• Nou om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ik ben voor volgende week vrijdag (ik heb PTA week (schoolexamens)) wiskunde aan het leren en nou bekijk ik altijd filmpjes van wiskundeacademie.nl en dat helpt mij altijd erg goed.
    Alleen nu zit ik bij dit onderdeel: http://wiskundeacademie.nl/lesmethode/getal-en-ruimte/havo-a/9-rekenen-met-kansen/9-3-de-productregel filmpje nummer 3 te kijken en rond 1:15 komt de vraag "Wat is de kans op geen groen?". Nou zoals hij in de uitleg zegt is dat 4/5 en dus moet je (4/5)^7 doen en dat is volgens het filmpje 0,168. Mijn rekenmachine geeft echter 0,210 aan als uitkomst van (4/5)^7.
    Eerst dacht ik "Het zal wel, ik kijk gewoon verder," maar daarna bij vraag 3 stuitte ik op precies hetzelfde, het filmpje geeft een andere uitkomst dan mijn rekenmachine. Nu heb ik volgende week dus alleen maar toetsen en geen les, maar ik zou dus graag willen weten of iemand hier me kan vertellen of het filmpje het bij het rechte eind heeft en mijn grafische rekenmachine gewoon messed up is of dat ik het goed heb en het filmpje dus niet klopt?


    You were born original, don't die as a copy.

    Hmm, mijn GR geeft ook 0,210 aan, dus misschien ligt het wel aan het filmpje? Al lijkt me dat niet erg waarschijnlijk tbh :')
    Ik heb zelf wiskunde B dus ik heb totaal geen verstand van kansberekeningen, maar kan het niet zo zijn dat je je instellingen moet aanpassen voor bepaalde berekeningen? Ik moet bijvoorbeeld altijd mijn rekenmachine van graden naar radialen zetten als ik met de sinusfunctie wil werken, en hem weer terug naar graden zetten als ik hoeken wil berekenen oid.

    [ bericht aangepast op 14 maart 2015 - 16:48 ]


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Kreynta schreef:
    Hmm, mijn GR geeft ook 0,210 aan, dus misschien ligt het wel aan het filmpje? Al lijkt me dat niet erg waarschijnlijk tbh :')
    Ik heb zelf wiskunde B dus ik heb totaal geen verstand van kansberekeningen, maar kan het niet zo zijn dat je je instellingen moet aanpassen voor bepaalde berekeningen? Ik moet bijvoorbeeld altijd mijn rekenmachine van graden naar radialen zetten als ik met de sinusfunctie wil werken, en hem weer terug naar graden zetten als ik hoeken wil berekenen oid.


    Meh, dan moet ik wellicht opzoek naar een wiskunde leraar maandag ofzo, maar de kans is klein dat die op school aanwezig zijn tijdens de toetsweek. Tenzij ze toezicht moeten houden, maar ja dan hebben ze ook niet echt de tijd om iets uit te leggen ofzo omdat....nou ja....ze toezicht moeten houden.(':
    Nou ik heb mijn rekenmachine nog nooit anders moeten instellen voor wiskunde A dus dat lijkt me onwaarschijnlijk eigenlijk?D=


    You were born original, don't die as a copy.

    Als het inderdaad niet aan je instellingen lijkt te liggen, kan je misschien opzoeken wat andere sites en/of rekenmachines als uitkomst hebben van die (en anders zo'n soort) som.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Dit kan eraan liggen hoe nauwkeurig je rekenmachine afrond tussendoor of hoe je het intikt, maar als je precies hetzelfde intikt als in het filmpje, zal het aan de afronding liggen tussendoor.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Dit kan eraan liggen hoe nauwkeurig je rekenmachine afrond tussendoor of hoe je het intikt, maar als je precies hetzelfde intikt als in het filmpje, zal het aan de afronding liggen tussendoor.


    Huh?(': Hoe kan (4/5)^7 afgerond worden tussendoor?x) En ik vind 0.168 en 0.210 best wel een groot 'afrondings' verschil (waar ik normaal geen last van heb).


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    Huh?(': Hoe kan (4/5)^7 afgerond worden tussendoor?x) En ik vind 0.168 en 0.210 best wel een groot 'afrondings' verschil (waar ik normaal geen last van heb).


    4/5 -> afronden -> ^7


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    4/5 -> afronden -> ^7


    Daar zie ik de logica niet echt van in. Als je 4/5 afrondt wordt het 1^7=1, wat niet in de buurt ligt van 0,21.

    Ik kan het filmpje niet zien, sorry.
    Edit: ik heb het gezien en snap inderdaad niet hoe ze op dat antwoord komen.
    Edit edit: ze hebben het ^8 gedaan in plaats van ^7

    [ bericht aangepast op 14 maart 2015 - 18:51 ]


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Daar zie ik de logica niet echt van in. Als je 4/5 afrondt wordt het 1^7=1, wat niet in de buurt ligt van 0,21.

    Ik kan het filmpje niet zien, sorry.
    Edit: ik heb het gezien en snap inderdaad niet hoe ze op dat antwoord komen.
    Edit edit: ze hebben het ^8 gedaan in plaats van ^7


    Hoe kom je daar nu weer bij? O.o


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Hoe kom je daar nu weer bij? O.o


    Waarbij? Dat eerste of dat laatste?


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Daar zie ik de logica niet echt van in. Als je 4/5 afrondt wordt het 1^7=1, wat niet in de buurt ligt van 0,21.

    Ik kan het filmpje niet zien, sorry.
    Edit: ik heb het gezien en snap inderdaad niet hoe ze op dat antwoord komen.
    Edit edit: ze hebben het ^8 gedaan in plaats van ^7


    Dus hun hebben een rekenfout gemaakt?='d


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    Dus hun hebben een rekenfout gemaakt?='d


    Yes.


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Yes.


    Well, that explains everything.='D Bedankt voor het ophelderen van mijn verwarring.x')


    You were born original, don't die as a copy.