• Even een klein vraagje hier.

    Welke feministische golf heeft er volgens jullie meer invloed gehad op de Nederlandse samenleving, de eerste of de tweede?
    En denken jullie dat er een derde feministische golf aankomt of zelfs al bezig is? En vinden jullie deze nodig? (Ik zelf vind van wel.)

    Ik ben namelijk momenteel bezig met een werkstuk over feminisme en ik vroeg me af wat jullie meningen hierover zijn.


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Ik heb geen idee welke meer invloed heeft gehad, want om eerlijk te zijn weet ik niet welke wanneer was. (krul)

    Ik weet ook niet of er een derde aankomt, maar ik hoop van wel. Nodig is het inderdaad nog steeds.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik denk toch wel de eerste, vooral omdat mensen zich bewust werden van de problemen. Helaas zijn ze nog lang niet allemaal opgelost maar mensen hebben hier nu wel weet van.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2015 - 16:48 ]


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Ik heb geen idee welke meer invloed had, maar ik hoop wel dat er een derde komt. Emma Watson zet zich heel goed daarvoor in. Ook moet het feminisme van zijn slechte naam afkomen, lijkt me.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oh, wacht. Eindelijk komt dat essay dat ik geschreven heb eens van pas. Mijn antwoord is dat de tweede het belangrijkst was in Nederland. De eerste feministische golf was vooral heel belangrijk in Engeland en speelde natuurlijk ook wel een rol in Nederland (wij als vrouwen hadden niet kunnen stemmen zonder de eerste feministische golf), maar die rol was veel minder groot. Er kwam pas echt een verandering in de maatschappij op in de tweede feministische golf. Voor de jaren zestig aan was Nederland nog een heel conservatief land, met het ideaal van de man als kostwinnaar en de vrouw als huisvrouw. Met de opkomst van de tweede feministische golf veranderde dat: de vrouw begon niet alleen meer te gaan werken, maar ook kansen op de werkvloer te eisen, ze eiste controle over haar eigen lichaam. Ik denk dat de tweede feministische golf pas echt heeft gezorgd van een andere mentaliteit in Nederland, waardoor het mogelijk werd veel verder te komen als vrouw.

    En ja, ik denk dat het nodig is om een derde feministische golf te hebben en ik denk ook dat deze nu aan de gang is. Formeel hebben we nu gelijke rechten, maar er valt nog veel te veranderen. Ik denk dat de derde golf ervoor zal zorgen dat we nog eens goed kijken naar de rol van de vrouw in deze samenleving. Maar ik zal hier maar stoppen, dit wordt al veel te lang. Succes met je werkstuk!


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik weet niet echt veel over de geschiedenis van het feminisme, zeker niet die van Nederland. Ik heb er maar een beetje over gelezen, maar niet genoeg om te weten welke van de 2 het meeste invloed had.

    Een derde zal er nog wel komen, maar wanneer is de vraag. Er zijn nog altijd ongelijkheden tussen man en vrouw die zeker weg moeten. Ik snap niet waarom vrouwen nog altijd een lagere loon krijgen dan mannen. Dat is wel het meest logische dat zou moeten veranderen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Aangezien school zegt dat ze ''er alles aan doen'' om een stageplek te regelen en ik dit niet geloofde, ben ik begonnen met zelf te zoeken. Na heel mijn woonplaats plus de omringende dorpjes er omheen gebeld te hebben, kwam ik nog steeds uit op niks.




    _______________
    http://solitairechamp.biz/

    [ bericht aangepast op 4 dec 2015 - 11:49 ]

    Ik ga met Marleen mee en zou zeggen dat de tweede feministische golf belangrijker was in Nederland (en bad ass: BH verbrandingen hoog)


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik denk de eerste, omdat dit de eerste grote stap is naar gelijkheid tussen man en vrouw en ik denk zeker dat de derde golf nu bezig is met alle feministen die voor hun rechten opkomen.


    Firm believer of all that is magic

    Yaritza schreef:
    Ik denk toch wel de eerste, vooral omdat mensen zich bewust werden van de problemen. Helaas zijn ze nog lang niet allemaal opgelost maar mensen hebben hier nu wel weet van.


    † Love? I want to sleep.

    Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt.
    De tweede feministische golf en de hele revolutie van de jaren zestig, wordt vaak gezien als een fenomeen die de samenleving heeft veranderd, terwijl het in realiteit toch wel complexer is dan dat. De revolutie en de tweede feministische golf, waren meer het product dan een veranderende samenleving na de tweede wereldoorlog, dan een groepje mensen dat plots besloot op te staan en de samenleving veranderd heeft. Dus welke golf heeft meer impact gehad op de samenleving? Dat is moeilijk te bepalen. De tweede heeft uiteraard in praktijk veel meer verwezenlijkt, maar ik denk niet omdat de tweede golf dat gat zelf in de samenleving heeft geslagen. In die tijd stond men er gewoon veel meer open voor, aangezien de golf deels een product was van een veranderende maatschappij.
    Dus ik denk niet dat je de impact van de tweede golf moet overschatten. Het is alleszins zo dat de tweede golf tot veel meer praktische resultaten heeft verwezenlijkt dan de eerste golf - maar om nu te zeggen dat ze ook een grotere impact op de samenleving van toen heeft gehad, dat is nog iets anders, aangezien de veranderende samenleving eerder een impact heeft gehad op de tweede feministische golf.
    De eerste golf, heeft tot heel weinig praktische resultaten en mentaliteitswijzigingen geleid, maar dat ontstond wel in een samenleving die ook totaal niet voor open stond. Ik denk; beiden hadden hun impact op de samenleving. Maar de tweede, niet per definitie meer dan de eerste. Ik denk dat dit heel moeilijk valt op te maken.

    [ bericht aangepast op 21 mei 2015 - 11:13 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Yaritza schreef:
    Ik denk toch wel de eerste, vooral omdat mensen zich bewust werden van de problemen. Helaas zijn ze nog lang niet allemaal opgelost maar mensen hebben hier nu wel weet van.


    Quiet the mind, and the soul will speak.