Om heel eerlijk te zijn: Ik heb een bloedhekel aan die zin (en niet aan die mensen, trouwens, voor degenen die dat mochten denken, ik haat niemand die ik niet ken). Ik kom het ook best wel eens tegen dat ik totaal niet leer voor een test en dan uiteindelijk nog een zeven of een acht haal, maar volgens mij begint het "cool" te worden om "niet te leren". Well, als je ermee doorheen je jaar raakt, mij niet gelaten, maar schep er dan alsjeblieft niet zo mee op. Er zijn mensen die moeten knokken voor hun punten en dat is nu niet bepaald motiverend. Daarnaast heeft niemand er een boodschap aan dat jij toevallig goede punten hebt terwijl je er niet voor geleerd hebt. Het is fijn voor je, maar het heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Ik moet persoonlijk ook werken voor mijn punten - dat ben ik beginnen beseffen in het tweede middelbaar. Ik moet evenveel werken als de gemiddelde leerling bij ons, en ik begin het leeftijdsverschil goed te merken. Ik heb het inzicht niet (of tja, eigenlijk wel, moest ik in het tweede wél geleerd hebben. Toen heb ik inderdaad niet geleerd - bijna niet, en dat was ook wel te merken aan mijn punten) voor wetenschapsvakken (waaronder ook wiskunde), dat sommige mensen uit mijn klas wel hebben. Inzicht komt met de jaren, en als mensen een jaar en een half, of in sommige gevallen een jaar en negen maand ouder zijn dan mij, dan is het logisch dat ik minder inzicht heb - en als het niveau waarop wiskunde en wetenschappen dan nog eens gegeven wordt op het niveau van hun inzicht, dan moet ik inderdaad serieus knokken.
However, ik vind het persoonlijk inderdaad ook niet zo leuk dat mensen dat zeggen, maar je kunt iemand niet tegenhouden het te zeggen. Probeer het te negeren. (:
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried