• "Feminisme is het streven naar emancipatie van de vrouw. Emancipatie betekent: het geven/krijgen van gelijke rechten. Het komt er dus op neer dat feministen, aanhangers van het feminisme, strijden voor gelijke rechten voor en gelijke behandeling van man en vrouw."

    Dus een simpele vraag; Ben jij een Feminist?

    Ik vind het moeilijk om te zeggen. Natuurlijk is het oneerlijk dat vrouwen en mannen een ander salaris krijgen en dat vrouwen minder kansen krijgen, maar dat wilt niet zeggen dat we dan maar positieve discriminatie moeten doen om de vrouwen te helpen. Ik vind het een beetje onzin eerlijk gezegd. Iedereen moet gewoon gelijke kansen krijgen. Een Nederlandse vrouw heeft tegenwoordig meer kans in Nederland dan een mannelijke asielzoeker, dus ik ben van mening dat iedereen gelijke rechten moeten krijgen en niet alleen de vrouwen.
    Ik stem dan ook niet, omdat mijn optie er niet bij staat. "gecompliceerd" of "anders".


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Assassin schreef:
    Ik ben wel voor gelijke rechten, uiteraard, maar ik strijd er niet voor.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Square schreef:
    Ja, zonder twijfel.
    Om eerlijk te zijn snap ik niet hoe iemand hier nee op kan antwoorden, want wat je daar uiteindelijk mee zegt is dat je niet vindt dat vrouwen gelijke rechten hoeven te hebben als mannen. Het lastige is dat veel mensen een verkeerde definitie van feminist in hun hoofd hebben, iets in de richting van "streven naar wereldoverheersing door vrouwen", of dergelijke nonsens. Ik vind het woordje "strijden" in de definitie die jij geeft een beetje misleidend, want dat klinkt behoorlijk agressief en je hoeft niet per se een spandoek klaar te hebben liggen om jezelf een feminist te noemen, maar dat laatste stukje is wel helemaal goed en van vitaal belang: "gelijke rechten voor en gelijke behandeling van man en vrouw". Feminisme is niet anti-man of voor oneerlijke machtsverhoudingen in het voordeel van vrouwen, maar voor gelíjke rechten, gelijke kansen en een gelijke behandeling voor/van iedereen, ongeacht gender. Dat is helaas op veel gebieden nog steeds niet het geval.

    Dankjewel Square. Dit dus.


    Tijd voor koffie.

    Holy. Die 'ja' begint wel op te stijgen zeg.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Nou, ik kan nu wel volmondig 'ja' gaan roepen, maar dat is toch niet helemaal waar. Ja, ik ben voor gelijke rechten, natuurlijk, het is absurd om dat niet te zijn, maar ik wil wel even zeggen dat het feminisme vaak heel erg door kan drijven in positieve discriminatie. Zo focussen feministische sociale wetenschappers zich bijvoorbeeld énkel op vrouwen, omdat de focus altijd op mannen heeft gelegen, volgens hen. Ja, die focus was er zeker, en ja, het is hartstikke goed dat er meer aandacht voor vrouwen komt, maar ik vind niet dat we daarom alles om moeten draaien en de mannen moeten vergeten. Gelijke rechten, ja. Maar wees er wel alert op dat het niet de omgekeerde wereld wordt. Dus ik zou mezelf niet zozeer feministisch noemen, maar eerder iemand die gender ziet als aspect van de samenleving waarvoor we aandacht moeten hebben. En natuurlijk ben ik voor gendergelijkheid.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Ja, om redenen die al eerder genoemd zijn.
    Feminist zijn, betekent niet direct dat je één of andere mannenhater bent. Er wordt een negatieve draai aan gegeven door mensen die zulke uitspraken uitstoten.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Square schreef:
    Ja, zonder twijfel.
    Om eerlijk te zijn snap ik niet hoe iemand hier nee op kan antwoorden, want wat je daar uiteindelijk mee zegt is dat je niet vindt dat vrouwen gelijke rechten hoeven te hebben als mannen. Het lastige is dat veel mensen een verkeerde definitie van feminist in hun hoofd hebben, iets in de richting van "streven naar wereldoverheersing door vrouwen", of dergelijke nonsens. Ik vind het woordje "strijden" in de definitie die jij geeft een beetje misleidend, want dat klinkt behoorlijk agressief en je hoeft niet per se een spandoek klaar te hebben liggen om jezelf een feminist te noemen, maar dat laatste stukje is wel helemaal goed en van vitaal belang: "gelijke rechten voor en gelijke behandeling van man en vrouw". Feminisme is niet anti-man of voor oneerlijke machtsverhoudingen in het voordeel van vrouwen, maar voor gelíjke rechten, gelijke kansen en een gelijke behandeling voor/van iedereen, ongeacht gender. Dat is helaas op veel gebieden nog steeds niet het geval.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik weet erg weinig, tot helemaal niets van, dus ik hou het er maar op dat ik gelijke rechten belangrijk vind. (cat)


    wat was dit ookalweer

    Overkill schreef:
    Ik had altijd iets van 'tja, feminisme, misschien een beetje overdreven in onze huidige maatschappij.' Maar sinds ik op 9gag zit, is mijn mening daar nogal drastisch door veranderd (cat). Er worden daar echt heel veel seksistische dingen gezegd.

