Voor school moet ik een eindwerkstuk houden (een soort profielwerkstuk, maar dan met wat meer vrijheid over het onderwerp) en ik heb besloten om dat over vrouwen in de Oudheid en vrouwen in het heden te doen, vooral omdat ik geen idee had hoe ik in vredesnaam tien pagina's over één onderwerp zou kunnen lullen, zonder dat het een boze, feministische rant was. Voor dat eindwerkstuk moest ik in ieder geval één bron gebruiken die niet het internet was, dus een boek of een mens, dus heb ik ervoor gekozen om een leraar Klassieke Talen te interviewen die blijkbaar ook een hoop over de Oudheid in het algemeen weet.
Het probleem is alleen: ik ken deze man niet. Hij is de docent van mijn nicht, dus ik heb in ieder geval garantie dat het geen vies, eng mannetje is, maar ik heb ook geen idee hoe ik dit interview aan moet pakken. Ik heb een paar onderwerpen waar ik graag dingen over wil vragen (wat de algemene rol van de vrouw binnen de maatschappij was; of er plaatsen waren waarop het beeld van de vrouw afweek van het algemene beeld; of hij nog van specifieke vrouwen weet in die tijd die ook niet voldeden aan het algemene beeld van de vrouw). Ik weet alleen niet of hij het type is dat graag doorpraat, of dat ik eindeloos door zou moeten vragen. Ook heb ik maar een uurtje, want het interview is morgenochtend om negen uur en om tien uur moet ik weer op de fiets stappen als ik op tijd op school wil zijn voor de les. Dit is de allereerste keer dat ik een interview met wie dan ook moet houden, dus ik knijp 'm een beetje.
Heeft er iemand nog tips voor een interview? Of tips voor het converseren met een vreemdeling in het algemeen? :'D (Wauw, ik ben zo'n sociale angsthaas.)
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.