Ik zou niet perse zeggen dat het een cliché is, maar het is op Q inderdaad zeker niet origineel om in een story te gebruiken. Zeker niet in fanfictions. Ik heb zelf nog nooit zoiets als een depressie meegemaakt (enkel tijdelijke dipjes die snel over gaan), en ik heb nooit echt goed erover kunnen praten met vrienden van mij die het wel hadden, maar ik denk inderdaad ook wel dat (vooral in fanfictions, no offense) depressies vaak niet realistisch naar voren komen.
Het wordt vaak (net zoals seks) gebruikt als een dramatische tint aan het verhaal, en komt altijd meer over als een normaal dipje waar ik zelf soms ook wel in zit. Nu weet ik dus niet veel van depressie af, maar ik herken mijn eigen dipjes er vaak in die veel minder serieus en veel kleinschaliger zijn dan een echte depressie.
Ik vind niet dat het afgeschaft moet worden, want ik vind dat je vrij moet zijn om te schrijven wat je wilt. Ik zou alleen zo graag zien dat mensen met meer zorg (care) schrijven over een depressie en meer vooronderzoek doen in plaats van dat ze het even door hun verhaal gooien als een dramatisch effect.
Maar daar kunnen we natuurlijk niemand tot dwingen.
Een trigger is het zeker niet. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat mensen (zoals ik) die veel Rob Dyke videos kijken zelf ook moordlustige creeps worden.
[ bericht aangepast op 23 feb 2016 - 11:51 ]
how dare you speak of grace