Ik zou het geen vak maken. Maar ik zou het wel actief vast opnemen in lichamelijke opvoeding. Bij ons stond "redden" in het onderdeel van de zwemlessen wel altijd op het programma. Net zoals overlevingslessen voor als je ooit schipbreukeling wordt van een cruise en in het water moet wachten op hulp van een andere boot. Dat was nu bij mij op school. Maar verdedigingslessen heb ik nooit gehad en ik zou het persoonlijk wel heel nuttig vinden als dat in het leerplan vàst zou worden opgenomen (als onderdeel van lichamelijke opvoeding dan). Wij hebben zes jaar aan een stuk altijd dezelfde sporten gehad: turnen, basketbal, zwemmen, volleybal, dansen, lopen en voetbal. Dat komt op den duur zodanig aan je oren uit en ik heb dan wel bewogen, maar ik heb niet echt "iets geleerd" of over overgehouden daaraan. Dus dan kunnen ze evengoed zelfverdediging aanleren. Veel nuttiger. Dat kan levens redden als dat op elke middelbare school wordt aangeleerd. Terwijl koprol zes jaar lang blijven uitvoeren.... Dus oneens dat het een vak moet worden, eens dat het in het vast in het leerplan van lichamelijke opvoeding moet worden opgenomen.
[ bericht aangepast op 15 maart 2015 - 11:05 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.