Duivelsgebroed schreef:
Denk dat bemiddelaars het prima op kunnen lossen, al zou ik wel iemand aanwijzen voor centrale sturing hierop. De leider der bemiddelaars zegmaar, of je mag het een vertrouwenspersoon noemen. Dat maakt me niet uit.
In ernstige gevallen kunnen er namelijk grote gevolgen zitten aan verkeerde begeleiding, en het lijkt me niet goed om zoiets bij 1 persoon te parkeren (1 bemiddelaar die benaderd wordt). Maar een persoon aan te wijzen die hierin als een second opinion een rol kan vervullen en bij voorkeur een wat meer ervaren achtergrond heeft met verschillende soorten van problematiek.
Volgens mij heb je het dan volledig ingericht
Ja, belangrijk wat je zegt over de gevolgen van een bemiddelaar/vertrouwenspersoon. Door bepaalde ervaringen kan je ook weer oordelen vormen en dat kan wel belemmeren als je dan naar een ander gaat luisteren. En de gevolgen daarvan zijn ook wel weer groot als dat niet goed uitpakt.
Ik denk dat als je naar een vertrouwenspersoon gaat, of er een bent, je wel als insteek moet hebben om te luisteren, en niet om advies te geven. Advies is juist in veel gevallen schadelijk als je iemand niet (persoonlijk) kent, want je hebt geen (volledig) zicht op zijn/haar situatie.
Toch denk ik, dat het iemand een hoop kan schelen als er naar iemand wordt geluisterd, vragen worden gesteld, begrip wordt getoond. En als iemand enige ervaring en kennis heeft van bepaalde onderwerpen, kan dat best ook een voordeel zijn. Niet voor advies, maar wel om het beter te kunnen begrijpen.
It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso