Debbaut schreef:
(...)
Allereerst: Die donkere sfeer is niet alleen door jullie he, users(-->algemeen) hebben daar evenveel schuld aan.(Meer schuld zelfs.)
Dit is ook niet altijd bewust.
Maargoed: een voorbeeld, overlaatst had ik een topic geopend over de stellingen. Hier vond ik persoonlijk dat ik door twee mods nogal bot werd aangesproken en ik voelde me ook nogal aangevallen. Daardoor is de sfeer voor mij dus minder.
Ik wil wel even melden dat er ook een mod was die heel vriendelijk reageerde. Ik vraag jullie wel niet te gaan opzoeken over wie ik het mogelijk heb, aangezien ik niemand wil aanvallen.
En nog:
Soms als er een rel is op het forum vind ik dat jullie er erg lang over doen dit op te lossen. Ik snap dat jullie procedures hebben, maar in crisis situaties moet je die vind ik aan de kant kunnen schuiven voor dat het escaleert.
Een voorbeeld:QNM
In het begin was dat een geinige actie, maar op het einde escaleerde dat volledig met als gevolg dat er vriendschappen op de klippen liepen. En de mods hebben niet optijd ingegrepen.
En dan dagdagelijks:
Als er een user gemeen reageert zeggen de mods hier niks op. Wat wel spijtig is aangezien het dan precies getolereerd wordt.
Dit zijn slechts voorbeelden, ik zie veel meer gebeuren, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Nogmaals:
Ik ben de mods echt dankbaar voor wat ze doen!
Ik wil trouwens ook nog even de bemiddelaars en betareaders bedanken voor hun werk, we mogen heb ook niet vergeten.(:
Zozls Square terecht opmerkt: iedereen maakt fouten, dus ook de mods.(;
Over dat voorbeeld met de stellingen. Heb je zelf al eens naar de toon van dat topic gekeken? Ik heb het toen niet gezegd, maar ik vond de toon zelf heel arrogant. 'Jullie doen het slecht.' 'Ik eis meer kwaliteitsvolle stellingen.' 'Wie stemt er voor betere stellingen.' Wij doen enorm ons best en volgens mij had je op dat ogenblik totaal geen rekening gehouden met de toon van het topic of met ons, moderators, omdat er vele factoren spelen. Je hebt daarna zelf gemerkt hoe moeilijk het is om een goede stelling te vinden. Ik weet niet of ik één van die mods was die volgens jou slecht reageerde. Dat was zeker mijn bedoeling niet in ieder geval. Ik weet alleen dat ik op een vriendelijke manier wou duidelijk maken dat er nog andere omgevingsfactoren zijn en alsnog had ik het gevoel dat er niet naar ons geluisterd werd terwijl we dat duidelijk probeerden te maken.
Over welke rel heb je het dan? Sinds de nieuwe mods hebben we geen echte rellen gehad en daarvoor waren we onderbemand. Maar voor echte crisissituaties hebben we crisisprocedures. Dat geeft ons de tijd om het probleem dan weg te halen en ondertussen te bespreken op ons modforum.
Alsnog proberen we zo snel mogelijk te reageren.
QNM: dat was een geval apart en we hadden een bepaald standpunt ingenomen en ik weet niet meer vanbuiten wat het was. Dus daar kan ik niet meer info over geven.
Als iemand gemeen is, moet je dat melden. Wij hebben geen duizenden ogen. Je mag ons dus altijd helpen door het aan te geven via pb of te melden.
____
Wat ik hiermee bedoel is dat je precies alles in onze schoenen schuift. Zonder eens naar de andere factoren te kijken. Alles wordt tegenwoordig maar veralgemeend en we worden soms terecht gewezen op dingen die jaren geleden gebeurt zijn en ondertussen nooit meer voorkomen. Het is moeilijk om iedere dag weer met een smile op Q iemand te woord te staan omdat 80% van de tijd het toch allemaal maar onze schuld is en we maar niets doen. Als je altijd in de grond geboord wordt, is het niet fijn om dan ook nog eens vriendelijk te zijn. Althans, ik probeer het iedere dag weer opnieuw: vriendelijk blijven. Want als beide kanten voortaan bot reageren, kun je helemaal niets meer met situaties aanvangen.
Ik kaats nu niet af dat we fouten maken. Dat hebben we gedaan, maar we leren er ook uit en laten het nooit meer voorkomen. Fouten maken is menselijk. En je bent pas een echte goede moderator als je aanvaard dat dit niet de goede manier was en het mee te nemen naar de toekomst. Dat je leert uit je fouten. En momenteel zit die waarde enorm hoog bij alle mods. Zowel de oude als de nieuwe mods. Het blijft nu eenmaal een levenslang durend proces. Maar we worden er beter en beter op. Het is enkel jammer dat het niet of weinig opgemerkt wordt en alleen maar nieuwe fouten en nieuwe (vaak onterechte) veralgemeningen in de spotlight komen.
Ik wil ook nog meegeven: als je vind dat een mod je op een verkeerde manier aanspreekt, mag je dat altijd bij die mod, een andere mod of een bemiddelaar aangeven. Als je het nog eens doet volgens de regels van goede feedback, hebben we er zéker iets aan. 'Ik vind dat ... en dat heeft dit effect op mij...' Niet zomaar: 'jullie doen dit slecht, doe er wat aan'. Jij-boodschappen zijn doorgaans uit den boze en geven ook sneller slechte reacties terug omdat je jezelf verplicht voelt om jezelf te verdedigen.
![=) =)](/images/smilies/smile.gif)
Ik ben van mening dat als je dingen gewoon eerlijk tegen iemand zegt, het beter gaat dan wanneer je achter iemand zijn rug het iets verteld en het daardoor escaleert. ^^
I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury