• In de Amerikaanse Senaat is een rapport voorgesteld dat de precieze aard van de zogenaamde 'verhoogde ondervragingsmethodes' van de CIA blootlegt. De inlichtingendienst loog meermaals tegen het Witte Huis over de toegepaste foltertechnieken bij de ondervraging van aan al-Qaida gelieerde verdachten, zo beschrijft het 528 pagina's tellende document.

    De belangrijkste bevindingen die in het rapport staan opgelijst, zijn: de 'verhoogde ondervragingstechnieken' van de CIA waren niet effectief, de CIA gaf foutieve informatie vrij, het CIA-programma werd slecht geleid en was bovendien veel brutaler dan aan het Witte Huis en de bevolking werd voorgehouden.

    Dat de CIA in het opgestarte ondervragingsprogramma na de aanslagen van 11 september 2001 gebruik maakte van dubieuze technieken als waterboarding, werd al uitvoerig gedocumenteerd. Uit het nieuwe rapport van het Intelligence Committee van de Amerikaanse Senaat blijkt nu dat het betrokken medisch personeel zelf meerdere malen aan de alarmbel trok.

    Verschillende keren ontsnapten ondervraagde verdachten maar op het nippertje aan de verdrinkingsdood. Gevangen werden onder meer onderworpen aan methoden als 'rectale rehydratatie', pijnlijke procedures die nooit werden goedgekeurd.

    Helemaal fout

    Voor het eerst worden de namen van 119 gevangenen vrijgegeven die door de CIA werden ondervraagd in het onderzoek naar de terroristische organisatie al-Qaida. Minstens 26 van die gevangenen werden om de verkeerde redenen vastgehouden. Vaak werden ze door de CIA verward met iemand anders.

    Het gepubliceerde rapport is slechts een samenvatting van een meer dan 6.000 pagina's tellend origineel. De conclusie is eenvoudig: de 'verhoogde ondervragingstechnieken', door tegenstanders als president Barack Obama 'foltering' genoemd, werkten niet.

    Onder president George W. Bush werden een honderdtal van terrorisme verdachte gevangen op zogenaamde 'black sites' buiten de VS door de CIA ondervraagd. In onder meer Afghanistan, Thailand, Roemenië en Polen zou de CIA zich volgens het rapport overhaast omgeschoold hebben van een inlichtingendienst in een paramilitaire organisatie, gericht op het gevangennemen van verdachten en het uitschakelen van al-Qaida-militanten met behulp van drones.

    Bush hield altijd vol dat de verregaande methodes Amerika in staat stelden mensenlevens te redden. Het nieuwe rapport doet alle kennis verzameld door het CIA-programma nu af als "overdreven, zoniet helemaal fout".

    "Geen enkele natie is perfect"

    "Ik heb geen grotere verantwoordelijkheid dan de veiligheid van het Amerikaanse volk", reageerde president Obama op de bekendmaking van het rapport. "Daarom zullen we onze strijd tegen al-Qaida en andere gewelddadige extremisten niet verminderen. Geen enkele natie is perfect, maar een van de sterktes die Amerika uitzonderlijk maken, is onze bereidheid om openlijk de confrontatie aan te gaan met ons verleden."

    En dat is ook waar de praktijken van de CIA thuishoren, zo meent de president. Hij was dan ook altijd al voorstander van het rapport van het Intelligence Committee openbaar te maken, al kon de timing in zijn ogen beter.

    Vergeldingsacties

    Veel van de meest schokkende passages in het rapport komen rechtstreeks uit gelekte interne memo's en e-mails van de CIA. Het agentschap zal zich nu tegen het rapport moeten verdedigen. In een officieel statement beweert de CIA alvast dat "de methodes van het agentschap met opzet verkeerd werden voorgesteld, in een berekende poging de waarheid te manipuleren".

    Volgens de inlichtingendienst "bevat het rapport te veel fouten om als officieel verslag van het programma beschouwd te kunnen worden".

    Drijvende kracht achter het zogenaamde 'Torture Report' is de Democratische voorzitter van het Committee Dianne Feinstein. Zij stond er ook op dat alle bevindingen openbaar gemaakt zouden worden, iets waarvoor ze bijzonder veel kritiek kreeg.

    Tegenstanders vrezen dat de bekendmaking van de CIA-methodes terroristische groeperingen als Islamitische Staat zal aanzetten tot vergeldingsacties. "Het kan leiden tot nieuw geweld in het Midden-Oosten en ook het leven van Amerikaanse gijzelaars in gevaar brengen", zei minister van Buitenlandse Zaken John Kerry eerder al in een telefoongesprek met Feinstein.

    Maar Feinstein hield vol. "Amerika is groot genoeg om zijn fouten toe te geven", zei ze in de Senaat. Amerikaanse ambassades in het Midden-Oosten en Noord-Afrika bereidden zich alvast voor op represailles.

    Schadevergoeding
    Amnesty International wil dat men de verantwoordelijken voor de foltermethoden bij de CIA ter verantwoording roept en hen bestraft. De slachtoffers van de martelpraktijken zouden daarnaast een schadevergoeding moeten eisen, stelt de mensenrechtenorganisatie.

    Volgens Amnesty is het zonneklaar "dat de Amerikaanse regering folterpraktijken heeft toegepast". En dat is volgens de VN-Conventie tegen marteling in geen enkele omstandigheid te verantwoorden.

    Ook België vernoemd
    Ook de naam van ons land valt in het zogenaamde 'Torture Report'. In juli 2002 meldde "een buitenlandse regering" dat een door de FBI in beslag genomen telefoonkaart van de gearresteerde Richard Reid gebruikt werd door een andere man, genaamd Sajid Badat, om de als terrorist bekende Nizar Trabelsi op te bellen.

    FBI-ondervragingen bevestigden de berichten van "een Europese overheid", die Sajid verdacht van terroristische activiteiten. Verder onderzoek van de bewuste telefoonkaart wees uit dat Badat en Reid zich in september 2001 samen in België bevonden.

    Bron


    Well tell me, waarom verbaast me dat nu echt eens helemaal niets van Amerika?

    [ bericht aangepast op 11 dec 2014 - 13:35 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik denk dat iedereen dit eigenlijk al wist, maar nu geeft Amerika het zelf openlijk toe. Ik vind wel dat dit gevolgen moet hebben voor de vs, want dit kun je niet zomaar laten gebeuren.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Dat dit gebeurde werd natuurlijk al langer vermoed, maar toch is het vreselijk naar om te horen. Ik vind het goed dat het rapport nu naar buiten wordt gebracht en ik hoop dat er inderdaad sprake zal zijn van straffen, officiële excuses en schadevergoedingen. Natuurlijk valt er niet goed te maken wat er is gebeurd, maar dit is de eerste stap naar een betere situatie.
    Ik hoop dat er geen strafmaatregelen zullen volgen op Amerikaanse Ambassades of een andere wijze, aangezien de situatie dan weer verslechterd.


    Dit is trouwens een kaartje waarop alle landen die in het rapport worden genoemd staan aangegeven.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Niets hiervan is echt nieuws, want dit was allemaal al lang bekend of werd vermoed, maar dat maakt het niet minder schokkend. Dat mensen anderen zoiets aan kunnen doen zal ik nooit snappen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Niphredil schreef:
    Dat dit gebeurde werd natuurlijk al langer vermoed, maar toch is het vreselijk naar om te horen. Ik vind het goed dat het rapport nu naar buiten wordt gebracht en ik hoop dat er inderdaad sprake zal zijn van straffen, officiële excuses en schadevergoedingen. Natuurlijk valt er niet goed te maken wat er is gebeurd, maar dit is de eerste stap naar een betere situatie.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Square schreef:
    Niets hiervan is echt nieuws, want dit was allemaal al lang bekend of werd vermoed, maar dat maakt het niet minder schokkend. Dat mensen anderen zoiets aan kunnen doen zal ik nooit snappen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Chandler schreef:
    Ik denk dat iedereen dit eigenlijk al wist, maar nu geeft Amerika het zelf openlijk toe. Ik vind wel dat dit gevolgen moet hebben voor de vs, want dit kun je niet zomaar laten gebeuren.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Square schreef:
    Niets hiervan is echt nieuws, want dit was allemaal al lang bekend of werd vermoed, maar dat maakt het niet minder schokkend. Dat mensen anderen zoiets aan kunnen doen zal ik nooit snappen.


    -


    Dat stukje was ook heel erg interessant.

    Dit:
    "At the time of the issuance of the September 17, 2001, MON--which, as noted, did not reference interrogation techniques--the CIA had in place long-standing formal standards for conducting interrogations. The CIA had shared these standards with the Committee. In January 1989, the CIA informed the Committee that "inhumane physical or psychological techniques are counterproductive because they do not produce intelligence and will probably result in false answers." Testimony of the CIA deputy director of operations in 1988 denounced coercive interrogation techniques, stating, "[p]hysical abuse or other degrading treatment was rejected not only because it is wrong, but because it has historically proven to be ineffective." By October 2001, CIA policy was to comply with the Department of the Army Field Manual "Intelligence Interrogation." A CIA Directorate of Operations Handbook from October 2001 states that the CIA does not engage in "human rights violations," which it defined as: "Torture, cruel, inhuman, degrading treatment or punishment, or prolonged detention without charges or trial." The handbook further stated that "t is CIA policy to neither participate directly in nor encourage interrogation which involves the use of force, mental or physical torture, extremely demeaning indignities or exposure to inhumane treatment of any kind as an aid to interrogation.""

    "Of the 119 known detainees, at least 26 were wrongfully held and did not meet the detention standard in the September 2001 Memorandum of Notification (MON). These included an "intellectually challenged" man whose CIA detention was used solely as leverage to get a family member to provide information, two individuals who were intelligence sources for foreign liaison services and were former CIA sources, and two individuals whom the CIA assessed to be connected to al-Qa'ida based solely on information fabricated by a CIA detainee subjected to the CIA's enhanced interrogation techniques. Detainees often remained in custody for months after the CIA determined that they did not meet the MON standard."


    Minstens een iemand is bevestigd onschuldig en gestorven door marteling. Twee mensen urenlang gedwongen op gebroken ledematen te staan. Dagenlange slaaponthouding.

    Bush, Cheney en iedereen die hier orders toe heeft gegeven of die dit heeft uitegevoerd hoort berecht te worden voor schending van de mensenrechten. De VS heeft in mijn ogen ook het recht om mee te praten over mensenrechten officieel verloren


    quidquid excusatio prandium pro

    Square schreef:
    Niets hiervan is echt nieuws, want dit was allemaal al lang bekend of werd vermoed, maar dat maakt het niet minder schokkend. Dat mensen anderen zoiets aan kunnen doen zal ik nooit snappen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Iedereen 'wist' het misschien al wel, maar dit is toch een reality-check. De details die nu naar buiten komen zijn buitengewoon schokkend.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    En ondertussen maar naar anderen met de verwijtende vinger wijzen. Die hypocrisie draait m'n maag om.
    Ach, onder bepaalde omstandigheden krijgen mensen voor moorden een ereplaatsje en een onderscheiding, dan kan marteling ook wel op het lijstje.


    No growth of the heart is ever a waste