Ze reageerde op mijn woorden met een zachte, vreugdeloze lach. Waarna ze de wedervraag beantwoorde. "Te laat komen zoals altijd en mijn vader horendol maken door op zo'n gevaarlijke plek te gaan zitten." Antwoordde ze.
Dus, als zij zegt dat ze hem horendol maakt door zo hoog te zitten, betekend dat, dat hij weet waar ze uithangt? Fijn, dat is iets wat ik absoluut niet wil hebben.
Twee is sowieso al een menigte. Nog even en meer mensen zouden ons zien zitten en dan moest ik mijn schuilplaats op moeten zeggen.
Was dat eigenlijk wel zo erg? Vader zou razend op me zijn voor het onderbreken van mijn opdracht, maar aan de andere kant kon ik misschien zo naar mijn kamer glippen, een jurk van moeder aantrekken en toch nog genieten van de laatste uurtjes gala.
De hoop die bij me opkwam zakte al snel weer weg. Nee, dat ging niet. Dat zou vader nooit toelaten. De late uren waren altijd de gevaarlijkste. Dit zei hij al tegen me toen ik nog een klein meisje was en moeder nog leefde.
Ik weet de eerste keer dat hij het zei nog goed, het was ook laat en hij had met een fakkel in zijn handen toezicht op me gehouden terwijl ik als twaalfjarige in het donker boogschietoefeningen aan het doen was. Het was tevens een dag voor het kerstgala van dat jaar en moeder had al zitten mopperen dat hij me niet zo onder druk moest zetten in een periode van feest. Maar zoals gewoonlijk luisterde hij niet naar haar.
"Bijna iedereen heeft diens alertheid laten verzwakken, wat de perfecte tijd is om toe te slaan. Wij moeten de personen zijn die volhouden. Blijf alert."
"Ja vader."
"Jij bent Skye, toch?" De woorden die het meisje naast me sprak haalde me uit mijn gedachten. Oh de ironie.
"De dochter van dat paranoïde hoofd van de lijfwachten?"
Ik keek haar echter enkel aan. Misschien was ze toch niet zo onoplettend als ik altijd gedacht had. Mijn vader houdt altijd goed zijn gezicht in de plooi en is grotendeels vriendelijk tegen ander personeel en vooral mensen waarvan hij weet dat ze hoog staan binnen de kasteelmuren. Daar zou de dochter van de raadsheer toch ook onder vallen? Ondanks zijn radicale afschuw jegens magische volken laat hij dit niet al te dik doorschemeren en praat hij er alleen maar over als het nodig is. Maar toch, het meisje dat hier nu naast me zit beweerde dat het niet het geval was en ze kon zien hoe hij daadwerkelijk in elkaar stak.
Tot hoe ver?
"Sorry, dat had ik niet moeten zeggen..." De woorden leken wat nerveus uit haar mond te komen en een zucht ontsnapte aan mijn lippen.
"Je hoeft je niet te excuseren en ja, ik ben Skye." Ik had geen zin om verder op mijn vader in te gaan, dus ik hield het daarbij.
Ik zie hoe ze haar jurk gladstrijkt en naar naar beneden kijkt. Even vraag ik me af waar ze aan denkt, maar besloot al snel dat het me niets aanging en het me ook niet echt interesseerde.
Mijn ogen gleden daarom ook maar naar beneden en ik merkte dat de menigte al wat begon uit te dunnen. Vooral gezinnen met jonge kinderen thuis bleven nooit echt lang en stelletjes besloten om samen en wandeling of een hoekje op te zoeken voor de wat meer privé gesprekken.
"Waarom durf je niet bij de rest te komen? Ik heb zelfs een vampier gezien, meer dan dat kan je toch niet opvallen in een broek?"
Pardon?Ik durf niet?! Dacht ze dat ik dit vrijwillig aan had? Ze had dan wel geraden wie ik ben, maar ze weet schijnbaar verder niets van mij. Dit is de outfit waarin ik grotendeels mijn leven doorbreng, verplicht om te dragen door mijn eigen vader. Waar kwam het ook opeens vandaan dat ik niet zou durven om daar beneden te zijn? Ik was graag in een normale jurk daar beneden,lachend en dansend als een normale vrouw. Al deed het me waarschijnlijk nog steeds niet echt goed door mijn tekort aan vrienden, maar daar waren avonden als deze voor. Nieuwe contacten, het delen van gebeurtenissen.
Soms dacht ik wel eens dat mijn vader me expres weg hield van dat soort dingen.
Een zucht ontsnapte aan mijn lippen. "Ik zit hier niet geheel vrijwillig. Ik ben graag daar beneden." Waarom ga ik eigenlijk niet gewoon naar beneden en doe voor één keer even wat lakser met mijn vaders wensen? Ik verdien ook wel eens een dag dat ik wat losser mag zijn.
Mijn ogen gleden naar het meisje naast me. Ze was hier gekomen met een gave, wat precies had ik niet meegekregen. Maar ik zou haar absoluut niet de mijne laten zien.
"Excuseer mij, het is tijd dat ik naar beneden ga." Fier stond ik op en rekte de stijfheid van de tijd uit mijn spieren waarna ik behendig naar haar balk overstapte, haar nog een knikje met mijn hoofd toewierp en al springend me een weg baande over de balkonbalken. Ik moest uit haar gezichtsveld komen, dan kon ik me naar een uil veranderen om naar beneden te komen. Hopelijk zonder dat iemand het weer doorhad.
Aan mijn linkerkant merkte ik dat er een raam open stond, vreemd. Maar dat was voor mij nu het perfecte moment om weg te komen.
Het kon me nu niet meer uitmaken of ze me zag, misschien zag ze het wel niet eens.
In een flits veranderde ik weer in een kerkuil, keek nog even om en naar de menigte onder me voor ik door het raam heen dook en achter een boom op het gazon voor het kasteel neerdaalde en daar weer terug veranderde. De kasteeltrappen met de ingang naar de zaal was duidelijk te zien.
Zo. Nu kan ik me vrijer voortbewegen en me toch nog aan mijn opdracht houden. Maar als mijn vader mij nogmaals bedreigd is dat de laatste druppel. Dan zal ik een manier vinden om hem te vermoorden.
De wachters knikten even naar me toen ik langs hen heen liep en de hal achter hen tegen de muur ging staan. Nu kwam niemand meer binnen of buiten zonder aan mi voorbij te gaan.
{Ik sta trouwens nog niet in de beginpost, daarnaast weet ik niet of dat hier mag. Maar ik ben ook weer een RPG gestart en ik hoop nog mensen te kunnen vinden die mee willen doen.
Het is wel een soort horror / overlevings RPG}
[ bericht aangepast op 10 dec 2015 - 18:39 ]
Credendo Vides