Rogier Brooks
![](http://maypel.files.wordpress.com/2011/01/bbc2-desperate-romantics-aidan-turner-wk-30-jul09-2.jpg)
'Wees alsjeblieft voorzichtig!' riep Marion mij na toen ik ons huis verliet. Nog één keer draaide ik me om naar haar, keek haar met een droeve glimlach aan. Ja, ik zou haar zeker gaan missen in de tijd dat ik weg zou zijn, maar ik vertrouwde erop dat ik haar terug zou zien.
'Ik kom terug, Marion, dat beloof ik je.' Daarna sprong ik op mijn fiets om me naar het gebouw te begeven waar ik moest zijn. Ik wist alleen niet echt zeker of ik me aan mijn belofte kon houden. Ik had geen flauw idee in wat voor situatie ik me nu zou storten, maar ik vermoedde dat het gevaarlijk zou worden, misschien me mijn leven zou kunnen kosten. Waarom deed ik het dan eigenlijk? Misschien had ik naar Marion moeten luisteren, me hier pas voor aanmelden als ik het echt zeker wist. Maar ik heb het nooit echt zeker geweten. Op het moment dat ik het deed, dacht ik het zeker te weten, maar niet lang daarna kwamen de twijfels weer terug. Maar toen kon ik niet meer terug, toen moest ik het wel doen.
'Je weet het dus niet zeker?' had ze de avond na mijn aanmelding in bed gevraagd, toen we het er nog even over hadden.
'Nee, eigenlijk niet. Ergens wil ik me heel graag in het avontuur storten, ik begin dit saaie leven steeds meer zat te worden. Maar ik weet echt niet wat ik ervan kan verwachten, er stond zo weinig in die advertentie. Ik weet niet eens zeker of ik mijn leven wel veilig zal zijn. Nu heb ik alleen geen keus meer, nu moet ik het echt doen.'
'Je hebt altijd een keus, Rogier, je kan altijd nog besluiten om niet te gaan. Denk je echt dat ze je zouden komen ophalen, je dwingen om mee te gaan?'
'Je weet het maar nooit waar wetenschappers en dat soort lui toe in staat kunnen zijn. En ik heb voor mezelf die keus nu eenmaal gemaakt. Ik wil geen lafaard zijn en me uiteindelijk toch terugtrekken.'
'Het zijn dan zo,' had ze gezucht. Ze was tegen me aangekropen en had geen woord meer gezegd. Ik had haar stevig in mijn armen genomen.
'Het spijt me Marion.'
Nu op de fiets moest ik weer terugdenken aan die avond. Ja, ik had spijt vanwege haar, ik deed haar pijn met mijn beslissing. Hopelijk zou ik het nog goed kunnen maken na mijn terugkomst. Vast wel, al vermoedde ik dat ik dan nog even met een boze Marion zou zitten.
Eenmaal aangekomen zette ik mijn fiets stevig vast in een fietsenrek ergens achteraf. Ik wist niet wat ze hier met fietsen zouden doen die er lang stonden, al had ik Marion gevraagd of ze mijn fiets zou kunnen ophalen wanneer het haar een keer uitkwam. Dat had ik eigenlijk liever dan m'n fiets hier de hele tijd laten staan. Ik had ook geen idee hoe lang ik weg zou zijn.
Met een vreemd gevoel ik mijn buik liep ik het gebouw binnen. Ik zag ook enkele mensen naar me staren en ik vermoedde vanwege het feit dat mijn backpack aan de bovenkant twee uitsteeksels had: mijn zwaarden die ik had meegenomen. Wat ik wel uit het krantenbericht had opgemaakt was dat het gevaarlijk zou kunnen worden, vandaar dat ik wat voorzorgsmaatregelen had genomen. Misschien mocht ik ze niet meenemen, maar ik hoopte van wel. Ik voelde me altijd wat meer op mijn gemak in vreemde en gevaarlijke situaties als ik iets bij de hand had om me mee te verdedigen.
Binnen kwam ik uit in een grote hal waar verscheidene mensen rondliepen. Sommigen waren overduidelijk te herkennen als wetenschappers, van enkele anderen vermoedde ik dat ze hier voor hetzelfde waren als ik. Toch durfde ik op geen van hen af te stappen en bleef ik maar wat verdwaald in de zaal staan, gezien ik ook niet ergens echt duidelijk iets van een balie zag. Er zou toch vast wel iemand zijn die de mensen die zich aangemeld hadden, moest ontvangen?
[ bericht aangepast op 25 jan 2015 - 20:25 ]