• Hoi allemaal,

    Ik heb morgen dus een Frans repetitie, en ik ken eigenlijk alles wel zo'n beetje (de woordjes en de grammatica ken ik, de zinnen ken ik half maar dat zijn er ook 400) behalve de getallen. Ik snap nog steeds niet hoe het met die getallen zit. Van een tot twintig lukt nog wel, maar daarna is het echt een drama :') Zeker na de zestig.

    Dus, wie is er goed in Frans en heeft nog handige tips & tricks voor die stomme getallen? (of de grammatica of zinnen, dat is ook goed)
    Ik wil Frans met een 7 afsluiten (ik sta nu een 6,8) dus ja, ik kan eigenlijk alle tips wel gebruiken.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Je moet gewoon effe weten hoe t werkt, daarna is het simpel.

    Vingt
    Trente
    Quarante
    Cinquante
    Soixante
    Soixante-dix
    Quatre-vingt
    Quatre-vingt-dix
    Ik weet niet of ik het goed spel, maar dit is de opbouw. Vanaf soixante doe je gewoon net alsof je weer van 1 tot 20 telt. Vanaf Quatre-vingt zelfde verhaal.

    [ bericht aangepast op 1 juli 2015 - 21:34 ]


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    Je moet gewoon effe weten hoe t werkt, daarna is het simpel.

    Vingt
    Troisante
    Quarante
    Cinquante
    Soixante
    Soixante-dix
    Quatre-vingt
    Quatre-vingt-dix
    Ik weet niet of ik het goed spel, maar dit is de opbouw. Vanaf soixante doe je gewoon net alsof je weer van 1 tot 20 telt. Vanaf Quatre-vingt zelfde verhaal.


    Ik volg het tot soixante-dix en daarna zijn het vraagtekens :')


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Lupton schreef:
    (...)

    Ik volg het tot soixante-dix en daarna zijn het vraagtekens :')
    Quatre-vingt = 4x20 = 80 :P


    Life is hard and then we die

    De tip die ik ooit gekregen heb om dingen in je hoofd te stampen, is door letterlijk te stampen/te traplopen. Ik heb het destijds vaak gebruikt om rijtjes te leren, maar ik denk dat het hierbij ook wel werkt. Je loopt de trap op en bij elke trede zeg je hardop een woord dat je moet leren. Volgens mij werkt het doordat het door de combinatie van het hardop uitspreken en er tegelijkertijd iets bij te doen, beter blijft zitten. Je zou dus kunnen proberen de trap op en te lopen terwijl je de traptreden telt in het Frans (of bijvoorbeeld alleen de tientallen/honderdtallen enz., ligt er maar net aan waar je moeite mee hebt). Zoals PUKKELxDING, het is inderdaad een soort systeem dat je even door moet krijgen.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Quatre-vingt = 4x20 = 80 :P


    Oh neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ._________. gaan ze ook nog wiskunde bij die klotetaal betrekken T_T

    Nou ja, hopelijk dat het goed komt haha.

    Maar als het dan Quatre-vingt-un is, is het dan 4x20x1 of wat?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    BlueJays schreef:
    De tip die ik ooit gekregen heb om dingen in je hoofd te stampen, is door letterlijk te stampen/te traplopen. Ik heb het destijds vaak gebruikt om rijtjes te leren, maar ik denk dat het hierbij ook wel werkt. Je loopt de trap op en bij elke trede zeg je hardop een woord dat je moet leren. Volgens mij werkt het doordat het door de combinatie van het hardop uitspreken en er tegelijkertijd iets bij te doen, beter blijft zitten. Je zou dus kunnen proberen de trap op en te lopen terwijl je de traptreden telt in het Frans (of bijvoorbeeld alleen de tientallen/honderdtallen enz., ligt er maar net aan waar je moeite mee hebt). Zoals PUKKELxDING, het is inderdaad een soort systeem dat je even door moet krijgen.


    Ah, thanks voor de tip!

    Alleen denk ik niet dat m'n moeder het een goed idee vindt als ik 100x de trap op en neer ga lopen :') Ik loop wel een rondje door m'n kamer o.i.d. Maar goede tip!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Precies zoals Annick het uitlegt! 70, 80 en 90 zul je gewoon uit je hoofd moeten leren, en daarna de basisregels met tellen toepassen. Als je het een paar keer ziet e juist doet, is het niet meer zo moeilijk. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Lupton schreef:
    (...)

    Oh neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ._________. gaan ze ook nog wiskunde bij die klotetaal betrekken T_T

    Nou ja, hopelijk dat het goed komt haha.

    Maar als het dan Quatre-vingt-un is, is het dan 4x20x1 of wat?


    Iets met 1 is altijd -et-un.
    En 30 is trente, niet wat Annick zei :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Oh grapje hahaha


    Life is hard and then we die

    Gewoon een paar keer alles tot 100 voluit opschrijven, zo heb ik het bij al mijn talen gedaan


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one