Aangezien België deze winter naar het schijnt zonder stroom komt te zitten. Dit doordat de kernreactor in Doel gesaboteerd is (iemand draaide een kraantje open waardoor de stoomturbine beschadigd raakte, expres naar het schijnt) en verscheidene andere energiecentrales ook onderhoud moeten ondergaan. In totaal is hierdoor 1/3e van de Belgische electriciteitsvoorziening weg. In totaal komt in de winter zo'n 1,000 MegaWatt te kort om de benodigde 14,000 MegaWatt te halen, de hoeveelheid stroom die op een koude winterdag word gebruikt, De minister van Energie heeft al een idee: "Noodgeneratoren gebruiken", een uiterst belachelijk voorstel. Ik heb al verschillende opties voorbij zien komen, zoals het uitschakelen van de stroom voor een uur per dag, in een van 6 verschillende regios. Het definitieve plan is bekend op 3 september.
Het grappige is dat op de Belgische grens in Nederland een reeds afgebouwde gascentrale hebben staan die ze in principe zo kunnen gebruiken omdat de centrale helemaal klaar is. Er mist alleen nog 15 km aan bekabeling om het aan te sluiten op het Belgische electriciteitsnetwerk. Vanwege vergunningsprocedures en bureacratie is de verwachting dat de centrale pas in 2019 in gebruik genomen kan worden. Import is ook een optie, maar België importeert schijnbaar al bijzonder veel stroom en zit zo'n beetje aan de maximale capaciteit wat betreft import.
Edit: ik heb iets van 3 artikelen uit demorgen.be gehaald, weet echter niet of het een betrouwbare site is. Als dat niet zo is dan zal ik zoeken naar andere bronnen
[ bericht aangepast op 21 aug 2014 - 20:05 ]
quidquid excusatio prandium pro