• Hoi leuke Quizletvrienden. Ik schrijf een verhaal, bedoeld om naar uitgeverijen te sturen in de hoop uitgegeven te worden. Het heet Alléén maar hemelsblauw en het is een Young Adult, met als thematiek coming-of-age, romantiek en drama. Nu is het me altijd duidelijk gemaakt dat het handig is al vroeg gebruik te maken van proeflezers. Mocht het dan schorten aan bepaalde zaken, dan valt het nog makkelijk te veranderen. Ik heb momenteel vier hoofdstukken af, een totaal van ruim 12.000 woorden en ik zoek meerdere proeflezers die dat willen lezen. Het liefst heb ik mensen die bekend zijn met het Young Adult genre en dat graag lezen, want op die doelgroep is mijn verhaal gericht, maar als er andere mensen zijn die zich vervelen in de vakantie of iets dergelijks, is dat ook geen probleem.

    Dit is een voorlopige synopsis van het verhaal:

    De Zweedse Fridolf is zeventien, bijna klaar met school, redelijk klaar met het verliefd zijn op iemand die hem niet ziet staan en gruwelijk klaar met het leven in Stockholm, alleen beseft hij zich dat nog niet. Als een nieuwe jongen het schooljaar drastisch verandert en hij ineens allemaal andere vrienden krijgt, waaronder Hedvig Lise Gunnarson, het meisje dat hij zo leuk vind, verandert zijn rustige leven in een sneltrein die elk moment kan ontsporen. Fridolf weet dat hij weg moet, voor hij iedereen met zich mee neemt in het ravijn.

    Hedvig is losbandig, niet bang voor een avontuurtje of twee, maar wil eigenlijk veel liever een relatie dan een reeks jongens in haar bed. Ze beseft niet wat voor wig ze drijft tussen twee beste vrienden en voor ze het weet is ze verzeild in een reddingsoperatie, want wie weet er nou precies wat Fridolf van plan is? Een ding is zeker, zij is de enige die hem kan terughalen en wie weet is dit haar kans op echte liefde.


    Proeflezers die dit willen doen zal ik vragen aan het eind van het lezen een korte vragenlijst in te vullen met deze vragen:

    - Wat vond je het beste aan het verhaal? Bij welk punt werd je het best gegrepen door de gebeurtenissen?
    - Vind je dat de personages goed uitgewerkt zijn? Waarom wel of niet?
    - Wat vond je het vervelendst aan het verhaal?
    - Wat vond je van de schrijfstijl en taalgebruik?
    - Verdere tips en op- of aanmerkingen.

    Interesse kun je in dit topic aangeven door een email-adres achter te laten of door je email-adres naar mij te pb'en. Ik zou jullie echt verschrikkelijk dankbaar zijn. Ik vind het nogal lastig om mijn werk aan bekenden, vrienden of mijn ouders te laten lezen, maar ik wil het ook niet aan totaal random mensen op internet vragen. Quizlet is een betrouwbare tussenweg voor mij.

    [ bericht aangepast op 16 juli 2015 - 19:51 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Deze heb je al gestuurd naar mij toch? Als het goed is heb ik na dit weekend eindelijk meer tijd om met de manuscripten verder te gaan.^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    Deze heb je al gestuurd naar mij toch? Als het goed is heb ik na dit weekend eindelijk meer tijd om met de manuscripten verder te gaan.^^


    Naar jou had ik alleen de proloog gestuurd, maar ik kan ook wel een bestandje sturen met deze vier hoofdstukken en de proloog


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Secrett schreef:
    Hii, ik heb je tekst gelezen en ik vond het echt heel erg leuk! Mocht er iets zijn wat je niet helemaal begrijpt of als je concrete voorbeelden wil hebben, dan roep maar (:

    Mijn antwoorden:

    - Wat vond je het beste aan het verhaal? Bij welk punt werd je het best gegrepen door de gebeurtenissen?
    Je beschrijft dingen heel mooi en hierdoor werd mijn interesse gewekt. Het gebruik van het "keerpunt" bijvoorbeeld, dat kwam meerdere keren terug (in de proloog en later nog een keer) en dat maakt een mooi geheel van het verhaal. Gebeurtenissen omschrijven is absoluut je sterke punt! Je geeft niet meteen alles weg, maar houdt wat informatie achter en dat vind ik altijd leuk. Anders weet je na het eerste hoofdstuk alles al en wordt het heel voorspelbaar, maar dat is bij jou niet het geval (:
    Ik vind het moeilijk om één goed moment te kiezen, omdat het hele stuk gewoon goed is. Als ik dan toch iets moet kiezen, zou ik voor het tweede deel van de proloog gaan. Daarmee bedoel ik dit stuk: "Opspattend water [...] ‘Je bent thuis,’ zei ze."
    Ik begreep totaal niet wat er gebeurde, maar daardoor word je juist nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren en wat dat stuk nou betekent.

    - Vind je dat de personages goed uitgewerkt zijn? Waarom wel of niet?
    Ja, zeker voor een relatief kort stuk tekst leer je de personages goed kennen. Dat komt deels door de manier waarop de personages elkaar beschrijven, maar ook vooral omdat je een POV wisseling hebt en zo de gedachten en gevoelens van twee verschillende personages leert kennen. Dat maakt het interessant en zo ga je ook sneller met ze meevoelen als je begrijpt wat ik bedoel.

    - Wat vond je het vervelendst aan het verhaal?
    Er was niet echt iets dat ik vervelend vond. In het begin vond ik de POV wisseling nogal verwarrend, omdat er niet bijstond dat er iemand anders aan het woord was. Als je van plan bent om vanuit meer dan twee perspectieven te schrijven, zou ik zijn/haar naam erboven zetten of zorgen dat op een andere manier duidelijk wordt wiens POV het is. Dat zou je kunnen doen door iemand zijn/haar naam te laten zeggen o.i.d.

    - Wat vond je van de schrijfstijl en taalgebruik?
    Ik vond je zinnen soms erg lang. Het wordt dan allemaal een beetje verwarrend. Je kunt dit gemakkelijk oplossen door een keer een punt te zetten en opnieuw te beginnen. Een voorbeeldje uit je proloog: Zo dacht hij bijvoorbeeld vaak aan het moment dat hij leerde lopen, een gebeurtenis waarvan hij zich eigenlijk nog maar weinig kon herinneren, maar die een duidelijke verandering in zijn leven teweeg had gebracht – het was het begin van zijn weglooptripjes – en hij noemde het dan ook liefkozend “het keerpunt van avontuur”.
    Je zou dit overzichtelijker kunnen maken, zo: Zo dacht hij bijvoorbeeld vaak aan het moment dat hij leerde lopen, een gebeurtenis waarvan hij zich eigenlijk nog maar weinig kon herinneren. Toch had dit een duidelijke verandering in zijn leven teweeg gebracht, het was het begin van zijn weglooptripjes. Hij noemde dat moment dan ook liefkozend "het keerpunt van avontuur".
    Je zegt precies hetzelfde, maar het is toch een stuk duidelijker. Het voorkomt vooral dat je als lezer zinnen twee of drie keer moet lezen, voor je begrijpt wat er nou eigenlijk staat.

    En waar ik persoonlijk niet echt een fan van ben, zijn "woorden" zoals 't. Er is in principe niets mis mee, maar het past meer bij spreektaal dan bij schrijftaal. Zelf zou ik ervoor kiezen om vooral "het" te schrijven en slechts af en toe 't, maar het is jouw boek en niet het mijne haha.

    - Verdere tips en op- of aanmerkingen.
    Hier en daar heb je nog wat kleine taal- en spelfoutjes, maar die zijn niet schokkend. Gewoon een keertje controleren of laten controleren door iemand (als je wil, kan ik je daar ook wel mee helpen).
    Wat ik ook nog wilde zeggen: ik vond het leuk dat het verhaal zich in Zweden afspeelt, in plaats van het eeuwige Amerika of Engeland. Dat is weer eens een keer iets anders (:


    Hartelijk bedankt! Als je me zou willen helpen met de spellingsfouten zou ik dat geweldig vinden. Ik kan alle hulp gebruiken


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik stuur straks dan wel het document terug met aanpassingen, dat is makkelijker (:


    Perpetual ~ continuing or enduring forever; everlasting.

    Secrett schreef:
    Ik stuur straks dan wel het document terug met aanpassingen en tips, dat is makkelijker (:


    Perpetual ~ continuing or enduring forever; everlasting.

    Secrett schreef:
    Ik stuur straks dan wel het document terug met aanpassingen, dat is makkelijker (:


    Helemaal goed!


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Alpheratz schreef:
    (...)

    Naar jou had ik alleen de proloog gestuurd, maar ik kan ook wel een bestandje sturen met deze vier hoofdstukken en de proloog

    Okido. Dan doe ik het wel hoofdstuk voor hoofdstuk. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik wil ook wel lezen, als je er nog een mening bij wil hebben ;)

    K.


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    Bhb

    Heb je nog steeds mensen nodig? Ik ben ontzettend geïnteresseerd dus als je nog mensen zoekt die willen proeflezen, meld ik mij met alle liefde aan!

    [ bericht aangepast op 24 juli 2015 - 1:28 ]


    Levensgenieter.

    Ik stuur je wel een pb. ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ro schreef:
    Heb je nog steeds mensen nodig? Ik ben ontzettend geïnteresseerd dus als je nog mensen zoekt die willen proeflezen, meld ik mij met alle liefde aan!


    Dan moet je even een pb'tje sturen


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Wat vond je het beste aan het verhaal? Bij welk punt werd je het best gegrepen door de gebeurtenissen?
    De scène waarin ze zitten te roken en de kamer blauw staat van de rook is zo mooi geschreven, vooral die ene hele lange zin blijft me bij. De proloog is ook echt wauw.
    - Vind je dat de personages goed uitgewerkt zijn? Waarom wel of niet?
    De hoofdpersonages zijn zeer goed uitgewerkt, de andere iets minder, maar dit is niet per se nodig. Vooral Hedvig zet je geweldig neer. Die lijn over haar bontjas zuigt je echt meteen mee.
    - Wat vond je het vervelendst aan het verhaal?
    Deze heb je al een paar keer, maar de perspectiefwissel verwarde me soms enorm. Het was uiteindelijk altijd wel te volgen na een paar seconden aandachtig lezen, maar het is jammer dat zoiets de flow van het verhaal moet breken.
    - Wat vond je van de schrijfstijl en taalgebruik?
    Zo mooi. Zo zo mooi. Je hebt oneindig veel talent, maar dat heb ik je al vaak genoeg verteld. Je proza is heel ritmisch en poëtisch.
    - Verdere tips en op- of aanmerkingen.
    De samenvatting is echt wauw, vooral het stuk over Fridolf. Ik ben zo nieuwsgierig naar de rest, dus als je nog iets deelt met Q, stuur maar meteen naar me door. ^^

    Succes met de rest van je creatieve proces! Ik ben ook bezig met een roman (9000 woorden momenteel) dus ik voel met je mee. x

    [ bericht aangepast op 17 aug 2015 - 20:38 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Oeps, dubbelpost. ^^

    [ bericht aangepast op 17 aug 2015 - 20:38 ]


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Aaah bedankt! Jij ook veel succes


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.