• Ik had ineens een ingeving voor een nieuw verhaal, maar mijn probleem is dat ik niet helemaal weet hoe ik het ga uitwerken.
    Daarom dacht ik even hulp te vragen aan alle ervaren schrijvers hier op quizlet.
    Dus het verhaal dat ik in gedachten had: wanneer letters woorden vormen zou gaan over een meisje die brieven schrijft. Maar ze schrijft niet zo maar brieven, ze schrijft namelijk brieven naar mensen waarover ze die dag iets gelezen heeft of zo.
    Dus wanneer ze bijvoorbeeld in het nieuwsbericht ziet staan dat Obama een nieuw wetsvoorstel heeft goedgekeurd, zal ze een brief naar Obama schrijven.
    Dit kunnen dus brieven zijn naar bekende mensen, onbekende mensen of soms zelfs mensen of dingen die niet bestaan.
    Zo zal je je dus een beeld kunnen vormen van het leven van het meisje aan de hand van haar brieven.
    Ik vraag me dus af hoe ik dit het best kan uitwerken.
    Kan ik best mijn verhaal enkel laten bestaan uit die brieven?
    Hoe zorg ik ervoor dat het verhaal niet gaat vervelen?
    Andere tips zijn steeds welkom.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Wat een origineel idee. ^^
    Ik zou het verhaal inderdaad alleen via de brieven schrijven. Dat is soms wat gepuzzel, omdat je een logische manier moet vinden om bepaalde dingen die je aan je lezers wilt laten weten in brieven te verwerken, maar het past wel erg goed bij dit idee. Het is absoluut mogelijk; er zijn voldoende boeken die alleen via brieven worden verteld. En tja, je zult een soort verhaallijn moeten hebben, of zorgen dat je lezers bepaalde vragen hebben die zorgen dat ze verder willen lezen. Hoe zorg je dat een gewoon verhaal niet gaat vervelen? Door iets te laten gebeuren, meestal. Dat zal hierbij niet anders zijn.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Wat een origineel idee. ^^
    Ik zou het verhaal inderdaad alleen via de brieven schrijven. Dat is soms wat gepuzzel, omdat je een logische manier moet vinden om bepaalde dingen die je aan je lezers wilt laten weten in brieven te verwerken, maar het past wel erg goed bij dit idee. Het is absoluut mogelijk; er zijn voldoende boeken die alleen via brieven worden verteld. En tja, je zult een soort verhaallijn moeten hebben, of zorgen dat je lezers bepaalde vragen hebben die zorgen dat ze verder willen lezen. Hoe zorg je dat een gewoon verhaal niet gaat vervelen? Door iets te laten gebeuren, meestal. Dat zal hierbij niet anders zijn.


    Bedankt (:
    Ja ik ga inderdaad proberen om op voorhand wel een verhaallijn op te stellen die ik dan ga proberen te verwerken in de brieven.
    Waarschijnlijk zullen er ook een aantal actuele dingen in voorkomen aangezien ik dat zelf wel leuk vond en bovendien blijft mijn inspiratie dan ook verder lopen aangezien er altijd wel iets gebeurt.
    Alvast enorm hard bedankt voor je tips.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Dat bestond vroeger ook^^
    Briefromans. Daarin verloopt het verhaal meestal via conversaties, of heb je de brieven van één schrijver, waardoor je de hele ontwikkeling van het verhaal als het ware kunt zien. Die schrijft hij dan neer in brieven naar een vriend. Ik denk dat het een leuk idee is om te doen, maar zorg dat je zeker een los verhaal hebt, en de brieven als het ware als middel gebruikt om het over te dragen, maar hou je verhaal erin strak aan, zodat de lezer niet verdwaalt in de details van de brieven zelf. Zorg dat je een goed verhaal bedenkt, en vertel het dan via brieven, of briefwisselingen.

