• De stelling van deze week luidt:
    Straattaal moet verboden worden op scholen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Avarosa schreef:
    Uhhhmmm uhmmmm ....


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    In schrijftaal zou ik het sowieso niet gebruiken, dan wordt alles nogal verwarrend omdat iedereen het anders spelt. Maar om het op scholen te verbieden lijkt me haast onmogelijk.


    Because love, it never dies, it never goes away, never fades, so long as you hang on to it. Love can make you immortal.

    Bij schrijftaal wordt daar sowieso wel op gelet. Maar bij het spreken echt verbieden is gewoon onmogelijk. Maar in de klas zouden leerlingen wel gewoon ABN moeten praten, althans tegen de leerkrachten.


    Ik wil een tuin vol egels

    In schrijftaal natuurlijk wel, want daar hoort ABN voor gebruikt te worden, maar ik neem aan dat dit (ook) over spreektaal gaat en, eh, huh? Zelfs als ik het punt van zo'n verbod zou inzien, snap ik eigenlijk niet hoe dat in de praktijk zou moeten werken. Dat zou zoiets zijn als Nederlanders verbieden Engelse uitdrukkingen of woorden in hun spraak te gooien. Een nogal onbegonnen zaak, dus. Als je een lijst met verboden woorden maakt, wie bepaalt dan welke woorden daar op komen te staan? Wie controleert het taalgebruik van leerlingen of zelfs leraren? En sowieso, wat zou je er in vredesnaam mee willen bereiken?

    Avarosa schreef:
    Uhhhmmm uhmmmm ....

    Square schreef:
    In schrijftaal natuurlijk wel, want daar hoort ABN voor gebruikt te worden, maar ik neem aan dat dit (ook) over spreektaal gaat en, eh, huh? Zelfs als ik het punt van zo'n verbod zou inzien, snap ik eigenlijk niet hoe dat in de praktijk zou moeten werken. Dat zou zoiets zijn als Nederlanders verbieden Engelse uitdrukkingen of woorden in hun spraak te gooien. Een nogal onbegonnen zaak, dus. Als je een lijst met verboden woorden maakt, wie bepaalt dan welke woorden daar op komen te staan? Wie controleert het taalgebruik van leerlingen of zelfs leraren? En sowieso, wat zou je er in vredesnaam mee willen bereiken?


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    ik vind dat mensen dat zelf kunnen beslissen maar op school moet het verboden zijn. Ik vind ook dat je op bepaalde plekken zoals in de bieb of trein of bejaarden tehuis geen straattaal mag gebruiken. Gewoon op sommige plaatsen een verbod er op net zoals bij vuurwerk

    Redhood schreef:
    (...)

    wat ik vind staat: onde r

    Straattaal is iets wat velen gebruiken, en het is gewoon een manier om woorden op je eigen manier te zeggen. Het is gewoon een ding wat de meeste jongeren doen, en als mensen dit zouden verbieden denk ik dat ze dit juist nog meer gaan doen. Ik ben het er mee eens dat het bij het schrijven niet erg handig is, maar het is een makkelijkere en leukere manier om die saaie normale taal van ons te verwoorden.
    Ik ben dus tegen, mensen moeten gewoon kunnen doen wat ze willen. Nederland is een vrij land toch? Als er tegen de leraren gewoon normaal gesproken wordt, is het heus niet erg als er in de pauze's met straattaal gesproken wordt.


    *floats away*

    achja in toesten enzo snap ik wel dat je het wil verbieden maar gewoon als mensen een gesprek voeren.... wie gaat dat controleren dan ...

    Ik weet dat de straat taal tegenwoordig bestaat uit woorden als: "kanker dit/ dat" En dat moet verboden worden

    Square schreef:
    In schrijftaal natuurlijk wel, want daar hoort ABN voor gebruikt te worden, maar ik neem aan dat dit (ook) over spreektaal gaat en, eh, huh? Zelfs als ik het punt van zo'n verbod zou inzien, snap ik eigenlijk niet hoe dat in de praktijk zou moeten werken. Dat zou zoiets zijn als Nederlanders verbieden Engelse uitdrukkingen of woorden in hun spraak te gooien. Een nogal onbegonnen zaak, dus. Als je een lijst met verboden woorden maakt, wie bepaalt dan welke woorden daar op komen te staan? Wie controleert het taalgebruik van leerlingen of zelfs leraren? En sowieso, wat zou je er in vredesnaam mee willen bereiken?


    Me eens, wat zou het doel zijn en HOE wil je het voor elkaar krijgen? Het zou denk ik alleen maar erger worden dan dat het vermindert..


    Forget what hurt you in the past, but never forget what it taught you..

    Maleficia schreef:
    Straattaal is nogal een breed begrip. Iedereen gebruikt straat taal, zowel bewust als onbewust. Spreektaal verschilt van schrijftaal en is lastig te controleren. Wat schrijftaal betreft moeten het gewoon correcte volledige Nederlandse zinnen zijn. Wat spreektaal betreft kun je natuurlijk wel scheld woorden verbieden, maar dit omvat slechts een klein deel van straattaal. Is weinig aan te doen. Vind ook niet dat dit op een andere manier bepaald zou moeten zijn. Lijkt me goed zoals het nu gaat.

    En als iemands woorden verkeerd vallen kun je diegene natuurlijk best daarop aanspreken.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    ....


    I'll lick the poison from right off your kiss

    oneens. Qua gewoon praten kan ik niet eens normaal ABN, ik haal Nederlands en Engels altijd door elkaar.
    Oftewel, het zou geen zin hebben, want veel mensen blijven het toch wel doen omdat ze nou eenmaal niet beter weten.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.