• Hoi,

    Zijn er hier Christen onder jullie? Nou ik zit met een paar vragen. Hoe zit dat eigelijk bij het Christen zijn?
    En wat doet dat eigelijk? Beinvloed het je leven? Heeft dat iets met de bijbel te maken?
    Het komt er eigelijk een beetje om neer dat ik de achtergrond van Christen en Protestaans wat te weten wil komen.
    En wel verband het eigelijk samen wat brengt.

    Bedankt om me te helpen al als je dat doet :)

    Mag ook in een prive-bericht hoor :)

    [ bericht aangepast op 1 nov 2015 - 22:17 ]


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Ik ben Christen en ik wil best wat van je vragen beantwoorden. Mag ook in PB of GB, als dat overzichtelijker is. Ik vind je bovenstaande vragen alleen beetje vaag geformuleerd en weet bijvoorbeeld niet wat je met 'dat' bedoelt in je eerste vragen.
    Hoe zit dat eigelijk bij het Christen zijn? En wat doet dat eigelijk?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vikings schreef:
    Ik ben Christen en ik wil best wat van je vragen beantwoorden. Mag ook in PB of GB, als dat overzichtelijker is. Ik vind je bovenstaande vragen alleen beetje vaag geformuleerd en weet bijvoorbeeld niet wat je met 'dat' bedoelt in je eerste vragen.
    Hoe zit dat eigelijk bij het Christen zijn? En wat doet dat eigelijk?


    Wel ja die vraag doet er niet meer toe dan. Eum maar ik heb je een berichtje gestuurd.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Hee, ik noem mezelf niet echt christelijk, maar heb er wel relatief veel kennis over en heb een tijd ook lange tijd verdiept in deze levensstijl. Voornamelijk die uit de pinksterhoek, wat ook protestants is, maar dat is wel weer anders dan bijvoorbeeld gereformeerd. (wat ook uit de protestantse hoek komt) Ik zal het zelf radicaler noemen, (al lijkt dat in eerste instantie niet zo als je kijkt naar de uiterlijke kenmerken van zo'n kerk) al denk ik dat je echt van persoon tot persoon moet kijken hoe iemand zijn geloof uit.
    Dus ik kan je wel wat erover vertellen als je wilt...

    Over de vragen die je nu stelt... Ja, als je christelijk bent dan baseer je je levensstijl op de bijbel, in principe haha. De Bijbel wordt gezien als het woord van God onder christenen. Tussen protestants en katholiek zit wel een verschil wat de bijbel betreft. In het katholicisme heb je geloof ik nog wel een aantal apocriefe boeken die in de bijbel zijn opgenomen en de protestantse bijbel heeft dat niet.
    De bijbel bestaat uit twee delen. Het oude testament en het nieuwe testament. Het OT komt uit de Thora, dat zijn de joodse geschriften. Uit het OT is het NT voortgekomen volgens de christenen. Het NT bestaat voornamelijk uit brieven die in de beginperiode van het ontstaan van het christendom naar verschillende kerken zijn geschreven in die tijd.
    De nadruk ligt in het christendom voornamelijk op het NT. Het NT is eigenlijk een soort vervulling van het OT, in het NT worden veel dingen herhaald die ook in het OT te lezen zijn, maar er is wel een groot merkbaar verschil.
    Het NT draait eigenlijk om de komst van Jezus. In het NT testament wordt Jezus beschreven als de messias of een verlosser. Als je in hem gelooft en hem aanneemt als verlosser, wordt je ook gezien als vrij van zonden en kan je dus naar de hemel. Simpel gezegd. :')

    Zelf merkte ik, dat het helemaal niet zo simpel is als het lijkt. De meningen van een christelijke levensstijl lopen daarom ook erg uiteen. Vooral binnen protestantse hoeken waardoor er ook best veel verschillende stromingen daarin binnenin die groep. En zélfs binnenin kerken zelf zijn er erg veel meningsverschillen. Het hangt dus erg van de persoon af hoe een christelijke levensstijl eruit ziet. Sommigen vinden bidden alleen voldoende, anderen willen elke week naar de kerk. Weer anderen betrekken (bijna) elke kwestie van hun leven met God...

