Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt.
De tweede feministische golf en de hele revolutie van de jaren zestig, wordt vaak gezien als een fenomeen die de samenleving heeft veranderd, terwijl het in realiteit toch wel complexer is dan dat. De revolutie en de tweede feministische golf, waren meer het product dan een veranderende samenleving na de tweede wereldoorlog, dan een groepje mensen dat plots besloot op te staan en de samenleving veranderd heeft. Dus welke golf heeft meer impact gehad op de samenleving? Dat is moeilijk te bepalen. De tweede heeft uiteraard in praktijk veel meer verwezenlijkt, maar ik denk niet omdat de tweede golf dat gat zelf in de samenleving heeft geslagen. In die tijd stond men er gewoon veel meer open voor, aangezien de golf deels een product was van een veranderende maatschappij.
Dus ik denk niet dat je de impact van de tweede golf moet overschatten. Het is alleszins zo dat de tweede golf tot veel meer praktische resultaten heeft verwezenlijkt dan de eerste golf - maar om nu te zeggen dat ze ook een grotere impact op de samenleving van toen heeft gehad, dat is nog iets anders, aangezien de veranderende samenleving eerder een impact heeft gehad op de tweede feministische golf.
De eerste golf, heeft tot heel weinig praktische resultaten en mentaliteitswijzigingen geleid, maar dat ontstond wel in een samenleving die ook totaal niet voor open stond. Ik denk; beiden hadden hun impact op de samenleving. Maar de tweede, niet per definitie meer dan de eerste. Ik denk dat dit heel moeilijk valt op te maken.
[ bericht aangepast op 21 mei 2015 - 11:13 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.