• Hoi allemaal,

    Weet iemand hoe je de massa van een kogeltje bepaald als je alleen de diameter (1,60 cm) weet?


    There is nothing more badass than being yourself

    Wegen met een weegschaal misschien?
    De eenheid van Massa is Kilogram, dus je hoeft het waarschijnlijk alleen te wegen.

    [ bericht aangepast op 3 jan 2015 - 20:13 ]

    Hmm. Alleen de diameter ben je - denk ik - niet veel mee. Het materiaal waaruit het kogeltje gemaakt is, is ook niet gegeven, neem ik aan?

    [ bericht aangepast op 3 jan 2015 - 20:15 ]


    Ex astris, sciencia

    Purrrfect schreef:
    Wegen met een weegschaal misschien?
    De eenheid van Massa is Kilogram, dus je hoeft het waarschijnlijk alleen te wegen.


    Ik heb de kogels niet hier en het is voor een verslag wat maandag af moet. Het probleem is dus dat ik alleen de diameter heb.


    There is nothing more badass than being yourself

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Ik heb de kogels niet hier en het is voor een verslag wat maandag af moet. Het probleem is dus dat ik alleen de diameter heb.

    Is dat het enige wat je in het verslag moet berekenen, de diameter? Of zijn er andere dingen die je hebt moeten meten/berekenen? Als dat het enige is denk ik niet dat er een manier is om de massa te berekenen.

    [ bericht aangepast op 3 jan 2015 - 20:29 ]


    Ex astris, sciencia

    Heb je hier een proefje voor moeten doen op school? Je kan dit niet berekenen zonder weegschaal.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    HarrysBum schreef:
    (...)

    Ik heb de kogels niet hier en het is voor een verslag wat maandag af moet. Het probleem is dus dat ik alleen de diameter heb.

    Hmm, dat is lastig dan. Heb je al op google gezocht?
    Ik ben een leek in wiskunde en rekenen, dus kan je verder niet helpen.

    Misschien kan je berekenen wat de inhoud is van de kogel en opzoeken wat de dichtheid is? Dan kan je bereken wat de massa is van de kogel.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik denk dat ik weet hoe het moet:

    Ik heb andere gegevens van kogels met een grotere massa (die ik wel had gewogen). A.h.v. daarvan heb ik de dichtheid van de kogel uitgerekend. Nu ik de dichtheid weet kan ik wel de massa berekenen, want met diameter kun je de inhoud van de kogel uitrekenen.

    Klopt dit?


    There is nothing more badass than being yourself

    Dat lijkt me nogal moeilijk, tenzij het een bolvormige kogel moet voorstellen. Dan kan je het volume wel bereken, maar dan weet je nog steeds de dichtheid niet. Tenzij dat in je opgave ergens het soort materiaal staat.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    HarrysBum schreef:
    Ik denk dat ik weet hoe het moet:

    Ik heb andere gegevens van kogels met een grotere massa (die ik wel had gewogen). A.h.v. daarvan heb ik de dichtheid van de kogel uitgerekend. Nu ik de dichtheid weet kan ik wel de massa berekenen, want met diameter kun je de inhoud van de kogel uitrekenen.

    Klopt dit?

    Als je zeker bent dat de kogels uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt, dan wel ja.


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    (...)
    Als je zeker bent dat de kogels uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt, dan wel ja.
    Ja precies, want het omhulsel is anders dan de inhoud. Tenzij het een babygunkogel ofzo is, dan is het gewoon een plastiek bolletje.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Mulford schreef:
    (...)
    Als je zeker bent dat de kogels uit hetzelfde materiaal zijn gemaakt, dan wel ja.


    Dat is waar ja. Ik denk het wel, maar zeker weten... Ik ga er wel gewoon van uit.


    There is nothing more badass than being yourself

    En staat de vorm van de kogel ergens? Hier ga ik dus uit van een bol en niet een kegel/cilindervormige kogel, anders heb je nog een hoogte nodig.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    En staat de vorm van de kogel ergens? Hier ga ik dus uit van een bol en niet een kegel/cilindervormige kogel, anders heb je nog een hoogte nodig.


    De kogel is een bol.


    There is nothing more badass than being yourself

    Hier mag een slotje op. Bedankt iedereen voor het meedenken! (:


    There is nothing more badass than being yourself