• De stelling van deze week luidt:
    Obama zou het recht in eigen handen moeten nemen en de wapenwet in Amerika afschaffen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Homura schreef:
    Zoals hierboven al gezegd, ik denk niet dat dat zo makkelijk kan gaan.


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    Morrow schreef:
    Als zo'n wetvoorstel al in acht wordt genomen, zou het eerst door het Congres moeten, voordat Obama zich überhaupt over het wetvoorstel mag uitspreken. De president heeft het vetorecht om een voorstel af te keuren wanneer het al door het Congres is, maar hij of zij heeft niet het recht om een wetvoorstel in zijn of haar eentje goed te keuren.
    In ieder geval, ik ben het er wel mee eens dat het in kleine stapjes afgeschaft moet worden, maar of dat echt zal gebeuren is nog maar de vraag.


    En het Congres zou denk ik niet voor stemmen.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Fennec schreef:
    Als hij dood wilt, dan wel. Die wapenwet ligt heel gevoelig daar. Ik zou eerder zeggen "aanpassen" , en dan nog moet het waarschijnlijk in overleg want het is een grondwet.


    You are my piece of paradise.

    Dat gaat inderdaad niet, Obama heeft de uitvoerende macht in handen, die met zijn veto dan wel een grote invloed heeft op de wetgevende macht, maar dat is het zowat ook. Dan zou je al eerst een grondwetswijzing moeten doorvoeren, die de bevoegdheden overhevelen zou van parlement naar president. En wiens bevoegdheid is de grondwet wijzigen dan weer? Niet die van Obama, wettelijke bepalingen liggen in de handen van de wetgevende macht, namelijk het parlement. Dus, meer concreet zou het parlement bijna voltallig achter het voorstel om hun eigen macht af te schaffen (dan nog voor een wet te realiseren waar ze tegen zijn), want een grondwetswijzing kan niet zomaar daarvoor is een bijna voltallige meerderheid voor nodig. Daar komt dan nog eens boven, dat de scheiding der machten en de parlementaire controle op de beleidsvoering zowat hét fundamentele principe van de democratie. Dan zou de VS niet langer meer een democratie zijn, dus dit kan gewoon niet, alsof bijna alle parlementsleden zichzelf buiten spel zouden willen zetten, en de democratie gaan willen begraven, zodat er dan een wapenwet ingevoerd zou kunnen worden, waar ze heel erg tegen zijn. Dat kan dus echt niet in realiteit.
    Moesten ze dat puur fictief toch doen, sta ik er niet achter. De wetgevende bevoegdheid én uitvoerende bevoegdheid in handen van één persoon leggen? Gewoon omdat dit ons nu even goed uitkomt? Slecht plan. Ik bedoel - en dan - en daarna. Als Obama dat mag, dan mogen andere presidenten na hem dat vanaf dan ook, en wat als die dan niet het meest humane beleid zouden doorvoeren. De scheiding der machten is er met reden, en het afschaffen, dat zou de hele democratische principe scheeftrekken, en kunnen leiden tot een heel totalitaire politiek. Laat de wettelijke bevoegdheden maar mooi bij het parlement waar ze horen. Ook voor de wapenwet.

    [ bericht aangepast op 18 okt 2015 - 21:07 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Dat gaat inderdaad niet, Obama heeft de uitvoerende macht in handen, die met zijn veto een grote invloed heeft op de wetgevende macht, maar het parlement buiten spel zetten en de wetgevende bevoegdheid én uitvoerende bevoegdheid in handen van één persoon leggen? Gewoon omdat dit ons nu even goed uitkomt? Slecht plan. Ik bedoel - en dan - en daarna. Als Obama dat mag, dan mogen andere presidenten dat ook, en wat als die dan niet het meest humane beleid zouden doorvoeren.De scheiding der machten is er met reden, en het afschaffen, dat zou de hele democratische principe scheeftrekken, en kunnen leiden tot een heel totalitaire politiek. Laat de wettelijke bevoegdheden maar mooi bij het parlement waar het hoort. Ook voor de wapenwet.

    Deze. Hij is gewoon niet democratisch gelegitimeerd.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Alas, was het maar zo makkelijk. De 'oppositie' in America zijn de conservatieve republikeinen en houden Obama tegen, mocht hij een stap in die richting willen maken. Barack Obama is onderdeel van een democratie en niet van een dictatorschap en kan niet zomaar wetten doordouwen. Vaak heeft hij geprobeerd de wet te veranderen, maar dat wordt altijd tegen gehouden.


    Tijd voor koffie.

    De wapenwet moet gewoon afgeschaft worden.punt.je kan geen aanslag plegen zonder wapens right?

    Euhm Obama is een democraat en de republikeinen zijn in de meerderheid dus volgens is er niet meer zoveel te doen voor Obama....


    ©1998

    Mee eens


    tiptoe through the tulips...

    wervelwind schreef:
    Obama heeft (denk ik) niet de bevoegdheid om dat te doen, maar ook al had hij die dan denk ik niet dat het een goed idee is. Een groot deel van de Amerikaanse bevolking is erg op hun wapenwet gesteld dus ik denk dat het beter is om het traag, maar zeker, af te schaffen dan zo plots. Het eerst veel strenger maken voor dat het verboden wordt lijkt me beter.


    Dit dus! ^^

    Dan krijg je weer protest. Ik ben het eens dat het afgeschaft moet worden, maar Obama is 'maar president'. Hij beslist dit niet alleen


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Grassi schreef:
    Zoals hierboven al gezegd, ik denk niet dat dat zo makkelijk kan gaan.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Obama kan dit niet alleen afschaffen, hij 'probeert' er iets aan te doen maar zit, denk ik, vooral schaakmat door de vele groot verdieners aan wapens. Als wapens illegaal worden, kunnen mensen waarschijnlijk nog steeds via achterpoortjes aan deze voorwerpen komen. Ik ben bang dat de wapenwet aanpassen niet genoeg is, de mentaliteit van de mensen over wapens moet ook bijgesteld worden.


    Why so serious? :]

    Andreas schreef:
    De wapenwet moet gewoon afgeschaft worden.punt.je kan geen aanslag plegen zonder wapens right?


    Daar heb je ook een bom voor nodig, die best makkelijk te maken is


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."