Als er personen op mijn reactie reageren, prefereer ik wel iemand die daadwerkelijk heeft gelezen wat ik geplaatst heb. Heb ik gezegd dat jij het speciaal vindt om tweeling te zijn? Zie je dat ergens in mijn reactie staan? Bovendien heb ik dus wel jouw bericht gelezen, wat al blijkt anders had ik er niet op gereageerd. Ja, ik weet dat je een tweeling bent, lieve meid.
Het commentaar op jouw topic is niet eens slecht bedoelt, simpelweg een ongelukkig verwoord bericht van hoe ik erover denk. Het is nu eenmaal zo, naar mijn idee, dat mensen in het algemeen graag willen geloven dat tweelingen één of andere magische bond hebben. Elkaars pijn voelen, gedachten lezen, alles samen doen, etcetera . . . Allemaal cliché's waar ze graag in willen geloven. Natuurlijk kunnen ze wel een diepe verbintenis hebben, dat sluit ik niet buiten, maar er wordt zo'n ongelooflijke heisa over gemaakt. Het zijn geen aliëns, people, het zijn ook maar gewone mensen, die toevallig op elkaar lijken. Om de één of andere reden vinden ze dit uiterst fascinerend. Niet alleen durven ze zulke dingen te vragen, soms willen ze deze theorie ook testen— alsof het vragen niet brutaal genoeg was. Wanneer een tweeling geen van deze stereotypen heeft, kan het zijn dat dit als kwetsend wordt ervaren.
Er zijn meerdere malen uitspraken naar mijn hoofd gegooid geweest dat ze "ook een tweeling willen zijn", of —mijn persoonlijke favoriet— "Hoe is het om een tweeling te zijn?" En eerlijk gezegd, dat begint me wel lichtelijk te ergeren. Misschien wilt degene dat wel werkelijk. Alleen, iemand die dat niet is, weet niet hoe het voelt, en mocht dat wel zo zijn, zou je die verklaring niet snel maken. Mensen zijn gefascineerd door het idee van een tweeling, maar de realiteit van het tweeling — zijn is vaak ingewikkelder dan je zou denken. Daarbij slaat deze vraag nergens op: Tweelingen kennen niets anders dan om dat te zijn, er valt niets te vergelijken. Het is alsof je aan iemand vraagt, "Hoe voelt het om geen tweeling te zijn?" Ze zijn individuen, behandel ze ook zo. Ze hebben hun eigen identiteit, hun eigen normen en waarden. Het is enorm beledigend als personen zulke vragen ofwel opmerkingen maken enkel en alleen omdat ze een tweeling zijn: Het vermindert hun individualiteit.
Ze gaan ieder hun eigen weg, hebben hun eigen vrienden, kleding— en muziekstijl. Ze hebben een naam, en dat is niet "de tweeling". Hiermee is dus mijn vorige reactie geheel uitgelegd, dus ik verwacht niet meer zo'n respons, alsof ik er geen weet van heb.
So, my rant is done.
En voor het geval je het nog niet doorhad: ik ben dus eveneens een tweeling. Ik weet precies waar ik het over heb.