Okee ik wil ook best mijn mening geven (: Ik ben zelf geen expert in het uitvoeren, maar meestal zie ik wel bepaalde puntjes die niet helemaal kloppen. Hopen dat het nu ook zo is .
Allereerst vind ik het best een mooie tekening! Ik heb de afbeelding erbij gezocht die je hebt nagetekend, wat ook altijd helpt om even te vergelijken (:
Het eerste wat me opvalt, is de 'plek' van de ogen. Zoals hier al genoemd is, gaat dit om de werking van 3D. Met schaduwen heb je prima gewerkt, dus dat is al prima. Je neus en ogen zitten een klein beetje links van het gezicht, waaruit blijkt dat de vrouw dus haar hoofd ietwat naar links gedraaid heeft. Je ogen zitten echter gewoon in het midden van het gezicht.
Verder kun je beter proberen zoveel mogelijk 'lijntjes' niet te tekenen. Daarmee bedoel ik vooral de neus en de lippen. Probeer met schaduwen te werken als je wilt laten zien waar de rand van de neus zich bevindt. Je hebt nu een hele harde lijn om de neus heen gezet, waardoor het veel onrealistischer lijkt. Als je een foto van een mens bekijkt, dan zie je ook niet een werkelijke zwarte rand om de neus zitten, toch?
Dat geldt dus ook voor de mond; je hebt de mond met een dikke lijn omrandt, wat óf lijkt alsof je een tekening hebt ingekleurd (en dat is onrealistisch), óf de vrouw heeft zich wel heel erg uitgeleefd met haar lippotlood ;p.
Ik heb ook het gevoel dat de kin wat te kort is, of in ieder geval in verhouding te kort. Ik denk dat de beste tip is die ik je kan geven, om eerst een soort schets te maken met waar de ogen staan, waar de neus komt, etc. Een beetje zoals op het plaatje hierboven genoemd ook al staat, maar dan kun je ook best een dun 'streepje' trekken waar het oog hoort te staan, waar de neus hoort, waar de lippen zijn. Je kunt dit verhoudingsgewijs doen met de afbeelding die je natekent. Niet op de millimeter precies, natuurlijk. Hoe ik het vaak doe, is: ik vergelijk met mijn potlood hoe groot het gezicht is in verhouding met mijn eigen 'cirkel'. Stel dat mijn eigen cirkel ongeveer 2 keer zo groot is, dan neem ik vanaf dat moment alles twee keer zo groot: de ogen zijn twee keer zo groot, de afstand tussen neus en lippen, de breedte van het gezicht. Als je dat bijhoudt, dan houd je de juiste verhoudingen.
En, de belangrijkste tip die ik zelf ooit gekregen heb, wees niet bang om dingen weg te laten. Je hoeft niet ieder detail en ieder lijntje te tekenen, want daar wordt je tekening druk en onrealistisch van. Zet in eerste instantie een 'simpele' tekening op papier en ga daarna pas werken met eventuele details. Dan kun je zien of het werkelijk wat toevoegt of dat het eigenlijk alleen maar minder wordt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Het klinkt allemaal heel kritisch, maar je vroeg om feedback (:
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain