• De stelling van deze week luidt:
    De overheid zou topsporters meer moeten ondersteunen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Ligt eraan op wat soort gebied, als het om bijvoorbeeld geld gaat dan niet. Want ze verdienen echt al heel veel, als topsporter.


    Treat People With Kindness

    Misschien topsporters niet meer, maar de beginnende topsporters wel.

    Dat hangt er vanaf of het nog student-topsporters zijn en van welke sport. De Belgische overheid wil alleen maar in de standaardsporten investeren op topsportniveau en olympisch niveau. Dus de voetballers en tennissers krijgen voldoende materiaal om mee te werken en materiaal is duur. Want ze moeten niets zelf kopen zoals een aantal truitjes, singletjes, t-shirten van België en dan krijgen ze bepaalde dingen ook nog (deels) gesponsord qua materiaal.
    Maar als je naar onbekendere sporten kijkt, dan is het helemaal het tegenovergestelde. Als ik naar het WK of de olympische spelen wil, moet ik zélf al mijn België-materiaal kopen: enorm dure singletjes en andere watersportkledij officieel van België. Ik moet ook per se een kajak kopen binnen de normen van de Belgische vlag en binnen goedkeuring van België, maar denk je dat ik daar enige sponsoring in krijg? Nee. Waarom? Omdat er meer voetbal op tv wordt gekeken dan kajak. Ik ben het misschien nu ook niet waard om mee te doen aan een WK, EK of OS, maar ik haal wel vaak de top 3 op BK's. Mensen die het meer verdienen dan ik, die krijgen net zo min financiële ondersteuning.
    Echt de pure uitbetaling als topsporter hangt ook af van sport. De voetballers krijgen echt mooie premies, terwijl kleine sporten nog niet eens rondkomen met de kleine vergoeding die ze maken. Oké, bij de voetballers zit er wel gradatie in van de die krijgt al meteen een hoger bedrag dan de andere, maar in proportie zijn er meer voetballers die een mooie premie krijgen dan bij een onbekende sport.
    Dat is dan alleen nog maar financiële ondersteuning op financieel niveau.

    Scholen zijn eigenlijk de enige die student-topsorters ondersteunen in mijn mening. Maar scholen schaar ik niet per se onder overheid omdat niet iedere school hetzelfde programma heeft. Maar de meeste scholen hebben over het algemeen wel een goed topsportprogramma. Maar dan heb je langs de andere kant ook weer de overheid die iets voorttrekt of achter houdt. De voetballers enzo krijgen weer voorrang en de niet-televisiesporten krijgen weinig of niets. Als je het statuut topsporter krijgt, dan heb je geluk en krijg je een beetje bescherming en begeleiding van Bloso, als niet bekende sport. Maar als kandidaat-topsporter krijg je als voetballer, wielrenner,... veel meer kansen om uit te groeien als topsporter dan als niet bekende sport. Afgelopen maandag heb ik te horen gekregen dat Bloso wederom maar eens een voorstel van de kajakwereld hebben gekregen waarin de kajakwereld meer belang wil hechten aan kandidaat-topsporters, maar Bloso heeft het nu in handen. Ik verwacht er voor het eerst niet veel van.
    Zolang je geen grote speler bent, moet je op niet teveel steun van de overheid verwachten. Wat dus slecht is want we hebben in de kajakwereld een aantal mensen die heel jong zijn en over enkele jaren zich kunnen aanmelden bij topsport en zich daar nu als kandidaat-topsporter op willen trainen, maar ze krijgen nul de bollen ondersteuning van Bloso. Hadden het voetballers geweest, dan konden ze al niet kiezen tussen de plaatsen waar ze zulke kandidaat-topsporters opvangen.

    Ik maak heel veel veralgemeningen met bijvoorbeeld dé voetballers, dé wielrenners, dé tennissers, als grote spelers, maar dat is omdat Bloso en Topsport Vlaanderen (het sportapparaat van de Belgische overheid) wel zo werken. Als je een kleine sport bent, dan kan je amper iets verwachten van Bloso en Topsport Vlaanderen. Ik vind het schandalig. Ik vermeld ook alleen Bloso en Topsport Vlaanderen, maar dat zijn niet de enige die het in handen hebben.

    Dusja: ik ben het er mee eens dat de overheid meer ondersteuning moet bieden aan topsporters, maar bepaalde bevoordeelde groepen dan buiten beschouwing moet laten en die aandacht moet schenken aan de middelmatige groepen en kleine groepen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Paardenvriend schreef:
    Ligt eraan op wat soort gebied, als het om bijvoorbeeld geld gaat dan niet. Want ze verdienen echt al heel veel, als topsporter.


    Lang niet bij elke sport :')

    Als ik dit hier boven van Scandal zo lees, dan vind ik dat minstens het materiaal vergoed moet worden dat ze nodig zouden hebben om bv mee te doen aan de OS. Verder qua geld vind ik het lastig, als ze genoeg geld krijgen om rond te komen vind ik niet dat ze nog extra geld zouden hoeven te krijgen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Verschilt per sport.


    26 - 02 - '16

    Voetballers enz. hoeven niet meer ondersteunt te worden. Eerder de onbekendere sporten.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik kan hier niet over oordelen; ik ben nooit een topsporter geweest dus weet niet in hoeverre zij al ondersteund worden. Daarnaast denk ik dat het ook erg afhangt van de sport zelf.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    De overheid moet meer geld uitgeven aan sporten in het algemeen, vooral op basisscholen etc. Niet aan topsporters, naar mijn mening.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    De overheid moet meer geld uitgeven aan sporten in het algemeen, vooral op basisscholen etc. Niet aan topsporters, naar mijn mening.


    This ^-^


    Why so serious? :]

    De echte topsporters krijgen toch support doormiddel van sponsoren? Ik zou zeggen, geef schrijvers/kunstenaars/filmmakers etc eens wat meer back-up, maar daar wordt zo'n beetje elk jaar weer meer op gekort.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    De echte topsporters krijgen toch support doormiddel van sponsoren? Ik zou zeggen, geef schrijvers/kunstenaars/filmmakers etc eens wat meer back-up, maar daar wordt zo'n beetje elk jaar weer meer op gekort.


    Sponsoren die ze zelf moeten gaan zoeken. En het is niet heel makkelijk om sponsoren te vinden.

    Paardenvriend schreef:
    Ligt eraan op wat soort gebied, als het om bijvoorbeeld geld gaat dan niet. Want ze verdienen echt al heel veel, als topsporter.


    Lool. Dus echt niet. Sommige voetballers wel maar als bijvoorbeeld judoka verdien je letterlijk niks, als beginnende topsporter moet je juist alleen maar geld bijleggen dus in principe kost het je alleen maar geld.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik vind van wel. Topsporters worden in Nederland slecht behandeld. Terwijl, en dat vergeten veel mensen, topsporters wel een gezicht zijn voor het land zelf. Andere landen zien ze bij Ek's Wk's en de OS. Als zij zich neint gedragen is Nederland ook boos.
    Natuurlijk zijn er sporten waarbij veel geld te verdienen valt maar als ik kijk naar mijn eigen sport, judo, verdienen wij heel weinig. Iedere topjudoka heeft een normale baan omdat ze anders niet kunnen leven omdat de sport zelf niks opbrengt. Het is omdat het een passie is maar voor het geld hoeven we het niet te doen. Terwijl in Frankrijk krijgen mensen van mijn leeftijd gewoon betaald voor het gene waar ik per jaar meer dan duizenden euro's aan uit geef.
    In Polen worden Olympisch kampioenen de rest van hun leven onder hoede genomen door de overheid en hoeven in principe niet veel meer te werken. In Nederland krijg je een een lintje van de koning en kan je daarna weer gewoon wegrotten want meer krijg je niet.

    Ook met ondersteuning van de scholen is het ver te zoeken. Het is moeilijk om een school te vinden met de opleiding die je wilt doen die je echt ondersteunen. Je zou al bijna naar een loodsschool moeten en die hebben al weinig opleidingen en veel in de sport richting. Als je niks in die richting wilt doen heb je gewoon pech en moet je goed in je schoenen staan om alles rond te krijgen. Hier mag ook echt wel wat aan gedaan worden.
    Dit zelfde geld voor middelbare scholen want LoodsScholen zitten meestal alleen in de echt grote steden en als je daar al een uur heen moet reizen heeft een loodsschool ook bijna geen zin.

    Ik ben het dus eens met deze stelling.

    [ bericht aangepast op 24 jan 2016 - 17:57 ]


    "Ignite, my love. Ignite."

    Eigenlijk precies wat hier al is gezegd. Op scholen vind ik het ook zeker. En ook op beginnende sportclubs. Al krijg je dan misschien zo'n gevoel als hoe het in (bijvoorbeeld) China gaat.. Al is dat ook weer de extreme kant. :S


    Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome. Dag irritatie, hallo inspiratie!

    Hangt van sport tot sport af. Voor een sport als voetbal en dergelijke zijn er opties genoeg.
    Voor armere mensen met talent is dit vaak al veel moeilijker


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Loch_Ness schreef:
    Misschien topsporters niet meer, maar de beginnende topsporters wel.


    “Sunshine, There ain't a thing that you can do, That's gonna ruin my night”