil ik geen stories meer waarin eten voorkomt omdat dat triggerend werkt voor m'n maag!


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik zou niet perse zeggen dat het een cliché is, maar het is op Q inderdaad zeker niet origineel om in een story te gebruiken. Zeker niet in fanfictions. Ik heb zelf nog nooit zoiets als een depressie meegemaakt (enkel tijdelijke dipjes die snel over gaan), en ik heb nooit echt goed erover kunnen praten met vrienden van mij die het wel hadden, maar ik denk inderdaad ook wel dat (vooral in fanfictions, no offense) depressies vaak niet realistisch naar voren komen.

    Het wordt vaak (net zoals seks) gebruikt als een dramatische tint aan het verhaal, en komt altijd meer over als een normaal dipje waar ik zelf soms ook wel in zit. Nu weet ik dus niet veel van depressie af, maar ik herken mijn eigen dipjes er vaak in die veel minder serieus en veel kleinschaliger zijn dan een echte depressie.

    Ik vind niet dat het afgeschaft moet worden, want ik vind dat je vrij moet zijn om te schrijven wat je wilt. Ik zou alleen zo graag zien dat mensen met meer zorg (care) schrijven over een depressie en meer vooronderzoek doen in plaats van dat ze het even door hun verhaal gooien als een dramatisch effect.

    Maar daar kunnen we natuurlijk niemand tot dwingen.

    Een trigger is het zeker niet. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat mensen (zoals ik) die veel Rob Dyke videos kijken zelf ook moordlustige creeps worden.

    [ bericht aangepast op 23 feb 2016 - 11:51 ]


    how dare you speak of grace

    Ik vind het hele thema 'depressie' vaag. Nu ik erover nadenk heb ik behoorlijk wat personages die met een depressie kampen in mijn verhalen, maar ik geloof niet dat het woord depressie er überhaupt in voorkomt. Uit sommige gebeurtenissen vloeit gewoon een bepaald gedrag voort en het zou denk ik in veel verhalen juist vreemd zijn als iemand géén 'depressieve kenmerken' vertoont. Dus nee, ik vind het geen cliché, ik vind het juist een noodzakelijk element in veel settings en het 'verbieden' zal de geloofwaardigheid in verhalen alleen maar doen afnemen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Oneens. Ik denk trouwens niet dat een story alleen maar over depressie kan gaan, lijkt mij een beetje raar.
    Het is juist een interessant onderwerp vind ik zelf, je wil toch ook niet alleen maar blije verhalen lezen??


    Aan niets denken is ook denken.

    In eerste instantie vind ik het al raar dat er argumenten in de stelling worden genoemd, dat komt de discussie niet echt ten goede, geloof ik.

    Daarbij sluit ik me bij zeg maar alle andere mensen in dit topic aan. Ik zou het netjes vinden als er van tevoren even een melding wordt gegeven, omdat het sommige mensen inderdaad kan aanzetten tot onwenselijk gedrag, maar uiteindelijk heet dit 'artistieke vrijheid', geloof ik.
    Als mensen het cliché vinden (wat überhaupt niet verkeerd is, het is cliché voor een reden en kennelijk vinden mensen het interessant om over te lezen) lezen ze het gewoon lekker niet. Censuur is niet echt noodzakelijk op dit punt, worden mensen alleen maar boos van.


    For those I love, I will sacrifice

    Oneens. Het helpt mij namelijk, persoonlijk, om over dit soort dingen te kunnen schrijven. Het is mijn manier van gevoelens uiten, al schrijf ik niet over de dingen die mij gebeuren, maar het helpt toch heel erg.


    — Inner peace, it's hard to find. —