Momenteel is er sprake van het willen doorvoeren van een verdeelquota binnen het Europees beleid. En nu even deze stelling interpreterend in het kader daarvan; ben ik het daarmee eens.
West - Europa en Scandinavië zouden het meest vluchtelingen moeten opvangen, daar staan ze op dit moment weigerachtig tegenover. Omdat het 'niet eerlijk' is, in hun ogen, (wij meer dan de rest), maar het is wel eerlijk.
Aangezien deze landen de beste economieën hebben. Oost - Europeanen hebben zelf nog geen deftige welvaartstaat kunnen opbouwen, door de 'recente' overschakeling van communisme naar liberale stelsels. De economische toestand in landen zoals Roemenië is schrijnend. De rijke top van de samenleving, heeft de levensstijl van de gewone middenstand hier. De mensen in Oost - Europa leven zelf nog in armoede. Hun systeem is veel te instabiel, om vluchtelingen op te kunnen vangen. Daarenboven, dragen nu alle landen aan de grenzen de balast op hun schouders.
Ik ben het dus eens met deze stelling, als de West - Europese nationale staten, het Europees beleid, gebaseerd op een verdeelsleutel weigeren, zou de EU met sancties op de proppen moeten komen.
Alhoewel ik dat ook een delicate zet vind, ik denk dat dat de Anti - Europa - mentaliteit nog verder zal aanzwengelen, door het invoeren van sancties, men vindt nu al dat Europa de nationale staten ondermijnt, en ik denk dat je dus voorzichtig moet zijn daarin..., het gaat hier niet om één landje tegen al de rest, maar om een hele blok van de meest vooraanstaanden. En aangezien Europese samenwerking wel cruciaal is.
Anderzijds sta ik wel weer achter het idee van sancties: als ze het vluchtelingenbeleid, die men wilt baseren op basis van een verdeelsleutel, niet willen doorvoeren, omdat het project als geheel in het honderd zal lopen, als deze landen weigeren het juiste aantal op te vangen. Anders vallen deze vluchtelingen uiteindelijk in de handen van de 'verkeerde' landen, waar de hele EU dan weer gevolgen zal ondervinden. En wat de EU dan ook weer in gevaar brengt, en Europese samenwerking is wel cruciaal.
Dus ik vind het een beetje een moeilijke.
[ bericht aangepast op 13 sep 2015 - 9:41 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.