    Als iemand verbeteringen heeft of aanvullingen, noem ze gerust hoor. Ben er al een tijdje niet meer zo mee bezig dus het is weer een beetje weggezakt.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Hee, ik noem mezelf niet echt christelijk, maar heb er wel relatief veel kennis over en heb een tijd ook lange tijd verdiept in deze levensstijl. Voornamelijk die uit de pinksterhoek, wat ook protestants is, maar dat is wel weer anders dan bijvoorbeeld gereformeerd. (wat ook uit de protestantse hoek komt) Ik zal het zelf radicaler noemen, (al lijkt dat in eerste instantie niet zo als je kijkt naar de uiterlijke kenmerken van zo'n kerk) al denk ik dat je echt van persoon tot persoon moet kijken hoe iemand zijn geloof uit.
    Dus ik kan je wel wat erover vertellen als je wilt...

    Over de vragen die je nu stelt... Ja, als je christelijk bent dan baseer je je levensstijl op de bijbel, in principe haha. De Bijbel wordt gezien als het woord van God onder christenen. Tussen protestants en katholiek zit wel een verschil wat de bijbel betreft. In het katholicisme heb je geloof ik nog wel een aantal apocriefe boeken die in de bijbel zijn opgenomen en de protestantse bijbel heeft dat niet.
    De bijbel bestaat uit twee delen. Het oude testament en het nieuwe testament. Het OT komt uit de Thora, dat zijn de joodse geschriften. Uit het OT is het NT voortgekomen volgens de christenen. Het NT bestaat voornamelijk uit brieven die in de beginperiode van het ontstaan van het christendom naar verschillende kerken zijn geschreven in die tijd.
    De nadruk ligt in het christendom voornamelijk op het NT. Het NT is eigenlijk een soort vervulling van het OT, in het NT worden veel dingen herhaald die ook in het OT te lezen zijn, maar er is wel een groot merkbaar verschil.
    Het NT draait eigenlijk om de komst van Jezus. In het NT testament wordt Jezus beschreven als de messias of een verlosser. Als je in hem gelooft en hem aanneemt als verlosser, wordt je ook gezien als vrij van zonden en kan je dus naar de hemel. Simpel gezegd. :')

    Zelf merkte ik, dat het helemaal niet zo simpel is als het lijkt. De meningen van een christelijke levensstijl lopen daarom ook erg uiteen. Vooral binnen protestantse hoeken waardoor er ook best veel verschillende stromingen daarin binnenin die groep. En zélfs binnenin kerken zelf zijn er erg veel meningsverschillen. Het hangt dus erg van de persoon af hoe een christelijke levensstijl eruit ziet. Sommigen vinden bidden alleen voldoende, anderen willen elke week naar de kerk. Weer anderen betrekken (bijna) elke kwestie van hun leven met God...

    Als iemand verbeteringen heeft of aanvullingen, noem ze gerust hoor. Ben er al een tijdje niet meer zo mee bezig dus het is weer een beetje weggezakt.


    Ik vind dat je een heldere uitleg hebt gegeven en ik sluit me daar ook bij aan.^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vikings schreef:
    (...)

    Ik vind dat je een heldere uitleg hebt gegeven en ik sluit me daar ook bij aan.^^

    Oh, hihi thanks ^^
    Ik had zelf een beetje het gevoel dat het nogal warrig en tegenstrijdig was geschreven, maar gelukkig komt het wel duidelijk over. (:


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Hee, ik noem mezelf niet echt christelijk, maar heb er wel relatief veel kennis over en heb een tijd ook lange tijd verdiept in deze levensstijl. Voornamelijk die uit de pinksterhoek, wat ook protestants is, maar dat is wel weer anders dan bijvoorbeeld gereformeerd. (wat ook uit de protestantse hoek komt) Ik zal het zelf radicaler noemen, (al lijkt dat in eerste instantie niet zo als je kijkt naar de uiterlijke kenmerken van zo'n kerk) al denk ik dat je echt van persoon tot persoon moet kijken hoe iemand zijn geloof uit.
    Dus ik kan je wel wat erover vertellen als je wilt...

    Over de vragen die je nu stelt... Ja, als je christelijk bent dan baseer je je levensstijl op de bijbel, in principe haha. De Bijbel wordt gezien als het woord van God onder christenen. Tussen protestants en katholiek zit wel een verschil wat de bijbel betreft. In het katholicisme heb je geloof ik nog wel een aantal apocriefe boeken die in de bijbel zijn opgenomen en de protestantse bijbel heeft dat niet.
    De bijbel bestaat uit twee delen. Het oude testament en het nieuwe testament. Het OT komt uit de Thora, dat zijn de joodse geschriften. Uit het OT is het NT voortgekomen volgens de christenen. Het NT bestaat voornamelijk uit brieven die in de beginperiode van het ontstaan van het christendom naar verschillende kerken zijn geschreven in die tijd.
    De nadruk ligt in het christendom voornamelijk op het NT. Het NT is eigenlijk een soort vervulling van het OT, in het NT worden veel dingen herhaald die ook in het OT te lezen zijn, maar er is wel een groot merkbaar verschil.
    Het NT draait eigenlijk om de komst van Jezus. In het NT testament wordt Jezus beschreven als de messias of een verlosser. Als je in hem gelooft en hem aanneemt als verlosser, wordt je ook gezien als vrij van zonden en kan je dus naar de hemel. Simpel gezegd. :')

    Zelf merkte ik, dat het helemaal niet zo simpel is als het lijkt. De meningen van een christelijke levensstijl lopen daarom ook erg uiteen. Vooral binnen protestantse hoeken waardoor er ook best veel verschillende stromingen daarin binnenin die groep. En zélfs binnenin kerken zelf zijn er erg veel meningsverschillen. Het hangt dus erg van de persoon af hoe een christelijke levensstijl eruit ziet. Sommigen vinden bidden alleen voldoende, anderen willen elke week naar de kerk. Weer anderen betrekken (bijna) elke kwestie van hun leven met God...

    Als iemand verbeteringen heeft of aanvullingen, noem ze gerust hoor. Ben er al een tijdje niet meer zo mee bezig dus het is weer een beetje weggezakt.


    Wauw mooie uitleg bedankt :)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Als er nog Christen zijn die graag mij wat helpen is dat lief.

    Ik wil wel vikings en Hooverphonic bedanken voor de info al die ik kreeg.
    Dus bedankt al jullie twee. :)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Zijn er hier nog Christen? Je kunt mij dan een prive-bericht sturen. Zou er toch graag nog wat van weten. :)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Ik ben Christen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Ik ben Christen.


    Ik heb je een berichtje gestuurd


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Protestanten zijn christenen. Het christelijk geloof bestaat uit verschillende 'subgroepen'.

    Zelf ben ik geen christen. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik wél ben, alleen wat ik niet ben.

    edit; Voor zover ik weet baseren gelovigen hun leven op de Bijbel, maar zijn er wel duidelijke verschillen in interpretatie. De Bijbel spreekt zichzelf overigens soms tegen waardoor het niet meer dan logisch is dat er verschillende groepen binnen het christelijke geloof bestaan. Ik weet dat er naast de Bijbel nog verschillende teksten zijn, maar deze zijn (voorlopig) nog niet officieel in de Bijbel opgenomen.

    De achtergrond van het christelijk geloof is redelijk lang. Het komt er vooral op neer dat ze het Nieuwe Testament erkenden, terwijl de Joden dat niet deden. Rond dat punt is de splitsing ontstaan waarna het geloof zich verder ontwikkeld heeft. Het geloof heeft zich niet in één rechte lijn ontwikkeld: het vermengde zich met onder andere Romeinse religiën er kwam een schisma (Rome versus Byzantium), ...

    Ik denk dat het wel belangrijk is om te weten dat de paus het hoofd is van de Rooms-katholieke Kerk en niet het Christelijk geloof, volgens mij bestaat daar soms wat verwarring over. (leuk weetje: er zijn tijden geweest dat er meerdere pausen waren).

    [ bericht aangepast op 2 nov 2015 - 9:47 ]


    The soul needs autumn.

    Nog meer Christen die iets willen delen?


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,