• Aangezien ik geen zin heb het hele internet af te gaan zoeken en ik weet dat meerdere personen hier Rusjes hebben kom ik jullie eens om advies vragen. Ik hoop dat ik het allemaal een beetje goed uit kan leggen, want het is ook een vreemd verhaal.

    Ergens tussen zo'n driekwart jaar of half jaar terug heb ik twee hamsters gekocht, twee zusjes. De dierenwinkel zei dat het kon, dus ik geloofde dat - voordat mensen hier al commentaar op geven, ik weet inmiddels dat dat niet zo is. Het is een hele tijd goed gegaan tot zo'n twee / drie maanden terug. De kleinste bleef de andere aanvallen. Uiteindelijk via via heb ik gehoord dat dat dus niet ging - twee vrouwen in één huis is geen succes blijkbaar. Nou, dit is even zo doorgegaan, maar uiteindelijk is het zo erg uit de hand gelopen dat de grootste van de twee tot bloedens toe achtergelaten werd. Nou ja, achtergelaten, ik heb de kleine letterlijk van haar af moeten tikken - niet te hard, maak je geen zorgen - en heb daarbij zelf ook wat kleine verwondingen opgelopen.
          Nou, ik besefte me bij deze dat ze dus uit elkaar moesten. Ze hadden een grote kooi, dus had ik het zo geregeld dat de één de bovenverdieping kreeg, en de andere de onderste, dat totdat ik een nieuwe kooi kon kopen. Nu zitten ze al bijna twee / drie maanden alleen, en alles lijkt goed te gaan. De grote is goed genezen en echt een schatje geworden, terwijl ze eerst enorm schuw was. De andere daarentegen, die is hoe dan ook altijd vriendelijk geweest tegen handen / mensen / aanrakingen, maar de afgelopen dagen is dat echt extreem veranderd. Wanneer je een hand in de kooi steekt - op wat voor manier dan ook, van boven, vanaf de zijkant, zo laag mogelijk - ze begint te krijsen / piepen.
          Ik heb haar echter uiteindelijk wel aangeraakt en met enige moeite opgepakt, waarbij ik haar wangzakken gecontroleerd heb en verder gekeken heb naar opvallende plekken of iets dergelijks, maar er lijkt verder niets met haar aan de hand te zijn. Het lijkt gewoon getriggerd te worden wanneer er ook maar iets dichtbij haar lijkt te komen. Mijn vriend wilde vanmorgen haar kooi schoonmaken en pakt haar normaal met een rolletje op en legt deze dan in de bank. Dat was een soort van hun ritueel geworden, maar toen hij echter dichterbij kwam met de toiletrol leek het zoveel malen erger te zijn en probeerde ze als een benauwde pad uit haar kooi te springen.
          Gisteren had ik haar eruit gekregen zonder al te veel zorgen en heb ik haar in haar bal gezet, en ze was helemaal gelukkig. Toen ik haar eruit wilde halen begon ze ook te krijsen, en draaide ze haar buikje naar me toe. Sinds gisteren is dat het enige dat ze nog doet. Normaal kwam ze altijd naar mijn hand toe, normaal nam ze altijd eten van me aan, maar ze eet er nu enkel van wanneer ik het op de grond leg, en mijn hand er ver vandaan is. Ook lijkt ze te willen buiten zodra ik haar dan aan wil raken, wat ook geen leuk vooruitzicht is. Wat is er met mijn hamster gebeurd?

    Om eerlijk te zijn heb ik nu al genoeg zorgen aan mijn hoofd, en hoop ik dat iemand gewoon met de mededeling komt dat mijn hamster last heeft van PMS of gewoon even een dipje heeft in plaats van opmerkingen dat ik een vreselijk persoon ben of weet ik veel wat. Ik wil het beste voor mijn huisdieren, en heb daarom echt geen idee wat ik moet. ik voel me vreselijk machteloos hier. Ik ben wel van plan naar de dierenarts te gaan als dit aanhoudt, maar misschien dat iemand me hierbij kan helpen.
          Bovendien hoop ik dat er iemand begrijpt wat ik met 'gekrijs' bedoel, want ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven.


    I'm your little ray of pitch black.

    Allereerst: pikkie, je bent absoluut geen vreselijk persoon. Hier kan jij absoluut niets aan doen, je hebt hen alleen geholpen. Ik denk dat het gewoon een schrikreactie is? Als ze nu ineens alleen is, is dat best een verandering voor haar denk ik. Ik heb een paar jaren geleden hamsters gehad, maar ik zou het eigenlijk ook niet helemaal weten. Ik had er altijd maar één tegelijk, dus ik weet niet hoe die beestjes met elkaar om horen te gaan of zo. Wel weet ik dat vrouwelijke hamsters best snel aan de schuwe/agressieve kant kunnen zijn, dus misschien is dat er nu uitgekomen?
    Ugh, I dunno. Ik heb nooit ergens goed advies over. Maar probeer je je hier niet te rot over te voelen. Je hebt je andere hamster overduidelijk geholpen als ze nu zo lief en op haar gemak is! Dieren zijn nou eenmaal vreemd af en toe, dat is lastig, maar geef jezelf niet de schuld. <3


    Caution first, always.

    Ik denk dat ze ergens van geschrokken is, misschien van je andere hamster. Ze zitten niet meer bij elkaar, maar wel vlak bij elkaar. Of van iets anders, daar komen we waarschijnlijk niet achter.
    Maar mijn advies is om je hamster een paar dagen tot een week helemaal met rust te laten. Zodat ze kan 'herstellen' en kan merken dat er niets engs (meer) gebeurd. En dan zo nu en dan iets lekkers voor haar neer leggen, wanneer ze niet kijkt. En dan als ze je wel ziet.. maar niet aanraken dus.
    Eigenlijk weer het proces herhalen wat je moet doen als je een hamster tam wil maken / aan je wil laten wennen. De hamster moet het gevoel krijgen dat het veilig is.
    Uiteindelijk kun je kijken of ze naar jou (als je iets te eten in je hand hebt) toe wilt komen, in plaats van dat je naar háár toe komt met je (enge?) hand.
    Zodat je weer het vertrouwen terug wint (:

    Ik heb 5 rusjes gehad over de jaren heen. Dit is wat ik zou doen.

    Mijn hamster heeft ook van deze perioden, maar meestal komt het wel weer goed. Maak vooral je hamster niet wakker in zijn slaap en gewoon een beetje met rust laten.


    ©1998

    Ik dank dat ze zo geschrokken is toen je haar er af haalde, waardoor zij misschien een trauma heeft opgelopen voorohanden? En een hamsterbal is trouwens ook niet bepaald diervriendeljjk, een ren is een betere optie. Verder kan het misschien gestoord gedrag zijn van wegen een kleine kooi? Wat noem je groot? Heeft ze een loopwieltje? Dit gedrag kan dus aan allerlei factoren liggen.

    Blurryface schreef:
    Allereerst: pikkie, je bent absoluut geen vreselijk persoon. Hier kan jij absoluut niets aan doen, je hebt hen alleen geholpen. Ik denk dat het gewoon een schrikreactie is? Als ze nu ineens alleen is, is dat best een verandering voor haar denk ik. Ik heb een paar jaren geleden hamsters gehad, maar ik zou het eigenlijk ook niet helemaal weten. Ik had er altijd maar één tegelijk, dus ik weet niet hoe die beestjes met elkaar om horen te gaan of zo. Wel weet ik dat vrouwelijke hamsters best snel aan de schuwe/agressieve kant kunnen zijn, dus misschien is dat er nu uitgekomen?
    Ugh, I dunno. Ik heb nooit ergens goed advies over. Maar probeer je je hier niet te rot over te voelen. Je hebt je andere hamster overduidelijk geholpen als ze nu zo lief en op haar gemak is! Dieren zijn nou eenmaal vreemd af en toe, dat is lastig, maar geef jezelf niet de schuld. <3


    Thank you, sweety. <3 Nou, het is wel goed advies hoor, alles beter dan hoe ik erbij zat - letterlijk met mijn handen in het haar.

    Krull schreef:
    Ik denk dat ze ergens van geschrokken is, misschien van je andere hamster. Ze zitten niet meer bij elkaar, maar wel vlak bij elkaar. Of van iets anders, daar komen we waarschijnlijk niet achter.
    Maar mijn advies is om je hamster een paar dagen tot een week helemaal met rust te laten. Zodat ze kan 'herstellen' en kan merken dat er niets engs (meer) gebeurd. En dan zo nu en dan iets lekkers voor haar neer leggen, wanneer ze niet kijkt. En dan als ze je wel ziet.. maar niet aanraken dus.
    Eigenlijk weer het proces herhalen wat je moet doen als je een hamster tam wil maken / aan je wil laten wennen. De hamster moet het gevoel krijgen dat het veilig is.
    Uiteindelijk kun je kijken of ze naar jou (als je iets te eten in je hand hebt) toe wilt komen, in plaats van dat je naar háár toe komt met je (enge?) hand.
    Zodat je weer het vertrouwen terug wint (:

    Ik heb 5 rusjes gehad over de jaren heen. Dit is wat ik zou doen.


    Nee, ze hebben inmiddels hun eigen kooi. De "lieve" hamster heeft de nieuwe kooi, terwijl de ik de "stoute" hamster in de oude kooi heb gehouden, zodat zij niet te gestrest zou raken. De andere is niet zo'n zeur eigenlijk, die kan ik overal neerzetten en die is gelukkig. Maar ik zal dat nu wel doen dan, als dat een mogelijkheid is dan neem ik die graag aan. Want dit is voor zowel de hamster als mij geen optie. Bedankt dus!

    BlackAlpha schreef:
    Mijn hamster heeft ook van deze perioden, maar meestal komt het wel weer goed. Maak vooral je hamster niet wakker in zijn slaap en gewoon een beetje met rust laten.


    Nou ja, als ze zelf door haar kooi aan het wandelen is en tegen de tralies aanstaat - zoals ze altijd deed wanneer ze aandacht wilde - dan lijkt het me niet dat het daadwerkelijk lastigvallen is. Sowieso ga ik dat met rust laten wel proberen, in de hoop dat dat er verandering in weet te brengen.

    KIER_ schreef:
    Ik dank dat ze zo geschrokken is toen je haar er af haalde, waardoor zij misschien een trauma heeft opgelopen voorohanden? En een hamsterbal is trouwens ook niet bepaald diervriendeljjk, een ren is een betere optie. Verder kan het misschien gestoord gedrag zijn van wegen een kleine kooi? Wat noem je groot? Heeft ze een loopwieltje? Dit gedrag kan dus aan allerlei factoren liggen.


    Ze heeft zo'n twee / drie maanden normaal gedaan apart van haar zusje, en het is nu zo'n paar dagen aan de hand, dat is wel een erg late reactie dan? Het is dan misschien wel niet dieronvriendelijk, maar als zij het leuk vind, wie ben ik om dat weg te nemen? Mijn andere hamster heeft daar wel problemen mee, dus die gaat er ook niet in. Ik hou wel rekening met mijn huisdieren hoor. En zoals hierboven al staat zit ze niet in een kleine kooi, maar een grote kooi. Veel te groot voor één enkele hamster, geloof me daarmee maar. En ja, ze heeft een loopwieltje, en ja, die gebruikt ze soms - al gaat ze dus liever in de bal. Nou ja, ging. Ze heeft verder niets anders, het enige dat ze kan missen is haar zusje - wat niet zo is, want als ik ze dicht bij elkaar heb blijft ze aanvallen - door tralies heen om beiden te beschermen. Dus die zal ze wel niet missen. ><'


    I'm your little ray of pitch black.

    1) Het ligt zeker niet aan jou,jij wil gewoon het beste voor je hamster.
    2) Misschien komt het door het vechten met de andere hamster dat ze zo agressief is.
    3) Het kan ook zijn dat ze persé een eigen kooi wil.
    Heel veel succes!!!


    Niemand kan de DonderClan overwinnen!

    Je ene hamster ruikt de andere wel, maar kan haar niet zien. Daar zou het aan kunnen liggen. Het kan ook zijn dat je hamster een soort van 'trauma' heeft opgelopen, zonder dat je het weet. Dat er iets heel engs is gebeurd wanneer je haar eens hebt opgepakt of God weet wat. Persoonlijk zou ik haar juist niet met rust laten, maar zo veel mogelijk pakken en haar een beloning geven zodra ze rustig is geworden in je handen.
    Dus je pakt haar op en geeft haar bvb een zonnebloempitje.


    Mhm?