    Mijn ex zat altijd op 4chan, op de meest extreem vrouwonvriendelijke kant daarvan. Wat ik daar heb gelezen, maakt mij echt furieus. Ik snap ook niet dat hij erop zat, maar achteraf was het een vrouwenhater die extreem conservatief is. Behalve als het met geld verdienen te maken had, dan vond meneer het wel prima om op de bank te zitten en te gamen, terwijl ik de centen zou verdienen. Nee, ik begrijp ook niet dat ik me heb leiden door mijn gevoel en niet mijn ratio.

    Anyway, ik wil ervoor strijden dat vrouwen overal ter wereld gelijke rechten krijgen. Dat feministische trekje heb ik in ieder geval niet van mijn familie, die zijn in hun doen en denken veel te conservatief. :')


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ja, feminisme staat voor gelijke rechten tussen man en vrouw en ik zie niet in waarom een vrouw niet dezelfde rechten zou moeten hebben als een man. Ik vind het alleen jammer dat het woord 'feminisme' zo verkeerd begrepen wordt.


    Take me to wonderland

    Nee, vrouwen zeuren constant op gelijke rechten maar toch willen ze met gym bv minder rennen voor een hoger punt en vinden ze dat mannen hun niet mogen slaan.
    byebye
    In mijn ogen zijn vrouwen gewoon het zwakkere ''ras''. En ja ik ben zelf gewoon een vrouw. Het is gewoon zo dat de meerderheid van de vrouwen veel zwakker is dan de man.

    Miss zeg ik nu wel iets heel raars, het is niet alsof ik er super veel van af weet. Maar ik vind niet dat vrouwen moeten schreeuwen om gelijke rechten en ondertussen vinden ze mannen die vrouwen slaan meteen klootzakken en andersom is het weer oké.

    PS Het is niet alsof mijn antwoord nu dik nee is. Maar het is het een of het ander. Als je gelijke rechten wilt; deal with it als je een vuist in je gezicht krijgt als je een man bitchslapped.

    [ bericht aangepast op 18 dec 2014 - 18:11 ]


    I live for the applause, you will die for it.

    Assassin schreef:
    Ik ben wel voor gelijke rechten, uiteraard, maar ik strijd er niet voor.


    Stenenlikker

    Dysphoria schreef:
    Ja, feminisme staat voor gelijke rechten tussen man en vrouw en ik zie niet in waarom een vrouw niet dezelfde rechten zou moeten hebben als een man. Ik vind het alleen jammer dat het woord 'feminisme' zo verkeerd begrepen wordt.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Sterben schreef:
    Nee, vrouwen zeuren constant op gelijke rechten maar toch willen ze met gym bv minder rennen voor een hoger punt en vinden ze dat mannen hun niet mogen slaan.
    byebye
    In mijn ogen zijn vrouwen gewoon het zwakkere ''ras''. En ja ik ben zelf gewoon een vrouw. Het is gewoon zo dat de meerderheid van de vrouwen veel zwakker is dan de man.

    Miss zeg ik nu wel iets heel raars, het is niet alsof ik er super veel van af weet. Maar ik vind niet dat vrouwen moeten schreeuwen om gelijke rechten en ondertussen vinden ze mannen die vrouwen slaan meteen klootzakken en andersom is het weer oké.

    PS Het is niet alsof mijn antwoord nu dik nee is. Maar het is het een of het ander. Als je gelijke rechten wilt; deal with it als je een vuist in je gezicht krijgt als je een man bitchslapped.


    Dit is dan weer wat ik versta onder de misvatting van het woord feminisme. Gelijke rechten betekent nog niet meteen dat je dingen moet doen die je niet aankan. Als je zwakker bent dan een ander, ga je ook niet hetzelfde werk doen. Niet alle mannen zijn sterk en niet alle vrouwen zijn zwak. Dat van gym is niet berekend op discriminatie geslacht, maar op fysiologie ervan. Al vind ik het sowieso een bullshit iets om mensen gelijk te beoordelen op conditie terwijl niet iedereen daar goed in is, maar dat is weer een ander soort discussie.

    Op je laatste zin, je moet sowieso niemand slaan, dat is bullshit. Als je iemand slaat, kan je het terug verwachten, welk geslacht dan ook.


    Your make-up is terrible

    Sterben schreef:
    Nee, vrouwen zeuren constant op gelijke rechten maar toch willen ze met gym bv minder rennen voor een hoger punt en vinden ze dat mannen hun niet mogen slaan.
    byebye
    In mijn ogen zijn vrouwen gewoon het zwakkere ''ras''. En ja ik ben zelf gewoon een vrouw. Het is gewoon zo dat de meerderheid van de vrouwen veel zwakker is dan de man.

    Miss zeg ik nu wel iets heel raars, het is niet alsof ik er super veel van af weet. Maar ik vind niet dat vrouwen moeten schreeuwen om gelijke rechten en ondertussen vinden ze mannen die vrouwen slaan meteen klootzakken en andersom is het weer oké.

    PS Het is niet alsof mijn antwoord nu dik nee is. Maar het is het een of het ander. Als je gelijke rechten wilt; deal with it als je een vuist in je gezicht krijgt als je een man bitchslapped.


    Er zit echt wel een verschil tussen gelijke rechten en wat jij hier zegt. Maar als jij het oké vind dat vrouwen onderdrukt worden - zo komt het op mij over, is dat jouw mening.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried