Het is sowieso niet eerlijk om wie dan ook met zo'n moeilijke keuze te belasten. Of je nou volwassene of kind bent.
Ik vind dat deze keuze uitsluitend voor volwassenen beschikbaar moet zijn. Ik denk dat je op een leeftijd van 12 jaar of jonger, en misschien ook wel daarboven, niet daarover na zou moeten denken. Doodgaan houdt namelijk meer in dan je op het eerste moment zou beseffen. Iemand die voor euthanasie, dus de dood, kan kiezen moet beseffen dat het meer inhoudt dan alleen verlost worden van de pijn (en ik denk dat kinderen, maar ook volwassenen, daarom al sneller voor de dood dan voor het leven gaan).
Kiezen voor euthanasie betekent:
Eerder doodgaan, dus ook meer kansen op laatste mooie momenten met dierbaren verliezen.
Sterven in een onnatuurlijke omgeving (het ziekenhuis). Ik zou liever thuis overlijden, waar alles fijn en vertrouwd is.
Verdrietige mensen achterlaten, en ik denk niet dat het voor je gevoel uitmaakt dat dat uiteindelijk toch gebeurt.
Vooral die eerste en op één na laatste zouden voor mij belangrijk zijn. Ik zou liever naar huis gaan en daar vredig sterven, genietend van de laatste momenten met degene van wie ik houd.
Al heb ik nu natuurlijk makkelijk praten, want ik zit niet in zo'n situatie.
Ik ben het dus oneens met de stelling: iemand (in dat geval een kind) heeft het al zo zwaar wegens omstandigheden, dat de zware keuze tussen leven en dood hem of haar het niet makkelijker zou maken. Zeker een kind niet, die nog geen volle verantwoordelijkheid heeft ontwikkelt.
En @Cinemates: dit is een discussieforum waar het de bedoeling is om je mening te geven en die met argumenten te ondersteunen, niet zomaar iets te roepen.
Not all those who wander are lost.