Handles schreef:
(...)
Op dat laatste, voor jou ligt het ook wel een tikkeltje anders nu je admin geworden bent, aangezien je dan gewoon een grotere verantwoordelijkheid hebt die je niet zomaar even af kan staan. Maar voor mods vind ik het toch wat anders.
Wat ik zo jammer vind bij elk negatief puntje die genoemd is, jullie lijken gelijken te verzuipen in zelfmedelijden. 'Wij zijn ook maar mensen, wij maken ook fouten, jullie zijn allemaal zo negatief, jullie stampen ons altijd de grond in.' blablabla. Dit is helemaal niet zo. Er zijn zoveel users positief, dit is niet de eerste keer dat er een bedank topic aangemaakt wordt en ik krijg het idee dat je niks negatiefs mag zeggen, enkel positief. Je wordt heel snel aangevallen als je ook maar iets negatiefs zegt, namelijk. Als er iets goeds gebeurd, zeg ik dat ook in topics, toppie dat jullie dit zo geregeld hebben, of een pbtje met dankjewel voor je tijd en moeite. Maar nee, ik ben toch áltijd negatief over jullie, omdat jullie over die opmerkingen niet heen lijken te kunnen komen. Er wordt wel gezegd dat jullie je fouten inzien, maar ik krijg meer het idee dat jullie je fouten zoveel mogelijk willen verdedigen en zo wordt het enkel erger dan jullie er ook daadwerkelijk iets aan doen.
Aller eerst vind ik het belangrijk om te noemen dat ik het fijn vind dat je uitlegt wat je observeert en hoe dat op jou overkomt. Dit is een post waarop ik graag wil reageren, in tegenstelling tot posts waarin wat diegene waarneemt als feiten worden beschouwd. Begrijp me niet verkeerd, maar bij zulke posts heb ik het idee dat het geen enkele zin heeft voor mij om er op te reageren. Bij dit bericht van jou ligt dat anders, dus daarom ga ik nu reageren ^^
Ik denk dat het heel erg te maken heeft met de manier waarop feedback wordt gegeven. Wanneer bij de negatieve feedback ook positieve feedback wordt gegeven, krijg ik niet alleen de boodschap dat er iets is wat beter moet (omdat het nog niet goed (genoeg) is, maar tegelijkertijd óók dat er ook dingen zijn die wel goed zijn. Dan heb ik dus het idee van oke, die persoon vind dat ik dingen goed doe, fijn zo, en heeft een aantal kritische opmerkingen. Oke, dan ga ik daar aan werken. Dan krijg, door dat positieve deel, niet gelijk het idee dat ik net zo goed gelijk kan stoppen omdat ik toch alles helemaal fout doe.
Het is dus waar dat we naast negatieve feedback ook wel eens positieve feedback ontvangen, ook van dezelfde persoon (jij bijvoorbeeld), maar op het moment dat we alleen die negatieve feedback lezen, gaan we ons daar toch meer op richten dan wanneer er ook positieve feedback bij staat. Er is dan wel eerder positieve feedback gegeven, maar dat is toch anders. Het was namelijk op een eerder moment, dus misschien is de mening van die persoon wel veranderd. En het was wellicht over een ander onderwerp, wat veel minder van belang was dan dit onderwerp. Dat ga je dan denken. Die positieve feedback doet er op dat moment niet zo veel toe, want het namelijk eerder gezegd en niet op dat moment in die situatie. Het enige wat je dan leest is negatieve feedback.
Het werkt voor mij echt beter om in dezelfde post naast negatieve feedback ook positieve feedback te ontvangen.
Dus misschien kun je eens proberen om aan je bericht, wanneer je een opmerking hebt over ons of ons werk, iets positiefs toe te voegen? ^^
En wat betreft dat fouten inzien en ze verdedigen. Ik kan me voorstellen dat het zo overkomt. Ik denk dat we onszelf onder andere gaan 'verdedigen', omdat er ook dan weer enkel negatief gedaan wordt over ons gedrag of onze keuze voor een nieuwe regel bijvoorbeeld. Dat, terwijl we er goed over na gedacht hebben en we dus zelf iets tegenover die negatieve feedback willen zetten. Je kan het verdedigen noemen, ik zie het meer als proberen de ander ook de andere kant van het verhaal te laten bekijken