Overkill schreef:
(...)
Wow, wat gaaf hé. Zit je op een speciaal soort school?
Ik deed mijn pws eerst alleen voor het vak Nederlands en het onderzoek zou dan ook over de theorie achter het schrijven van een verhaal gaan. Ik ben er toen al snel achter gekomen dat het heel lastig is om daar een vwo-waardig onderzoek over te maken, omdat je al snel met dingen als 'tip: zoek plaatjes op het internet voor inspiratie' aan komt zetten. Er bestaan immers geen formules of wetten voor goed schrijven, dus je raakt snel uitgepraat . Daarom koos ik ervoor om mijn verhaal een filosofische twist te geven en in het onderzoek filosofische vraagstukken in het verhaal te bespreken.
En tips 1... BEGIN OP TIJD. Ik ben echt een sukkel die er van houdt om dingen groot aan te pakken, om vervolgens alles tot op het laatste moment uit te stellen. Normaal gesproken maak je een pws in duo's, maar ik wilde voor dit project per se in mijn uppie, dus dat is al dubbel zoveel werk. Uiteindelijk is mijn pws nog groter dan het werk van het gemiddelde duo, maar het heeft me dan ook flink wat nachtrust gekost. En verder... voor mij hielp het wel om het verhaal van te voren goed uit te werken, maar daar ben je geloof ik al goed mee bezig. Ik stond op het laatst namelijk voor het probleem dat mijn verhaal nog lang niet af was, maar ik al meer woorden had geschreven dan in eerste instantie mijn bedoeling was. Ik heb dus een nogal zwak einde moeten improviseren, anders had ik het gewoon niet af gered.
Ja, ik zit op een vrije school. Naast de gewone lessen hebben we meer creatieve vakken ingeroosterd (smeden, teken, schilderen, toneel, textiel, houtbewerken, dans), geven de leraren de leerlingen een hand bij binnenkomst en zouden we als leerlingen onszelf breder ontwikkelen, doordat we qua lessen en sociale vaardigheden meer uitgedaagd worden.
Wat bij het eindwerkstuk fijn is, is dat ons onderwerp niet aan een vak gebonden hoeft te zijn. Alles wat je bezighoudt, mag je kiezen, zo lang je je er maar een half jaar lang in wilt verdiepen. Ik wil ook graag een uitdaging hebben, anders heb ik niet genoeg plezier in het werken eraan. Wel zonde van het zwakke eind, als je er al zoveel werk in had gestopt. Gelukkig kan je het nu nog rustig bijwerken of verbeteren voor jezelf, ook al is het jammer dat het niet in de beoordeling is meegenomen.
"Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."