    En inderdaad, zoals Square al heeft aangegeven. Vragen, zonder vragen leest de lezer niet verder. Dat hoeft niet per se een mysterie te zijn. Bij goede verhalen, heb je meestal, in welke aard dan ook, een conflict. Tussen personages, een intern conflict, met externe omstandigheden... Dus zorg dat er een bepaald conflict is, of een mysterie, of een opdracht die tot een goed einde moet worden gebracht. Dat zijn zowat de basis dingen. Zolang de vraag maar opgewekt wordt:
    "wat gaat er gebeuren'' of: ''wat is er gebeurd.'' Zonder minstens één van die twee, haken mensen af. Omdat het: 'nergens over gaat'. Mensen lezen verder, zoals square zegt, omdat ze ergens op een oplossing willen zien. En dat is dan meestal, of op een mysterie, op een opdracht, op een conflict.

    [ bericht aangepast op 25 april 2015 - 19:20 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Dat bestond vroeger ook^^
    Briefromans. Daarin verloopt het verhaal meestal via conversaties, of heb je de brieven van één schrijver, waardoor je de hele ontwikkeling van het verhaal als het ware kunt zien. Die schrijft hij dan neer in brieven naar een vriend. Ik denk dat het een leuk idee is om te doen, maar zorg dat je zeker een los verhaal hebt, en de brieven als het ware als middel gebruikt om het over te dragen, maar hou je verhaal erin strak aan, zodat de lezer niet verdwaalt in de details van de brieven zelf. Zorg dat je een goed verhaal bedenkt, en vertel het dan via brieven, of briefwisselingen.


    Ja ik ben zeker van plan om een echte verhaallijn te bedenken die ik dan in de brieven verwerk aangezien ik anders zelf ook vrij snel zonder inspiratie zal zitten en het ook voor de lezers niet meer duidelijk zal zijn waarover het nu precies gaat.
    Ik was niet echt van plan om mensen te laten antwoorden op haar brieven, behalve misschien helemaal op het einde van het verhaal, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Ik dacht er ook aan om misschien een aantal keren naar een vriendin van haar een brief te schrijven of naar anonieme mensen waardoor ik de spanning er kan inhouden.
    Zo zou ik bijvoorbeeld een aantal keren naar iemand anoniem kunnen schrijven, zodat je je afvraagt wie het is en dat je daar dan uiteindelijk wel achterkomt.
    Bovendien was ik ook niet van plan haar alle brieven te laten versturen.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    GusWaters schreef:
    (...)

    Ja ik ben zeker van plan om een echte verhaallijn te bedenken die ik dan in de brieven verwerk aangezien ik anders zelf ook vrij snel zonder inspiratie zal zitten en het ook voor de lezers niet meer duidelijk zal zijn waarover het nu precies gaat.
    Ik was niet echt van plan om mensen te laten antwoorden op haar brieven, behalve misschien helemaal op het einde van het verhaal, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Ik dacht er ook aan om misschien een aantal keren naar een vriendin van haar een brief te schrijven of naar anonieme mensen waardoor ik de spanning er kan inhouden.
    Zo zou ik bijvoorbeeld een aantal keren naar iemand anoniem kunnen schrijven, zodat je je afvraagt wie het is en dat je daar dan uiteindelijk wel achterkomt.
    Bovendien was ik ook niet van plan haar alle brieven te laten versturen.


    Ik had mijn post nog geëdit. (:
    Als tip voor hoe je ervoor zorgt dat het ergens overgaat, en hoe je mensen moet doen verder lezen, de spanning er dus ook kan inhouden. Als je een goed conflict/probleem, mysterie of opdracht hebt uitgedacht, dan pas moet je overgaan naar de rol van architect. Dus dan kun de informatie doseren, via de trucjes die je aangeeft. (:
    Dus van voordien heel goed weten wat je gaat vertellen, en dan met de inhoud de structuur bepalen. Waar je in dit geval, inderdaad goed gaat moeten nadenken volgens mij. (:
    In principe hoeven ze bijvoorbeeld niet te antwoorden, het is een keuze, ze kan ook naar iedereen dingen sturen. Wat nog een truc is, wat ik zou dien, is de informatie telkens doseren. Informatie achterwege houden, en dan telkens brokjes informatie, of een nieuw puzzelstuk neerleggen. (:
    Als je met anoniem werkt, dan zou ik ervoor zorgen, dat die anonieme mensen ook een functie hebben in het verhaal Dat geleidelijk uitkomt dat ze een oude liefde van Obama of zo is, die geld van hem wilt afdwingen voor iets wat hij gedaan heeft, en doorheen de brieven komen de verwikkelingen beetje bij beetje bloot te liggen. En dat je niet onmiddelijk weet dat het om Obama gaat. Haha, ik zuig maar uit mijn duim, maar zo zou ik het inderdaad ook doen. :'D

    [ bericht aangepast op 25 april 2015 - 19:31 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oooh dat is echt een heel interessant idee en ook origineel. Nog nooit van gehoord eigenlijk, ik denk dat ik wel ff een kijkje ga nemen als je begint met schrijven ;)

    Smileypup schreef:
    Oooh dat is echt een heel interessant idee en ook origineel. Nog nooit van gehoord eigenlijk, ik denk dat ik wel ff een kijkje ga nemen als je begint met schrijven ;)


    Bedankt (:
    @histoire ja zoiets ben ik ook van plan, maar bedankt voor de tips. Ik ga lang nadenken over dit verhaal voor ik er aan begin


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    De meeste dingen zijn hierboven al gezegd, maar ik zou de hoofdpersoon sowieso een bepaalde verandering laten ondergaan. Dat kan dan wellicht door die brieven komen of een externe factor :Y) Of dat je haar eerst een persoon laat lijken die ze helemaal niet blijkt te zijn aan het eind, of dat ze daar achterkomt, I don't know, dat soort dingen vind ik altijd wel interessant.

    [ bericht aangepast op 26 april 2015 - 0:15 ]


    JDN.

    Joszie schreef:
    De meeste dingen zijn hierboven al gezegd, maar ik zou de hoofdpersoon sowieso een bepaalde verandering laten ondergaan. Dat kan dan wellicht door die brieven komen of een externe factor :Y) Of dat je haar eerst een persoon laat lijken die ze helemaal niet blijkt te zijn aan het eind, of dat ze daar achterkomt, I don't know, dat soort dingen vind ik altijd wel interessant.

    Ja dat van die verandering is eigenlijk wel een goed idee, bedankt ;)


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Square schreef:
    Wat een origineel idee. ^^
    Ik zou het verhaal inderdaad alleen via de brieven schrijven. Dat is soms wat gepuzzel, omdat je een logische manier moet vinden om bepaalde dingen die je aan je lezers wilt laten weten in brieven te verwerken, maar het past wel erg goed bij dit idee. Het is absoluut mogelijk; er zijn voldoende boeken die alleen via brieven worden verteld. En tja, je zult een soort verhaallijn moeten hebben, of zorgen dat je lezers bepaalde vragen hebben die zorgen dat ze verder willen lezen. Hoe zorg je dat een gewoon verhaal niet gaat vervelen? Door iets te laten gebeuren, meestal. Dat zal hierbij niet anders zijn.


    dit.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    @smileypup heb je graag dat ik je even waarschuw wanneer het verhaal online staat of niet?


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    @Guwaters, mij mag je waarschuwen, ik zou graag eens een kijkje nemen. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    GusWaters schreef:
    (...)
    Ja dat van die verandering is eigenlijk wel een goed idee, bedankt ;)


    Geen dank! (:


    JDN.

    Hee wat toevallig, ik ben een paar maanden geleden ook met een verhaal hier op Q begonnen over een meisje dat brieven schrijft naar allerlei mensen. Ik ben er nu mee gepauzeerd, maar het verhaal bestaat ook echt alleen maar uit brieven. Dus ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om zo een heel verhaal te schrijven.

    [ bericht aangepast op 26 april 2015 - 21:39 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Histoire schreef:
    @Guwaters, mij mag je waarschuwen, ik zou graag eens een kijkje nemen. (:

    Zal ik doen.
    Sorry van het late antwoord.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind