• Normaal heb ik het niet zo van zulke nieuwtjes, maar dit greep me best aan.

    Gister midag fietsen ik naar mijn werk en was heel de straat achter het winkelplein bij ons afgesloten. Of tenminste toch de school die er achter staat. Overal politie, ambulances en er stond zelfs een traumahelicopter. De school waarom het ging, staat al niet zo goed bekend en je kon eigenlijk meteen al raden dat het zou gaan om geweld. Iets wat dus ook het geval bleek te zijn.

    Er is een 15 jarige jongen uit den haag om het leven gebracht, doordat hij met een mes in zijn keel is gestoken. Het gebeurde op straat achter het fietsenhok en is dus door veel medeleerlingen gezien, onderanderen mijn buurjongetje, die nu met een trauma thuis zit.
    Er is een 16 jarige dader opgepakt.
    bron

    Ik kan hier echt niet bij met mijn hoofd.
    Wat doe je als 16 jarige überhaupt met een mes op school? En waarom moet er tegenwoordig bij iedere ruzie, maar meteen geweld bij te pas komen.
    Ik vind het echt misselijkmakend.
    Het gaat hier om wel om een 15 jarig jongetje. Hij had nog een heel leven voor zich. En wat de aanleiding ook was, niemand heeft het recht om iemand zo zijn leven te ontnemen.
    Ik denk aan de nabestaande die hun zoontje, kleinkind of misschien wel broertje moeten missen. Aan al die kinderen die het gezien hebben. Een jongetje, liggend in zijn eigen bloed terwijl hij stikt in zijn eigen bloed.
    Echt walgelijk!

    Mogelijke oorzaak dodelijke steekpartij

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 18:39 ]


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Overkill schreef:
    (...)

    Stel je voor dat iedereen die gepest wordt mensen zou vermoorden. Dan blijft er niet veel van de bevolking over hoor. Er zit nog een héle grote stap tussen iemand in je gedachtes dood willen en het daadwerkelijk doen, godzijdank.

    Heb ik gezegd dat iedereen een moord pleegt omdat ie gepest wordt? Nee. Ik zeg enkel dat mensen veel sneller een moord zouden plegen dan wat jij zegt. Het is nu eenmaal zo dat je heel veel mensen een moord kan laten plegen en je hoeft er niet ziek in je hoofd voor te zijn.
    Maar als een mens al zichzelf kan vermoorden door pesten, dan schrik ik er ook niet van dat diegene iemand anders kan vermoorden daarvoor.


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Een mens krijg je heel snel aan het moorden. Iemand met een hogere status moet je maar bevelen om iemand neer te steken en een groot deel van de bevolking steekt iemand neer. Er moet niet altijd een hele grote reden of ziek zijn in je hoofd. Daarmee wil ik het niet goed praten, ik wil enkel duidelijk maken dat de mens in veel dingen in staat is.

    Mensen doden een ander uit zelfverdediging, hebzucht, woede, macht, jaloezie etc., niet slechts omdat een ander dat zegt, of je bent echt ziek in je hoofd.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Jon schreef:
    (...)
    Mensen doden een ander uit zelfverdediging, hebzucht, woede, macht, jaloezie etc., niet slechts omdat een ander dat zegt, of je bent echt ziek in je hoofd.

    Wanneer een politie tegen jou zegt (volledige hypothetisch gezien dan) dat je iemand mag doden en ze zeggen je dat de verantwoordelijkheid niet bij jouw ligt, dan zouden mensen het al veel minder erg vinden om iemand te doden.


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Wanneer een politie tegen jou zegt (volledige hypothetisch gezien dan) dat je iemand mag doden en ze zeggen je dat de verantwoordelijkheid niet bij jouw ligt, dan zouden mensen het al veel minder erg vinden om iemand te doden.


    Sorry hoor. Maar ik zou echt niet met mezelf verder kunnen leven, met het idee dat ik iemand zijn leven heb afgepakt. En echt, ik heb toch wel een aantal personen die ik liever dood zou zien als levend.
    Ik vind dat het niet jou verantwoordelijkheid is te bepalen of iemand het waard is om te leven of niet.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Wanneer een politie tegen jou zegt (volledige hypothetisch gezien dan) dat je iemand mag doden en ze zeggen je dat de verantwoordelijkheid niet bij jouw ligt, dan zouden mensen het al veel minder erg vinden om iemand te doden.

    Tenzij ze gedwongen worden d.m.v. geweld of bedreigingen of zo, misschien wel. Anders denk ik van niet, maar misschien ben ik wel heel positief. De film The Purge geeft namelijk aan dat wanneer het mag, mensen het doen (film is wel fictie).


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    TateLangdon schreef:
    (...)

    Sorry hoor. Maar ik zou echt niet met mezelf verder kunnen leven, met het idee dat ik iemand zijn leven heb afgepakt. En echt, ik heb toch wel een aantal personen die ik liever dood zou zien als levend.
    Ik vind dat het niet jou verantwoordelijkheid is te bepalen of iemand het waard is om te leven of niet.

    Ligt niet aan mij dat veel mensen dat wel doen. Ik vertel ook maar wat ik in hoorcolleges zie/hoor en uit bekende experimenten kan halen. Wat ik allemaal vertel is niet zomaar mijn mening over de mens.

    @Jon
    Aangezien ik dit uit experimenten haal die ik bestudeer in mijn hoorcolleges, zal ik hier maar verder op ingaan. Deze mensen werden niet gedwongen door bedreigingen of geweld. Er werd wel een beetje aangedrongen bij sommige mensen die toch nog teken van menselijkheid lieten zien, maar dit werd op een rustige manier gedaan. Veel anderen moesten niet eens aangedrongen worden, die deden het gewoon.

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 20:35 ]


    Take me to wonderland

    Jon schreef:
    (...)
    Tenzij ze gedwongen worden d.m.v. geweld of bedreigingen of zo, misschien wel. Anders denk ik van niet, maar misschien ben ik wel heel positief. De film The Purge geeft namelijk aan dat wanneer het mag, mensen het doen (film is wel fictie).

    Die film is zo fucking vet. ;x
    Nee, maar zelfs in die film worden er door toch wel wat mensen die eraan meedoen, moorden gepleegd om de dingen die je zelf heb aangegeven. Jaloezie, wraak, woede, hebzucht ect. en die hadden het anders ook niet gedaan als het niet voor een avond legaal zou zijn.

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 20:31 ]


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    (verkeerde knop)

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 20:35 ]


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Ligt niet aan mij dat veel mensen dat wel doen. Ik vertel ook maar wat ik in hoorcolleges zie/hoor en uit bekende experimenten kan halen. Wat ik allemaal vertel is niet zomaar mijn mening over de mens.

    @Jon
    Aangezien ik dit uit experimenten haal die ik bestudeer in mijn hoorcolleges, zal ik hier maar verder op ingaan. Deze mensen werden niet gedwongen door bedreigingen of geweld. Er werd wel een beetje aangedrongen bij sommige mensen die toch nog teken van menselijkheid lieten zien, maar dit werd op een rustige manier gedaan. Veel anderen moesten niet niet eens aangedrongen worden, die deden het gewoon.


    ik geloof ook wel dat er iets zit in wat je zegt, maar ik zelf kan daar absoluut met mijn hoofd niet bij en ik vind eigenlijk dat, dat bij niemand zo mag zijn.
    en je brengt het een beetje van. 'Owww, maar het is heel normaal om moordneigingen naar mensen toe te hebben en mensen te willen vermoorden en ook in staat zijn het te doen en dan maar gewoon alleen voor het doden. en niet gewoon omdat je het gevoel heb dat je niet anders kan. Het kan aan mij liggen hoor, maar dat vind ik toch echt niet gezond.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    TateLangdon schreef:
    (...)

    ik geloof ook wel dat er iets zit in wat je zegt, maar ik zelf kan daar absoluut met mijn hoofd niet bij en ik vind eigenlijk dat, dat bij niemand zo mag zijn.
    en je brengt het een beetje van. 'Owww, maar het is heel normaal om moordneigingen naar mensen toe te hebben en mensen te willen vermoorden en ook in staat zijn het te doen en dan maar gewoon alleen voor het doden. en niet gewoon omdat je het gevoel heb dat je niet anders kan. Het kan aan mij liggen hoor, maar dat vind ik toch echt niet gezond.

    Het wordt nog steeds als abnormaal gedrag beschouwt hoor. Het mag niet en het past niet in deze maatschappij, maar eigenlijk wou ik gewoon duidelijk maken dat de mens heel snel in staat is om iemand te vermoorden alleen maar door de persoon die voor hem kan staan.
    Zelf vind ik het ook niet kunnen dat dit gebeurt, in tegendeel, maar ik schrik al lang niet meer dat een mens dit kan.

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 20:48 ]


    Take me to wonderland

    *pakt popcorn*


    Some people are art and do art at the same time

    Pulchre schreef:
    *pakt popcorn*


    *Steelt een deel van de popcorn*


    wat was dit ookalweer

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Ligt niet aan mij dat veel mensen dat wel doen. Ik vertel ook maar wat ik in hoorcolleges zie/hoor en uit bekende experimenten kan halen. Wat ik allemaal vertel is niet zomaar mijn mening over de mens.

    @Jon
    Aangezien ik dit uit experimenten haal die ik bestudeer in mijn hoorcolleges, zal ik hier maar verder op ingaan. Deze mensen werden niet gedwongen door bedreigingen of geweld. Er werd wel een beetje aangedrongen bij sommige mensen die toch nog teken van menselijkheid lieten zien, maar dit werd op een rustige manier gedaan. Veel anderen moesten niet eens aangedrongen worden, die deden het gewoon.

    Als dat zo is, niks aan te doen. Ik zei al, ik ben daar misschien wat te positief over, ook omdat ik denk dat ik zoiets zelf nooit zou doen. Maar wie weet, ik heb nog nooit in een dergelijke situatie gezeten.

    Pulchre schreef:
    *pakt popcorn*

    Ah, het eeuwenoude onnutigge 'pakt popcorn', om aan te geven (op een kinderachtige manier) dat een discussie gevolgd wordt, in de hoop dat deze smerig wordt en men elkaar gaat uischelden, puur voor het entertainmentgehalte. Ieder zo z'n hobby's, zou ik zeggen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Heb ik gezegd dat iedereen een moord pleegt omdat ie gepest wordt? Nee. Ik zeg enkel dat mensen veel sneller een moord zouden plegen dan wat jij zegt. Het is nu eenmaal zo dat je heel veel mensen een moord kan laten plegen en je hoeft er niet ziek in je hoofd voor te zijn.
    Maar als een mens al zichzelf kan vermoorden door pesten, dan schrik ik er ook niet van dat diegene iemand anders kan vermoorden daarvoor.


    Ja ja, experiment van Milgram en zo. Maar dat is een verantwoordelijkheidskwestie. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken met een minderjarige jongen die uit eigen wil en op brute wijze een leeftijdgenoot doodt. Deze jongen heeft van te voren besloten om een mes bij zich te dragen, dus de moord was waarschijnlijk met voorbedachte rade. Daarnaast wist hij dat hij er onmogelijk mee weg zou kunnen komen, als je midden op een schoolplein een mes in iemands keel steekt. Hij had ook niemand om de schuld naartoe te schuiven. Je gaat me niet zeggen dat een normaal redenerend mens bereid zou zijn zo'n moord te plegen, de consequenties wetende.


    i put the fun in funeral

    Jon schreef:
    (...)
    Ah, het eeuwenoude onnutigge 'pakt popcorn', om aan te geven (op een kinderachtige manier) dat een discussie gevolgd wordt, in de hoop dat deze smerig wordt en men elkaar gaat uischelden, puur voor het entertainmentgehalte. Ieder zo z'n hobby's, zou ik zeggen.


    Inderdaad. Ach, een normale discussie is blijkbaar erg amusant (cat).


    i put the fun in funeral