Sycia schreef:
(...)
Nou ja, dat hoop ik althans haha. Heb je misschien wat tips voor hoe ik het beste personages kan beschrijven in een hoofdstuk als het verhaal al bezig is?
Ik denk dat het belangrijkste van een personage het 'doel' is dat ze hebben, en wat ze denken over het conflictpunt in je verhaal. Je kunt een personage hebben dat ontzettend uitgebalanceerd is wat negatieve en positieve karaktereigenschappen, maar nog steeds heen tweedimensionaal en niet realistisch. Dat komt - mijns inziens - vaak doordat het ontbreekt aan een soort 'hoofdgedachte' (liefst zo realistisch als mogelijk is). Als je denkt aan echte mensen hebben die altijd wel een soort levensdoel (of meer).
Voorbeelden: Scribe zegt net dat ze twee jaardoelen heeft, geld sparen en personages beter naar voren laten komen. De eerste heeft invloed op haar gedrag doordat ze - als ze een baan heeft - wellicht meer gaat werken en van het geld dat ze verdient sowieso minder uitgeeft. Daarnaast zal ze in gesprekken over geld misschien haar doel naar voren laten komen (ik neem bovendien aan dat het geld ergens voor bedoeld is, dus daar zal ze het ongetwijfeld ook over de bestemming van de munneys hebben).
Het personages beter uit de verf laten komen zorgt er ongetwijfeld voor dat ze meer gaat schrijven of daar meer over nadenkt.
Ander voorbeeld: Jack Sparrow in POTC is naar mijn mening een heel interessant personage. Hij is een piraat en zodoende geobsedeerd door een bepaalde schat (die varieert door de films heen) en met het zijn van een 'Captain'.
Kleine spoiler voor de tweede film:
Hij is zelfs zo geobsedeerd dat hij een pact met Davy Jones (een soort duivel, zou je kunnen zeggen) heeft gesloten om een schip te krijgen en zich 13 jaar kapitein te mogen noemen.
Bovendien houdt hij van rum. Hij is een soort meester met woorden en sarcasme, is heel berekenend en op zich heel slim, maar komt soms ook heel simpel uit te hoek, afhankelijk van de situatie. ("BUT WHY IS THE RUM GONE!")
En tja, om personages te beschrijven tijdens hoofdstukken... Dat hangt er vanaf hoe je dat bedoelt. Ik beschrijf het uiterlijk überhaupt nauwelijks, maar dat is persoonlijke voorkeur. Innerlijk kan je kleine dingetjes naar voren brengen in dialogen die ze voeren. (Als ze in het heden in de huidige wereld leven zou je zelfs de random vragen van TeaTopics van Pickwick kunnen gebruiken :') Het is realistisch - ik stel die vragen namelijk ook random in een willekeurig gesprek - en misschien zelfs best wel grappig, hoewel wellicht een beetje flauw.)
For those I love, I will sacrifice