Killua schreef:
(...)
Ik had nog nooit van tehatex gehoord tot het moment dat ik op het examenrooster keek :'D
Ik had ook nog nooit van tehatex gehoord tot het moment dat ik op het examenrooster keek
. Op mijn school wordt het namelijk gewoon tekenen genoemd. Het vak bestaat uit een praktisch deel, tekenen/schilderen, en een theoretisch deel, kunstgeschiedenis, en voor beide heb ik zowel school- als centraal examens. Het afgelopen CE tehatex telde dan ook maar voor 25% mee.
Het wordt tehatex genoemd omdat de vakken handvaardigheid en textiel ook een praktisch en theoretisch deel hebben, waarvan het theoretische gedeelte over dezelfde stof gaat als van tekenen. Dus hebben ze het maar allemaal bij elkaar gegooid. Ze hadden het beter gewoon kunstgeschiedenis kunnen noemen.
BlueJays schreef:
(...)
Wat krijg je bij tehatex dan? Bij Kunst Algemeen krijg je op het examen zeg maar drie verschillende thema's (in dit geval de Notre Dame, Blauwbaard en Disney op vwo) waar vervolgens vragen over gesteld worden die passen bij de tijdsperiodes/stromingen uit de kunstgeschiedenis waarover je moest leren. Je krijgt dan afbeeldingen, teksten en film- en muziekfragmenten waarbij je die vragen moet beantwoorden.
Ik heb eigenlijk geen idee wat tehatex precies inhoudt en hoe ze de vragen daarbij stellen op het examen en wat het verschil dus is. Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig (:
Tehatex is, zoals ik hierboven al schreef, eigenlijk gewoon kunstgeschiedenis. Van gotiek tot dada, elke kunststroming die je kan bedenken hebben we behandeld. Het thema van het centraal theorie examen was engagement, dus kunstwerken die politiek of sociaal geëngageerd zijn. De kunstwerken die voorkwamen op het examen kende ik bijna geen van alle, dus het was veel meer een kwestie van toepassen dan van leren.
i put the fun in funeral