Uit onderzoek is gebleken dat voorlichting over alcohol en drugs inderdaad ook averechts kan werken. Maar het verschilt per individu hoe vatbaar iemand hiervoor is en er spelen verschillende factoren mee: biologische, psychische, sociale/omgevingsfactoren. Niet iedere jongere die voorlichting krijgt, wil meteen van alles uitproberen.
Ik ben het dan ook niet geheel eens en niet geheel oneens met de stelling. Voorlichtingen moeten wat mij betreft vooral gegeven blijven worden, maar ook daarin verschillen de meningen over hoe effectief dit is. Ik denk dan maar: als een voorlichting bereikt dat één jongere al van de alcohol en drugs weet af te blijven is het wat mij betreft effectief. Natuurlijk is er wel meer nodig: voorlichtingsavonden voor ouders of strengere controle op de naleving van de alcoholwet bijvoorbeeld.
Edit: Nieuwsgierigheid naar alcohol en drugs of dit willen uitproberen vind ik trouwens geen probleem en hoort denk ik ook bij het opgroeien (natuurlijk maakt leeftijd hier wel uit: of iemand nou 12 of 17 is vind ik wel een verschil). Als iemand steeds vaker gaat gebruiken en het andere levensgebieden gaat beïnvloeden wordt het wel een probleem. Dat jongeren nieuwsgierig worden door zo'n voorlichting vind ik niet meer dan normaal. Dat was ik ook, al heb ik nooit drugs geprobeerd en ben ik dat ook niet van plan. Als die nieuwsgierigheid uit de hand gaat lopen, dan is het een ander verhaal.
[ bericht aangepast op 29 nov 2015 - 13:24 ]
“Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass