Yoda schreef:
Straf je hem er wel goed voor? Dan leren ze het snel af namelijk. Moet je het wel consistent bij alle stoute dingen doen natuurlijk.
Ultieme middel: plantenspui gevuld met water. Klinkt zielig, maar ze kunnen het aan als je inderdaad consistent bent en niet vier keer achter elkaar spuit voor één daad. Één keer is genoeg en binnen een paar keer hebben ze hun les geleerd. We hadden vroeger een kat die 's nachts altijd aan de deur van mijn zus ging krabben, of ze er nu in wou of uit. Als mijn zus niet 123 wakker werd om de deur voor haar te openen, ging ze halen maken in mijn zus' dekbed. Mijn zus zette een plantenspuit naast haar bed en binnen de kortste keren maakte die poes geen halen meer toen mijn zus haar afschrikte met water toen ze bezig was met halen maken. Het probleem met de deur is opgelost door er iets tussen te leggen, of zo. Ik weet het niet precies, maar als de deur op ren kier was viel 'ie altijd dicht, maar er is, somehow, een alternatief gevonden. De kat is vrolijk 17 jaar geworden en heeft tot haar dood bij mijn zus op bed geslapen. (Ze is daar niet doodgegaan, maar bij mijn zus op schoot.)
Het nadeel van spritsen, oftewel: territorium afbakenen, is dat het een natuurlijke drang is van katten. Het kan soms helpen om een kater te castreren, maar het werkt niet altijd. Bespreek dit met de dierenarts, want volgens mij zijn er ook nog opties als mediatie e.d. Andere optie: deuren gesloten houden als je niet in de buurt of gebruik maken van plaids en spreien voor op banken en bedden, zodat ze de meeste plas opvangen en absorberen. IKEA heeft goedkope plaids. Een sprei is vaak al duurder.
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife